IPPB1/415-769/10-3/MT - Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19% dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-769/10-3/MT Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19% dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest prezesem zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana "Spółką"). Wnioskodawca jest udziałowcem Spółki. Spółka będzie świadczyć na rzecz swoich kontrahentów usługi badania sprawozdań finansowych, prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradztwa podatkowego, prowadzenia szkoleń oraz innych usług doradczych. Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Spółką umowę o pracę na część etatu i w ramach powierzonych obowiązków wynikających z tej umowy o pracę Wnioskodawca zamierza, jako Prezes Zarządu Spółki wykonywać funkcje zarządcze wynikające wprost z Kodeksu Spółek Handlowych, tj. prowadzić bieżące sprawy Spółki i reprezentować Spółkę we wszystkich czynnościach sądowych i pozasądowych. W ramach tych czynności Wnioskodawca może przykładowo negocjować umowy z kontrahentami, podpisywać kontrakty, zatrudniać pracowników, itp.

Ponadto od 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług badania sprawozdań finansowych, prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradztwa podatkowego, prowadzenia szkoleń oraz innych usług doradczych. Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 3, Wnioskodawca wybrał sposób opodatkowania dochodów z tyt. wyżej opisanej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku.

W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza m.in. nawiązać współpracę ze Spółką. W zakresie tej współpracy Wnioskodawca będzie wykonywał zlecone przez Spółkę usługi, np. badanie sprawozdań finansowych, prowadzenie ksiąg rachunkowych, usługi szkoleniowe i doradcze, itp. Poza pracami zlecanymi przez Spółkę, Wnioskodawca zamierza w dalszym ciągu wykonywać usługi dla innych podmiotów.

Wnioskodawca nie był do tej pory związany stosunkiem pracy ze Spółką ani nie świadczył dla Spółki żadnych usług w ramach wykonywanej, wyżej opisanej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu na podstawie umowy o pracę, może podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu na podstawie umowy o pracę, może podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji dochód z tytułu usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej na rzecz Spółki może być opodatkowany wg stawki liniowej 19%.

W opinii Wnioskodawcy wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę z tytułu pełnienia funkcji

Prezesa Zarządu traktowane będzie jako przychód z tyt. stosunku pracy w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji dochód z tytułu umowy o pracę ze Spółkę, będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg skali podatkowej.

Niemniej opodatkowanie dochodu z umowy o pracę nie ma wpływu na sposób opodatkowania dochodu z prowadzenia działalności gospodarczej, o ile nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 9a ust. 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 3, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, tj. w wysokości 19% podstawy opodatkowania.

Przepis art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi jednak, że podatnik, który wybrał powyższy sposób opodatkowania, traci w roku podatkowym prawo opodatkowania w sposób określony w art. 30c ww. ustawy, gdy z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej, uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy - odpowiadające czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z powyższego przepisu jasno wynika, że Wnioskodawca nie mógłby wybrać opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy w sytuacji, w której w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej świadczyłby usługi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te byłyby tożsame z czynnościami, które wykonuje lub wykonywał dla tego pracodawcy w ramach łączącego strony stosunku pracy.

Jednakże z umowy o pracę, która będzie zawarta ze Spółką, wynikać będzie, że do obowiązków Wnioskodawcy w ramach tej umowy będzie należało zarządzanie sprawami Spółki, w tym podpisywanie umów z kontrahentami, dostawcami, pracownikami; reprezentowanie Spółki, nadzór na bieżącą działalnością operacyjną. Czynności te nie pokrywają się z projektami potencjalnie zlecanymi przez Spółkę, które Wnioskodawca będzie wykonywał w ramach swojej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, usługi związane z badaniem sprawozdań finansowych, prowadzeniem ksiąg rachunkowych, doradztwem podatkowym, prowadzeniem szkoleń oraz innymi usługami doradczymi jakie będą świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz Spółki nie będą odpowiadać czynnościom związanym z pełnieniem przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu Spółki i nie będą również wchodzić do zakresu obowiązków wynikających z umowy o pracę i regulacji wynikających z Kodeksu Spółek Handlowych. Ponadto przedmiotowe usługi nie będą mogły być również uznane za usługi zarządcze z uwagi na ich zakres.

Z tego względu, skoro Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej przychodu ze świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, które odpowiadałyby czynnościom, które wykonuje w ramach stosunku pracy w Spółce i jednocześnie usługi te nie mogą być zakwalifikowane jako usługi zarządcze, to należy uznać, iż Wnioskodawca uprawniony będzie do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu badania sprawozdań finansowych, prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradztwa podatkowego, usług szkoleniowych oraz innych usług doradczych podatkiem liniowym wg stawki 19% na zasadach przewidzianych w art. 30c ww. ustawy.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnym stanie faktycznym. Przykładowo w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 stycznia 2010 r. (ref. IPPB1/415-834/09-2/AG), organ wskazał, że "Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy innych usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy." Podobne argumenty zostały powołane w interpretacjach z dnia 9 marca 2010 r. nr IPPB1/415-55/10-3/EC i z dnia 22 kwietnia 2009 r. nr IPPB1/415-110/09-2/AG (obie wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór tzw. podatku liniowego, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 20 maja 2010 r., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

* wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

* wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zauważyć jednocześnie należy, iż ustawą z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473), został uchylony pkt 1 przepisu art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przepis ten otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru sposobu opodatkowania tzw. podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy innych usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu spółki z ograniczona odpowiedzialnością, która świadczy na rzecz swoich kontrahentów usługi badania sprawozdań finansowych, prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradztwa podatkowego oraz innych usług doradczych. Wnioskodawca, zawarł ze Spółką umowę o pracę. W ramach powierzonych obowiązków Wnioskodawca jako Prezes Zarządu Spółki wykonuje funkcje zarządcze wynikające wprost z Kodeksu Spółek Handlowych, tj. prowadzi bieżące sprawy Spółki oraz reprezentuje Spółkę we wszystkich czynnościach sądowych i pozasądowych. Wnioskodawca założył pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług związanych z badaniem sprawozdań finansowych, prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradztwa podatkowego, prowadzenia szkoleń oraz innych usług doradczych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca chce nawiązać m.in. współpracę ze Spółką w której pełni funkcje Prezesa Zarządu polegającą na wykonywaniu przez Wnioskodawcę na rzecz klientów Spółki np. usług badania sprawozdań finansowych, usług szkoleniowych i doradczych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności na rzecz Spółki nie będzie odpowiadać czynnościom związanym z pełnieniem przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu Spółki i nie będzie również wchodzić do zakresu obowiązków wynikających z umowy o pracę i regulacji Kodeksu Spółek Handlowych. Charakter i zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy o tym, iż nie można ich zakwalifikować jako usługi zarządcze czy menadżerskie.

Zatem w sytuacji, gdy zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę, wykonywanymi w roku podatkowym - wnioskodawca może opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, a określonym w cytowanych powyżej przepisach prawa terminie.

Jednocześnie wskazać należy, iż jeżeli Wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczyć będzie usługi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy chociaż częściowo odpowiadające czynnościom, które wykonywał lub wykonuje w ramach stosunku pracy w roku podatkowym, straci prawo do rozliczenia dochodów zgodnie z zasadami, określonymi w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane z umowy o pracę nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl