IPPB1/415-857/13-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-857/13-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1993 r. wykonuje zawód lekarza. W chwili obecnej jest zatrudniony (umowa o pracę) w jednym z instytutów medycznych (dalej Instytut). Wynagrodzenie, jakie otrzymuje w ramach tej umowy, klasyfikowane jest jako przychód z tytułu umowy o pracę (art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej UoPIT).

Dodatkowo, w ramach współpracy z Instytutem, Wnioskodawca wykonuje na jego rzecz świadczenia (np. wykłady specjalistyczne), które w zależności od ich rodzaju, klasyfikowane są bądź jako przychody z umowy o dzieło, bądź umowy zlecenia (przychód z działalności wykonywanej osobiście art. 13 pkt 8 UoPIT).

Dodatkowo, Wnioskodawca prowadzi indywidualną praktykę lekarską, w ramach której współpracuje z prywatnym ośrodkiem medycznym oraz świadczy usługi medyczne dla indywidualnych pacjentów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz Instytutu jakichkolwiek świadczeń, w szczególności nie jest związany jakąkolwiek umową o współpracę. W odniesieniu natomiast do podmiotów, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to z żadnym z tych podmiotów nie był oraz nie jest związany umową o pracę.

Przychody uzyskiwane w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej traktowane są przez Wnioskodawcę jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 UoPIT) i opodatkowywane, zgodnie z art. 27 UoPIT (tzn. według skali podatkowej).

W celu doprecyzowania stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnia, że świadczenia, wykonywane w ramach umowy o pracę z Instytutem oraz w ramach działalności gospodarczej są co do zasady tożsame i polegają na ochronie i ratowaniu zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do zastosowania do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej sposobu opodatkowania wskazanego w art. 30c UoPIT (tzn. w oparciu o stawkę 19%).

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do zastosowania, do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sposobu opodatkowania wskazanego w art. 30c UoPIT. Zastosowanie tego sposobu opodatkowania, możliwe będzie po uprzednim poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o wyborze tej formy opodatkowania (zgodnie z ust. 2 art. 9a UoPIT, zdanie drugie).

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na następującym rozumieniu przepisów UoPIT.

Zgodnie z art. 9a UoPIT dochody osiągnięte w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowane są zgodnie z art. 27 UoPIT, czyli według skali podatkowej.

Wyjątek od zasady opodatkowania tego rodzaju dochodów zgodnie z art. 27 UoPIT, wskazany jest w art. 9a ust. 2 UoPIT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c UoPIT (tekst jedn.: opodatkowania ich w oparciu 19% stawkę podatkową). Warunkiem zastosowania tej formy opodatkowania jest uprzednie zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego.

Ograniczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w oparciu o 19% stawkę podatkową, wskazane jest w ust. 3 art. 9a UoPIT. W myśl tego przepisu jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania w oparciu o 19% stawkę podatkową, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c UoPIT.

Z analizy wskazanych powyżej przepisów wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c ust. 1 UoPIT (tekst jedn.: w oparciu o stawkę 19%), zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Przepis ten nie wyłącza więc, w ocenie Wnioskodawcy, możliwości opodatkowania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w oparciu o stawkę 19% w przypadku jeżeli przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej uzyskiwane są od innych podmiotów, niż te, z którymi podatnik związany jest umową o pracę. Nawet wówczas, jeśli czynności wykonywane w ramach umowy o pracę oraz w ramach działalności gospodarczej są podobne lub tożsame co do swojej natury.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca, jako lekarz, świadczy pracę w oparciu o umowę o pracę zawartą z Instytutem (sporadycznie również w wykonuje na rzecz Instytutu usługi w ramach umowy o dzieło lub zlecenie, przy czym umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Dodatkowo, Wnioskodawca świadczy również usługi medyczne w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Odbiorcą tych usług nie jest jednak w żadnym przypadku Instytut z którym łączy Wnioskodawcę aktualnie umowa o pracę. Również podmioty, z którymi współpracuje w ramach działalności gospodarczej nie są byłymi ani obecnymi pracodawcami.

W związku z powyższym ograniczenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 UoPIT, nie będzie miało w opisanym stanie faktycznym zastosowania. Konsekwentnie, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania 19% stawki podatkowej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, po uprzednim zawiadomieniu właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wybraniu tego sposobu opodatkowania, zgodnie z art. 9a ust. 3 UoPIT, zdanie drugie.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że podobne stanowisko, do opisanego powyżej, prezentują również organy podatkowe. Wskazać tu można m.in. indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2013 r. (sygn. ITPB1/415-1240a/12/PSZ), w której organ podatkowy potwierdzając prawidłowość stanowiska podatnika, stwierdził, że "skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy usług tożsamych z czynnościami, które wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, to przysługuje Panu prawo do opodatkowania dochodu uzyskiwanego z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Podobny pogląd został zaprezentowany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 1 lipca 2005 r. (sygn. POI-415/24/05). W interpretacji tej organ podatkowy uznał, że "Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spełnia Pan wymogi art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie świadczy Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wobec powyższego, zgodnie z art. 9a ust. 2 mógł Pan wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c przy zastosowaniu stawki 19%."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.

Ponadto, należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów skarbowych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl