IPPB1/415-727/09-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-727/09-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako żołnierzowi zawodowych sił zbrojnych RP, począwszy od dnia 9 sierpnia 2008 r., na mocy decyzji Ministra Obrony Narodowej, wyznaczono Wnioskodawcy stanowisko służbowe starszego asystenta w Klinice Neurochirurgii (zw. dalej Wojskowym Instytutem Medycznym) i określono czas służby wojskowej od dnia 9 sierpnia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2011 r.

W dniu 7 kwietnia 2009 r. Minister Obrony Narodowej decyzją nr 560, wydaną na podstawie art. 111 pkt 9 lit. a) i art. 114 ust. 5 oraz art. 115 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) oraz § 11 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej (Dz. U. Nr 23, poz. 137) zwolnił Wnioskodawcę z zawodowej służby wojskowej przeniósł do rezerwy wskutek upływu terminu wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez żołnierza zawodowego, przy czym zgodnie z treścią tej decyzji termin wypowiedzenia upływa z dniem 30 września 2009 r. Na stanowisku służbowym w Wojskowym Instytucie Medycznym Wnioskodawca pozostawał do dnia 28 czerwca 2009 r.

Będąc w stosunku służbowym zawodowej służby wojskowej, na podstawie decyzji nr 2/2008 Praca dodatkowa, wydanej przez Dyrektora Wojskowego Instytutu Medycznego w dniu 29 stycznia 2008 r., Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na wykonywanie pracy dodatkowej w ramach indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej w miejscu wezwania (PKD 86.21 Z) w okresie od dnia 1 kwietnia 2008 r. na czas nieokreślony.

W oparciu o powyższą zgodę, począwszy od dnia 1 maja 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej jako Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska Arkadiusz W. W ustawowym terminie, złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania uzyskiwanych dochodów w sposób określony w art. 30c Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 1761 późn. zm.).

W ramach prowadzenia ww. działalności gospodarczej w dniu 7 września 2009 r. Wnioskodawca zawarł z Wojskowym Instytutem Medycznym z siedzibą w W, Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego KRS, umowę na udzielanie świadczeń zdrowotnych, na czas określony do dnia 31 stycznia 2010 r., zgodnie z którą na zlecenie Udzielającego zamówienie Wnioskodawca przyjął obowiązek udzielania świadczeń zdrowotnych w Klinice Neurochirurgii tego Instytutu z zakresu neurochirurgii

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji, tj. zawarcia umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z podmiotem, z którym Wnioskodawca związany był wcześniej stosunkiem służbowym, zawodowej służby wojskowej, strona nie traci możliwości opodatkowania dochodów w sposób określony w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, że wyboru sposobu opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej jednolitą stawką 19% nie mogą dokonać podatnicy, którzy będą uzyskiwać przychody ze świadczenia usług jedynie w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym.

Zdaniem strony nie będzie zatem przeszkodą do skorzystania z tej formy opodatkowania fakt wykonywania tych czynności w ramach stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej, który wiązał go z Wojskowym Instytutem Medycznym do dnia 28 czerwca 2009 r. Nadal zatem może on wszystkie przychody osiągane z prowadzonej działalności gospodarczej, w tym przychody osiągane w ramach umowy z Wojskowym Instytutem Medycznym, opodatkowywać w sposób określony w art. 30c, tj. stawką 19%.

Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje decyzję (w podobnej sprawie), która wydał już Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 27 stycznia 2009 r., sygn. IPPBI/415-1268/08-2/IF, gdzie przyznał podatnikowi rację, tj. w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki podatku do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji osiągania przychodów od podmiotu, z którym wcześniej związany był stosunkiem służbowym zawodowej służby wojskowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki nie mającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub, co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Stosownie do art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z powyższymi przepisami możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi od 1 maja 2008 r. działalność gospodarczą jako Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska Arkadiusz W. W dniu 7 września 2009 r. Wnioskodawca zawarł z Wojskowym Instytutem Medycznym z siedzibą Warszawie (z którym pozostawał w stosunku służbowym zasadniczej służby wojskowej) umowę na udzielanie świadczeń zdrowotnych w Klinice Neurochirurgii tego Instytutu. Wnioskodawca wskazał, iż na stanowisku służbowym w Wojskowym Instytucie Medycznym pozostawał do dnia 26 czerwca 2009 r.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż negatywne przesłanki przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca nie wykonywał i nie wykonuje czynności na rzecz Wojskowego Instytut Medycznego w ramach stosunku pracy.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego uznać należy, iż fakt zawarcia umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z podmiotem, z którym Wnioskodawca związany był wcześniej stosunkiem służbowym zawodowej służby wojskowej, nie wyklucza z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach tej działalności 19% podatkiem liniowym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl