IPPB1/415-916/09-4/ES - Zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w celu realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-916/09-4/ES Zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w celu realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IPPB1/415-916/09-2/ES z dnia 16 lutego 2010 r. (data wysłania 16 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

*

w skutków podatkowych otrzymania dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków od Partnerów projektów oraz kosztów uzyskania przychodów sfinansowanych tymi środkami - jest prawidłowe,

*

zwolnienia z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w celu realizacji Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

*

skutków podatkowych otrzymania dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków od Partnerów projektów oraz kosztów uzyskania przychodów sfinansowanych tymi środkami,

*

zwolnienia z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w celu realizacji Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podpisał z Agencją (PARP) umowę o dofinansowanie dwóch Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z umową PARP przekazuje nam dotacje rozwojowe na realizację projektów. Wartość dotacji stanowi 80 % wartości realizacji całych projektów. Pozostałe 20 % wartości realizacji projektów stanowi wkład własny z takich źródeł jak: wkład prywatny spółki G oraz wkład prywatny Partnerów projektu.

Spółka po jednej stronie ma wpływy w celu realizacji projektu w postaci dotacji z drugiej strony wpływy w postaci wpłat Partnerów projektów.

Spółka ma do czynienia też z dwoma rodzajami wydatków. Jedne są wydatkami pokrywanymi ze środków otrzymanych dotacji, drugie są wydatkami, które są finansowane z konta wpłat Partnerów.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 lutego 2010 r. Nr IPPB1/415-916/09-2/ES Wnioskodawca uzupełnił, iż spółka podpisała dwie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego:

*

jedna umowa została zawarta 15 grudnia 2008 r. pomiędzy Agencją a spółką G - umowa o dofinansowanie Projektu: "Kompleksowy rozwój kompetencji pracowników Grupy Edukacyjnej,

*

druga umowa została zawarta 16 grudnia 2008 r. pomiędzy Agencją a spółką G - umowa o dofinansowanie Projektu: "Rozwój kompetencji pracowników grupy motoryzacyjnej synergia przez wspólne kompetencje".

Oba programy:

*

nazywają się - Program Operacyjny Kapitał Ludzki,

*

nazwa priorytetu - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących,

*

nazwa działania Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki,

*

nazwa poddziałania - Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach,

*

okres oprogramowania - 2007-2013.

W projekcie "Kompleksowy rozwój kompetencji pracowników Grupy Edukacyjnej" nr umowy spółka finansuje z środków otrzymanych dotacji następujące wydatki: wynagrodzenia trenerów na podstawie umów o dzieło, wystawionych faktur bądź rachunków, wynagrodzenie koordynatora projektu - umowa o pracę, wynagrodzenie kierowników projektu (faktura VAT), koszty wynajmu sal (faktura VAT), wyżywienie uczestników szkolenia i trenerów szkolenia (faktura VAT), noclegi uczestników szkolenia i trenerów szkolenia (faktura VAT), materiały szkoleniowe (faktura VAT), materiały promocyjno-informacyjne (faktura VAT), certyfikaty, opłaty bankowe, usługi telekomunikacyjne, opłaty pocztowe, przesyłki kurierskie, usługi doradcze wspierające zarządzanie projektem (faktura VAT), usługi księgowe (faktura VAT), środki trwałe (laptop. szafa metalowa, 2 projektory). W przypadku kiedy nie ma środków dotacji ww. wydatki są finansowane z środków wkładu prywatnego.

W drugim projekcie nr umowy - umowa o dofinansowanie Projektu: Rozwój kompetencji pracowników grupy motoryzacyjnej - synergia przez wspólne kompetencje" w roku 2009 wszystkie wydatki tj. wynagrodzenia trenerów na podstawie umów o dzieło, wystawionych faktur bądź rachunków, wynagrodzenie koordynatora projektu - rachunek, wynagrodzenie kierowników projektu (faktura VAT) koszty wynajmu sal (faktura VAT), wyżywienie uczestników szkolenia i trenerów (faktura VAT), noclegi uczestników szkolenia i trenerów (faktura VAT), materiały szkoleniowe (faktura VAT), materiały promocyjno-informacyjne (faktura VAT), certyfikaty, opłaty bankowe, usługi telekomunikacyjne, opłaty pocztowe, przesyłki kurierskie, usługi doradcze wspierające zarządzanie projektem (faktura VAT), usługi księgowe (faktura VAT) środki trwałe (laptop, szafa metalowa, 2 projektory) były finansowane z środków dotacji poza opłatami czynszowymi za miesiąc styczeń i luty 2009 r. oraz opłatami bankowymi dot. konia wpłat Partnerów Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dotacja otrzymana z środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest zwolniona przedmiotowo od podatku dochodowego od osób fizycznych...,

2.

Czy wydatki finansowane z dotacji nie są kosztami podatkowymi...,

3.

Czy wpłaty Partnerów są przychodami podatkowymi...,

4.

Czy wydatki finansowane z wpłat Partnerów Projektu są kosztami podatkowymi...,

5.

Czy spółka winna potrącać podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń podatnikom (trenerzy, koordynator projektu) którzy realizują cel Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowany z środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46, 47c i 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne są od podatku dochodowego dochody otrzymane przez podatnika z organizacji międzynarodowych, agencji rządowych oraz wszelkie dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Dofinansowanie Projektów jest ww. dotacją i jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 nie uważa za koszty podatkowe wydatków sfinansowanych z dochodów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47c, 129.

Skoro wpłaty Partnerów rozpoznajemy jako przychody podatkowe to wydatki finansowane z tych wpłat muszą być rozpoznawane jako koszty podatkowe.

Spółka uważa, iż nie słusznie potrąca podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń podatnikom takim jak trenerzy, koordynator projektu ponieważ ww. osoby bezpośrednio realizują cel Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest finansowany z środków Europejskiego Funduszu Społecznego (art. 21 ust. 46 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższych przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Finansowanie projektów z funduszy strukturalnych w latach 2007-2013 odbywa się poprzez udzielanie dotacji rozwojowych w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 maja 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), które na podstawie art. 202 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, otrzymują:

*

jednostki sektora finansów publicznych, oraz

*

inne podmioty będące beneficjentami tych środków, oraz

*

podmioty, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucje Zarządzające, Instytucje Pośredniczące i Instytucje Pośredniczące II stopnia (Instytucje Wdrażające)).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u beneficjentów środków pochodzących z funduszy strukturalnych, którym przyznano środki na realizację projektów, uzyskane przychody pochodzące z dotacji rozwojowych są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu "kompleksowy rozwój kompetencji pracowników Grupy Edukacyjnej" i projektu "Rozwój kompetencji pracowników grupy motoryzacyjnej synergia przez wspólne kompetencje" współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących.

Program Operacyjny Kapitał jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest beneficjentem środków z funduszy strukturalnych oraz otrzymuje wpływy w postaci wpłat Partnerów projektów.

Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup środków trwałych oraz inne wydatki np. wynagrodzenia trenerów, materiały szkoleniowe, opłaty bankowe itp.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać jednakże należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Środki otrzymane od partnerów Projektu stanowią dla Wnioskodawcy dochody ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego poniesione wydatki sfinansowane tymi wpłatami mogą stanowić koszt uzyskania przychodów bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne pod warunkiem, iż zostały one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zarachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz zostaną należycie udokumentowane.

Pracownicy zatrudnieni do realizacji projektu nie są beneficjentami środków z funduszy strukturalnych. Nie realizują projektów na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu, nie są również adresatami dotacji rozwojowej. Stąd też ich dochodu uzyskanego w związku z wypłatą wynagrodzenia nie można utożsamiać z dotacją rozwojową korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie powyższych przepisów ustawy, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. Sfinansowanie z tych środków wynagrodzeń osób zaangażowanych do wykonania określonych czynności przy realizacji projektu również nie skutkuje zwolnieniem tych przychodów od podatku. Wynagrodzenie podlega zatem opodatkowaniu na ogólnych zasadach, według skali podatkowej.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia osób zatrudnionych przez Spółkę do realizacji ww. projektów jest nieprawidłowe. W pozostałym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl