IPPB1/415-720/13-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-720/13-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 października 2013 r. (data nadania 3 października 2013 r., data wpływu 11 października 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 24 września 2013 r. Nr IPPB1/415-720/13-2/JB (data nadania 25 września 2013 r., data doręczenia 27 września 2013 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania źródła przychodu oraz możliwości zastosowania 19% podatku liniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania źródła przychodu oraz możliwości zastosowania 19% podatku liniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki z o.o. (Spółka"). Wnioskodawca jest specjalistą w zakresie optymalizacji kosztów procesów budowlanych i prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest optymalizacja kosztów złożonych procesów i projektów budowlanych.

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie inżynierii i doradztwa technicznego (PKD 71.12.Z). Swoim klientom oferuje szeroki zakres usług związanych z usługami w zakresie doradztwa inżynierskiego. Wnioskodawca występuje w Spółce w dwóch rolach. Po pierwsze zarządza Spółką jako jej członek zarządu. Po drugie działając w ramach własnej działalności gospodarczej jako niezależny konsultant świadczy na rzecz Spółki usługi mające charakter działalności kreatywnej. W ramach tych usług konsultacyjnych Wnioskodawca tworzy budżety procesów budowlanych, analizy finansowe oraz finansowo-techniczne (Usługi Konsultacyjne). Usługi wykonywane w roli konsultanta nie są w żaden sposób powiązane z zarządzaniem Spółką.

Wnioskodawca nie był zatrudniony w ramach stosunku o pracę w Spółce ani w żadnym podmiocie na rzecz którego Spółka świadczy lub będzie świadczyła usługi. Spółka współpracuje również z różnymi innymi osobami, konsultantami, podwykonawcami, którzy świadczą na rzecz Spółki usługi podobne do tych jakie świadczy Wnioskodawca występując w roli konsultanta. Osoby te wystawiają na rzecz Spółki faktury z tytułu świadczonych usług. Wnioskodawca oraz pozostałe osoby współpracujące ze Spółką w ramach wykonywania Usług Konsultacyjnych same ponoszą ryzyko gospodarcze własnej działalności (świadczenia Usług Konsultacyjnych) oraz ponoszą odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat Usług Konsultacyjnych oraz ich wykonywanie. Wnioskodawca zawarł ze Spółką pisemną umowę określającą zasady świadczenia przez Niego Usług Konsultacyjnych oraz określenie ich zakresu.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 września 2013 r. Nr IPPB1/415-720/13-2/JB Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując, iż umowa dotycząca świadczenia usług konsultacyjnych nie będzie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego ani umowy o podobnym charakterze. Przedmiotem tej umowy jest świadczenie usług doradczych i nie obejmuje ona żadnej formy zarządzania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Konsultacyjnych na rzecz Spółki stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, które po spełnieniu przesłanek formalnych, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować zgodnie z art. 30c Ustawy o PIT stawką 19%, tj. tzw. podatkiem liniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na charakter Usług Konsultacyjnych, jego przychody z tytułu świadczenia tych usług na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, które po spełnieniu przesłanek formalnych, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować zgodnie z art. 30c Ustawy o PIT stawką 19%, tj. tzw. podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9 ust. 2. Ustawy o PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, tj. podatek liniowy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 Ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W przypadku świadczenia Usług Konsultacyjnych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, zgodnie z umową zawartą ze Spółką, to Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane ze świadczeniem tych usług rzecz Spółki (ryzyko własne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą) również Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty świadczonych Usług Konsultacyjnych. Zatem nie zostaną spełnione przez Wnioskodawcę przesłanki negatywne wymienione w art. 5b ust. 1 Ustawy o PIT.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawiera m.in. wyłączenie przychodów uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 Ustawy o PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 13 pkt 9 Ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług). Wnioskodawca w ramach Usług Konsultacyjnych nie będzie wykonywał faktycznie żadnych czynności kierowania (zarządzania), a jedynie szereg czynności kreatywnych polegających przykładowo na przygotowywaniu szacunków budżetowych, analiz płynności finansów projektów budowlanych, analizie treści parametrów kontraktów budowlanych, itp. Czynności te będzie wykonywał w ramach prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie występował w Spółce w dwóch niezależnych, niepowiązanych rolach i tylko występując jako członek zarządu Spółki będzie wykonywał czynności zarządzania. Należy zatem uznać, iż Usług Konsultacyjnych nie można kwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menadżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze, Przedmiotowe usługi mają bowiem charakter doradczy, konsultacyjny, kreatywny i nie przewidują sprawowania zarządzania przedsiębiorstwem, nie są nawet w żaden sposób związane z usługami zarządzania.

W świetle powyższego należy wskazać, iż przychody Wnioskodawcy uzyskiwane w Spółce w ramach Usług Konsultacyjnych stanowić będą przychód z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, który po spełnieniu przesłanek formalnych będzie mógł zostać opodatkowany przez Wnioskodawcę stawką 19% na podstawie art. 30c Ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone miedzy innymi w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB1/415-953/10-2/EC); oraz

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPB1/415-115/10-4/EC).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl