IPPB1/415-823/09-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-823/09-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od dnia 18 lipca 1991 r. prowadzi działalność gospodarczą pod firmą A. wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta pod numerem. Wnioskodawca zamierza wnieść, w postaci aportu, do nowopowstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego z wyłączeniem nieruchomości w postaci działki gruntu pod nr 32/7 objętej KW XX. Po wniesieniu aportu, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca prowadzi pełną rachunkowość, objęte w spółce z o.o. udziały zostaną ujęte w rachunkowości jako prawa majątkowe. Następnie, po objęciu udziałów Wnioskodawca zamierza nadal prowadzić działalność gospodarczą, gdyż nie chcę jej likwidować - będzie wynajmował nieruchomość spółce z o.o. na rynkowych zasadach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle tak opisanego stanu faktycznego, wnosząc prowadzone przez mnie przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedmiotowej nieruchomości, jako aport do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109) w zw. z art. 5a pkt 3), art. 17 ust. 1 pkt 9), art. 14 ust. 2 pkt 1) czynność ta pozostanie całkowicie obojętna dla rozliczenia przeze mnie podatku PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

5.

koncesje, licencje i zezwolenia,

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

8.

tajemnice przedsiębiorstwa,

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ustawodawca w ww. przepisie wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które mogą być przedmiotem czynności prawnej (wkładu). W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 ustawy - Kodeks cywilny.

Dodatkowo zgodnie z art. 55 1 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Oznacza to, że ustawodawca pozostawił stronom transakcji swobodę co do tego, które elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej. Oczywiście, swoboda ta nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa. Zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo. Na zespół składników przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie handlu składają się ruchomości, nieruchomości, wartości niematerialne i prawne oraz należności i zobowiązania, W celu stwierdzenia, czy zespół składników majątkowych, będący przedmiotem transakcji zbycia, stanowi przedsiębiorstwo, należy zastanowić się, czy zespół ruchomości oraz wartości niemateriałnych i prawnych posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot. Należy uznać, że własność nieruchomości nie jest niezbędna do prowadzenia działalności handlowej, a jej brak w majątku przedsiębiorstwa nie wpływa na funkcjonalne związki pomiędzy pozostałymi składnikami, które pozwalają na prowadzenie działalności.

Tym samym pozostałe składniki majątkowe, po wyłączeniu nieruchomości, zdecydowanie posiadają potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot, a więc tworzą przedsiębiorstwo, a nie zbiór pewnych elementów, których jedyną cechą wspólną jest bycie własnością jednego podmiotu gospodarczego. Podsumowując, zbycie przeze mnie składników majątkowych określonych we wniosku jest zbyciem przedsiębiorstwa i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 w zw. z art. 5a pkt 3 oraz art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym jedynym warunkiem, który należy wypełnić, jest uznanie zespołu składników majątkowych, za przedsiębiorstwo z punktu widzenia zbywcy tegoż przedsiębiorstwa. Dlatego też należy stwierdzić, że w tym przypadku mamy do czynienia z przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 5a ust. 3 ustawy o PIT w zw. z art. 55 1 Kodeksu cywilnego.

Na gruncie przepisów podatkowych, objęcie udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny powoduje powstanie przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów (akcji). Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Dotyczy to jednak sytuacji, w której objęcie udziałów (akcji) nastąpi w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Dochodem wtedy jest przychód w wysokości wartości nominalnej objętych udziałów (akcji) pomniejszony o koszty jego uzyskania. W przedmiotowej sytuacji wyraźnie jednak jako aport do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wnoszone jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 kodeksu cywilnego. Wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi także zdarzenia objętego dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT, stanowiącego, że przychodem z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą środków trwałych, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wobec powyższego wniesienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa osoby fizycznej (wkładu niepieniężnego) w związku z przystąpieniem przez Niego do tej spółki, stanowi podwyższenie majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i nie powoduje powstania przychodu, gdyż jego wniesienie nie wiąże się z odpłatnym zbyciem - wkładu niepieniężnego. W wypadku wniesienia przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie można mówić też o przychodzie rozumianym jako kwoty należne podatnikowi. Przepis art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w żadnym miejscu nie obejmuje wniesionego wkładu jako przychodu do opodatkowania, dlatego też czynność ta nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie pozostałych wspólników spółki z ograniczona odpowiedzialnością, powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Idąc za Wnioskodawcą, iż przedmiotem aportu jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy wyłączone z tej czynności składniki przedsiębiorstwa nie spowodują utraty przez to przedsiębiorstwo przymiotów, o których mowa w art. 55 1 Kodeksu cywilnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl