IPPB1/415-833/12-7/IF - PIT w zakresie opodatkowania dochodów z najmu lokalu mieszkalnego nie będącego środkiem trwałym w przedsiębiorstwie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-833/12-7/IF PIT w zakresie opodatkowania dochodów z najmu lokalu mieszkalnego nie będącego środkiem trwałym w przedsiębiorstwie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) złożonym na wezwanie z dnia 14 września 2012 r. Nr IPPB1/415-833/12-2/IF; IPPP1/443-572/12-2/AW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z najmu lokalu mieszkalnego nie będącego środkiem trwałym w przedsiębiorstwie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z najmu lokalu mieszkalnego nie będącego środkiem trwałym w przedsiębiorstwie.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z małżonką na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej kupił w dniu 18 czerwca 2012 r. lokal mieszkalny (dalej: lokal lub lokal mieszkalny) z rynku wtórnego wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania 3 działek gruntu, udziałem we współwłasności wszelkich części wspólnych budynku mieszkalnego i przynależnym do lokalu pomieszczeniem piwnicznym. Lokal mieszkalny objęty jest prawem odrębnej własności lokalu ustanowionym w dniu 28 września 2010 r. w wyniku przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W dniu 27 kwietnia 2012 r. została zawarta umowa przedwstępna zakupu przedmiotowego lokalu. Wpłacony został zadatek w wysokości 5 000 PLN.

Zakup mieszkania został w większej części sfinansowany z kredytu hipotecznego zaciągniętego przez oboje małżonków jako osoby prywatne. Zgodnie z zawartą umową kredytową z dnia 31 maja 2012 r. z bankiem S.A. Wnioskodawca poniósł lub poniesie następujące wydatki:

* zwrot kwoty kredytu wraz z odsetkami ustalonymi według zmiennej stopy procentowej WIBOR 3 m i marży banku w wysokości 1 punktu procentowego. Przy czym wysokość marży banku może zostać podwyższona nie więcej niż o 2 punkty procentowe jeżeli w trakcie okresu kredytowania nastąpi wzrost ryzyka kredytowego banku. W okresie do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej marża banku jest podwyższona o 0,6 punktu procentowego

* koszt wyceny nieruchomości - 479 zł

* opłata za podwyższone ryzyko banku z tytułu brakującego wykładu własnego tytułem składki ubezpieczeniowej (ubezpieczenie brakującego wkładu), płatna jednorazowo po podpisaniu umowy kredytowej - 2275,32 zł

* koszt wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej 200 zł

* koszt wpisu Wnioskodawcy i małżonki w księdze wieczystej jako właścicieli nieruchomości - 200 zł

* koszt podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki - maksymalnie 19 zł

* koszt ubezpieczenia lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot prawnego zabezpieczenia spłaty kredytu od ognia i innych zdarzeń losowych

* koszt ubezpieczenia na życie Wnioskodawcy i jego małżonki

* koszt otwarcia i prowadzenia rachunku typu E m.in. do spłaty kredytu - 1437,60 zł

* koszt zakupu karty kredytowej - 105 zł.

Ponadto Wnioskodawca na podstawie umowy kredytowej może być zobowiązany do zapłacenia:

* prowizji za prolongowanie terminu spłaty kapitału

* odsetek od nieterminowej spłaty kredytu

* kosztów upomnień listownych i kontaktów telefonicznych w sytuacji opóźnień w spłacie rat kredytowych

* kosztów sądowych związane z roszczeniami banku wobec Wnioskodawcy, postępowaniem egzekucyjnym i windykacją w sytuacji gdy Wnioskodawca zaprzestanie spłaty kredytu;

* prowizji za wcześniejszą całkowitą lub częściową spłatę kredytu

* opłat za wystawienie opinii i zaświadczeń, harmonogramów spłaty kredytu itp. zgodnie z tabelą opłat i prowizji banku.

Lokal mieszkalny znajduje się w budynku, w którym usytuowany jest lokal mieszkalny zaspokajający potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy i jego rodziny (małżonki i małoletniego dziecka) i w którym jednocześnie zarejestrowana jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Zakupiony lokal zostanie przeznaczony w całości na biuro działalności gospodarczej Wnioskodawcy jednak bez zmiany zasadniczego przeznaczenia lokalu. Lokal będzie pełnił wyłącznie funkcje typowo biurowe. Wnioskodawca planuje bezpośrednio po zakupie lub później przeprowadzić w lokalu drobne prace remontowe polegające na odświeżeniu jego wyglądu. Wnioskodawca planuje również wnieść lokal do majątku przedsiębiorstwa i poddać go amortyzacji. Małżonka wnioskodawcy nie będzie wykorzystywać zakupionego lokalu na własne potrzeby. W żadnym z dokumentów związanych z zakupem lokalu (w tym w umowie zakupu, w umowie kredytowej) nie został wskazany jako cel zakupu lokalu działalność gospodarcza lub przeznaczenie na działalność gospodarczą.

Wnioskodawca rozważa w późniejszym okresie przeznaczenie lokalu na wynajem na cele mieszkalne w momencie gdy lokal będzie jeszcze środkiem trwałym w działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub po zaprzestaniu wykorzystywania lokalu na cele działalności gospodarczej i w konsekwencji po zaprzestaniu jego amortyzacji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: podatek PIT), tzw. podatkiem liniowym według stawki 19% rozliczanym według metody kasowej (tekst jedn.: metoda potrącania kosztów uzyskania przychodów przez podatników podatku PIT prowadzących działalność gospodarczą ewidencjonowaną KPIR, o której mowa w art. 22 ust. 6b ustawy o PIT) na bazie miesięcznej. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT lub VAT). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane są podatkiem VAT według stawki 23%. Zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 16 grudnia 2009 r. (który od tej daty nie uległ zmianie) Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem i inwestycjami w nieruchomości komercyjne. W przedmiocie działalności nie jest wymienione pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, sprzedaż czy wynajem nieruchomości. Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę głównie w siedzibach klientów.

Małżonka Wnioskodawcy jest zarejestrowana w ramach jego działalności gospodarczej dla celów ubezpieczenia zdrowotnego jako osoba współubezpieczona.

Pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) Wnioskodawca przeformułował pytanie oznaczone we wniosku Nr 1, oraz wskazał, iż przedmiotowy lokal mieszkalny był wykorzystywany przez poprzedniego właściciela przed jego nabyciem przez co najmniej 60 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy może podlegać amortyzacji jako środek trwały w działalności gospodarczej jednego z małżonków na podstawie art. 22a w zw. z art. 22c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - lokal mieszkalny zakupiony przez oboje małżonków jako osoby prywatne na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej i sfinansowany kredytem hipotecznym zaciągniętym na oboje małżonków jako osoby prywatne.

2.

Czy do ustalenia wartości początkowej lokalu można zaliczyć następujące wydatki:

a.

odsetki od rat kredytu naliczone i zapłacone do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

b.

koszt wyceny nieruchomości - 479 zł naliczony i płatny po podpisaniu umowy przedwstępnej a przed podpisaniem umowy kredytowej i umowy przenoszącej własność mieszkania, do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

c.

opłatę za podwyższone ryzyko banku z tytułu brakującego wkładu własnego tytułem składki ubezpieczeniowej (ubezpieczenie brakującego wkładu), naliczoną i płatną jednorazowo po podpisaniu umowy kredytowej do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - 2275,32 zł

d.

koszt wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania 200 zł

e.

koszt wpisu Wnioskodawcy i małżonki w księdze wieczystej jako właścicieli nieruchomości naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - 200 zł

f.

koszt podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - maksymalnie 19 zł

g.

koszt ubezpieczenia lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot prawnego zabezpieczenia spłaty kredytu od ognia i innych zdarzeń losowych naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

h.

koszt ubezpieczenia na życie Wnioskodawcy i jego małżonki naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

i.

koszt otwarcia i prowadzenia rachunku typu E m.in. do spłaty kredytu naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

j.

koszt zakupu karty kredytowej naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - 105 zł

k.

taksę notarialną w kwocie brutto (z VAT) od umowy przedwstępnej i przenoszącej własność lokalu zawartej w formie aktu notarialnego

I.

opłaty notarialne w kwocie brutto (z VAT) od odpisów, wypisów umowy przedwstępnej i przenoszącej własność lokalu zawartej w formie aktu notarialnego

m.

koszt podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: p.c.c.) od umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

n.

podatek od nieruchomości naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

o.

opłatę z tytułu udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu naliczoną i płatną do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

p.

koszt doradztwa podatkowego w związku z zakupem lokalu mieszkalnego naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

q.

koszt zakupu energii elektrycznej w kwocie brutto naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania

r.

koszt materiałów budowlanych i usług remontowych (nie będących wydatkami ulepszeniowymi naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania.

3.

Czy następujące wydatki związane z eksploatacją lokalu i spłatą kredytu hipotecznego ustalone i płatne po dniu wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej:

a.

usługi doradcy podatkowego w związku z planowaną inwestycją

b.

odpisy amortyzacyjne od przedmiotowego lokalu

c.

odsetki w racie kredytowej faktycznie zapłacone

d.

opłaty eksploatacyjne wnoszone do zarządcy nieruchomości (wspólnota mieszkaniowa/ spółdzielnia mieszkaniowa)

e.

opłaty za media indywidualne - energię elektryczną

f.

opłaty za Internet w lokalu;

g.

ubezpieczenie majątkowe i OC lokalu;

h.

podatek od nieruchomości;

i.

i nakłady remontowe (usługi remontowo budowlane, zakup materiałów budowlanych) nie mające charakteru nakładów ulepszeniowych, o których mowa w art. 22g ust. 17 ustawy i PIT

j.

wydatki na nabycie wyposażenia do biura np. meble, wykładziny, sprzęt biurowy itp.

k.

opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów;

I.

ubezpieczenie na życie Wnioskodawcy;

m.

prowizję za wcześniejszą całkowitą lub częściową spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu;

n.

prowizję za prolongowanie terminu spłaty kredytu

o.

opłaty bankowe i odsetki związane z zawarciem i wykonaniem umowy o korzystanie z karty kredytowej;

p.

opłaty bankowe za prowadzenie rachunku do spłaty kredytu;

q.

opłaty bankowe takie jak koszty upomnień listownych i kontaktów telefonicznych w sytuacji opóźnień w spłacie rat kredytowych;

r.

kosztów sądowych związane z roszczeniami banku wobec Wnioskodawcy, postępowaniem egzekucyjnym i windykacją w sytuacji gdy Wnioskodawca zaprzestanie spłaty kredytu;

s.

opłaty za wystawienie opinii i zaświadczeń, harmonogramów spłaty kredytu itp. zgodnie z tabelą opłat i prowizji banku,

4.

Czy Wnioskodawca może amortyzować lokal mieszkalny według indywidualnej stawki amortyzacji 10% w okresie 10 lat.

5.

W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności gospodarczej przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie i po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, jeśli w tym okresie lokal będzie wynajmowany (jako środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz jako składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa).

6.

W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności gospodarczej przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie i po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, jeśli w tym okresie lokal nie będzie wynajmowany (ani jako środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy ani jako składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa).

7.

W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany z wynajmu lokalu, jeśli w okresie wynajmu lokal będzie stanowił środka trwałego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

8.

W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany z wynajmu lokalu, jeśli w okresie wynajmu lokal nie będzie stanowił środka trwałego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, ponieważ wcześniej lokal przestanie być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zostanie wycofany z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

9.

Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli sprzedaż nastąpi w okresie kiedy lokal będzie środkiem trwałym w działalności gospodarczej Wnioskodawcy... A jeśli tak to w jaki sposób sprzedaż ta powinna zostać udokumentowana, skoro lokal stanowi współwłasność Wnioskodawcy i jego małżonki.

10.

Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gosp. będzie opodatkowana VAT, jeśli sprzedaż nastąpi w okresie kiedy lokal nie będzie już środkiem trwałym w działalności gosp. Wnioskodawcy (zostanie wycofany).

11.

Czy wynajem lokalu mieszkalnego jako środka trwałego wykorzystywanego w działalności gosp. Wnioskodawcy dokonywany przez Wnioskodawcę występujący w umowie najmu jako jedyny wynajmujący będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Jeśli tak, to w jaki sposób należy go udokumentować dla celów VAT.

12.

Czy wynajem lokalu mieszkalnego jako składnika majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego małżonki dokonywany przez Wnioskodawcę i jego małżonkę, lub wyłącznie przez Wnioskodawcę lub wyłącznie przez małżonkę Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Jeśli tak to w jaki sposób powinien zostać udokumentowany.

13.

Czy wystąpi obowiązek korekty VAT naliczonego (m.in. z tytułu nabycia energii elektrycznej, usług dostęp do Internetu, remontów, ulepszeń, usług i towarów nie związanych bezpośrednio z lokalem mieszkalnym czyli książek fachowych, komputerów przenośnych) wobec którego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego - jeśli lokal mieszkalny zostanie przeznaczony na wynajem na cele mieszkaniowe w ramach prowadzonej działalności gosp.... - jeśli lokal mieszkalny zostanie przeznaczony na wynajem jako składnik majątku prywatnego po wcześniejszym wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa... - jeśli lokal mieszkalny zostanie odpłatnie zbyty przed upływem 10 lat od oddania nakładów do używania lub 12 miesięcy od oddania nakładów do używania.

14.

Czy w przypadku wystąpienia obowiązku korekty VAT naliczonego, skorygowany VAT naliczony będzie stanowił koszt uzyskania przychodu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 8. Odpowiedź na pozostałe pytania zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 8

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli lokal przestanie być wykorzystywany na prowadzenie działalności gospodarczej (tekst jedn.: przestanie być siedzibą biura) Wnioskodawca powinien wycofać lokal z działalności gospodarczej, wykreślić lokal z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych działalności gospodarczej i wystawić dokument LT. W wyniku tych działań lokal przestanie być składnikiem majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, jeśli następnie lokal zostanie wynajęty, wynajęcie zostanie dokonane przez osoby prywatne, a przychód z wynajęcia takiego lokalu będzie zaliczany do kategorii źródeł przychodów o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Mając powyższe na uwadze, najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż co do zasady, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą wybrać, czy najem nieruchomości będzie przez nich prowadzony w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też w ramach tzw. najmu prywatnego. Od wyboru dokonanego przez podatnika zależy kwalifikacja uzyskiwanych z tego tytułu przychodów do odpowiedniego źródła przychodów (z pozarolniczej działalności gospodarczej, bądź z najmu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii związanych z zasadami zawierania umów najmu, w tym także ilości nieruchomości, które mogą być przedmiotem wynajmu.

Wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Zatem to podatnik decyduje czy przychody z najmu opodatkuje w ramach działalności gospodarczej, czy też jako odrębne źródło przychodów z tzw. najmu prywatnego. Przy czym kwalifikacja do odpowiedniego źródła przychodu pozostaje w ścisłym związku z możliwością wyboru sposobu rozliczania przychodów z najmu tak na gruncie ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym według stawki 19%. Jest wraz z małżonką na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej właścicielem lokalu mieszkalnego, który jest wykorzystywany w jego działalności gospodarczej, będzie stanowił środek trwały. Wnioskodawca zamierza przedmiotowy lokal wycofać z działalności gospodarczej, a następnie go wynająć.

Zatem wynajem wskazanego we wniosku lokalu mieszkalnego wycofanego z działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie musi odbywać się w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód uzyskany z tego wynajmu może stanowić przychód ze źródła określonego w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż przychody z najmu przedmiotowego lokalu mieszkalnego wycofanego z działalności gospodarczej stanowią źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl