IPPB1/415-869/09-2/ES - Opodatkowanie dotacji otrzymanej przez podatnika na cele działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-869/09-2/ES Opodatkowanie dotacji otrzymanej przez podatnika na cele działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą rozliczającą się podatkiem liniowym w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podatnik świadczy usługi doradcze i szkoleniowe. Aktualnie podatnik jako Partner bierze udział w realizacji projektu szkoleniowego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013- Działanie 8.1 Rozwój Pracowników i Przedsiębiorstw w Regionie.

Projekt pod nazwą "M....." realizowany jest przez Federację Sportu (dalej: FS) i S. Jakub K na zasadach partnerstwa, w którym FS występuje jako Lider, a S jako Partner. Partner - oznacza instytucję wymienioną we wniosku, realizującą Projekt wspólnie z beneficjentem na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Umowa o dofinansowanie z Wojewódzkim Urzędem Pracy została podpisana przez Federację Sportu. Zgodnie z zasadą partnerstwa we wniosku o dofinansowanie projektu beneficjent (lider) wykazuje wydatki swoje i partnera w podziale na poszczególne zadania. Środki finansowe w ramach projektu są przekazywane partnerowi przez lidera na specjalnie w tym celu założony rachunek bankowy partnera.

Środki przekazywane partnerowi stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez partnera w związku z wykonywaniem określonych zadań. Nie jest to świadczenie usług na rzecz beneficjenta (lidera). Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu pomiędzy beneficjentem (liderem) i partnerem dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta (lidera).

Partner (wnioskodawca) do realizacji zadań zatrudnia osoby w oparciu o umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne. Jednocześnie w ramach otrzymanego dofinansowania wnioskodawca realizuje zadania Koordynatora Projektu oraz jest jednym z prowadzących szkolenia. Za realizację zadań podatnik pobiera wynagrodzenie wypłacane na podstawie wewnętrznej noty księgowej, gdyż nie ma innej możliwości pobierania wynagrodzenia ponieważ nie może jako osoba realizująca określone zadania w projekcie podpisać żadnej z dostępnych umów "sam ze sobą".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenie otrzymywane na podstawie noty księgowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...,

2.

Czy należy otrzymaną dotację rozwojową rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym...,

3.

Czy wynagrodzenie podatnika należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów...

Zdaniem Wnioskodawcy podatnik realizujący projekt na zasadach partnerstwa spełnia przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli podatnik podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych nie powinien otrzymanej dotacji rozwojowej rozliczać w rocznym zeznaniu podatkowym.

Jeżeli zachodzą przesłanki opisane z pkt 1 i 2, podatnik nie ma obowiązku ujmowania wynagrodzenia z tytułu realizacji projektu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższych przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Finansowanie projektów z funduszy strukturalnych w latach 2007-2013 odbywa się poprzez udzielanie dotacji rozwojowych w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 maja 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), które na podstawie art. 202 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, otrzymują:

*

jednostki sektora finansów publicznych, oraz

*

inne podmioty będące beneficjentami tych środków, oraz

*

podmioty, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucje Zarządzające, Instytucje Pośredniczące i Instytucje Pośredniczące II stopnia (Instytucje Wdrażające).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u beneficjentów środków pochodzących z funduszy strukturalnych, którym przyznano środki na realizację projektów, uzyskane przychody pochodzące z dotacji rozwojowych są wolne od podatku na podstawie art.. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu "M......" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - Działanie 8.1 Rozwój Pracowników i Przedsiębiorstw w Regionie jako Partner wspólnie z beneficjentem na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Środki finansowe w ramach projektu są przekazywane Partnerowi przez Lidera (beneficjenta) na specjalnie tym celu założony rachunek bankowy Partnera. Umowa o dofinansowanie projektu Z Wojewódzkim Urzędem Pracy została podpisana przez D Federację Sportu, jako beneficjentem tego projektu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca (Partner) współuczestniczący w realizacji projektu "M....." nie jest beneficjentem środków z funduszy strukturalnych. Nie realizuje projektu na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu; nie jest również adresatem dotacji rozwojowej.

Stąd też dochodu uzyskanego w związku z umową partnerstwa nie można utożsamiać z dotacją rozwojową korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem uzyskane z tej działalności dochody stanowią dochody ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku z realizacją wskazanych we wniosku projektów należy zauważyć, że Zainteresowany będzie realizować zadania koordynatora w ramach prowadzonej działalność gospodarczej uzyskując przychody w ramach tej działalności, a nie jako zatrudniony do realizacji przedmiotowych projektów. Zatem otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica między przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Wobec powyższego kwota otrzymanej dotacji stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, którą należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności gospodarczej oprócz kwot należnych z tytułu sprzedaży towarów i usług, zaliczają przychody i wartości szczegółowo określone w art. 14 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z pkt 2 wyżej wskazanego artykułu przychodem z działalności są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003, Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Zawarte w rozporządzeniu "Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i rozchody.

"Pozostałe przychody" zgodnie z objaśnieniami należy ująć w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów".

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Reasumując stwierdzić należy, iż kwota otrzymanego dofinansowania od beneficjenta podlega ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, w więc nie podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Ponieważ przedmiotowa dotacja stanowi przychód z działalności gospodarczej należy rozliczyć ją w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zatem z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl