IPPB1/415-698/09-4/AM - Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród uzyskanych w konkursie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-698/09-4/AM Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród uzyskanych w konkursie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) oraz piśmie (data nadania 5 listopada 2009 r., data wpływu 10 listopada 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-698/09-2/AM z dnia 26 października 2009 r. (data nadania 27 października 2009 r., data doręczenia 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród uzyskanych w konkursie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród uzyskanych w konkursie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na Polskę markowych soczewek okularowych. Klientami Spółki są niemal wyłącznie podmioty gospodarcze (sklepy optyczne), sprzedaż na rzecz osób fizycznych dokonywana jest jedynie incydentalnie. W celu zwiększenia sprzedaży swoich towarów handlowych Spółka organizuje konkursy skierowane do klientów, w tym do klientów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej jako "Uczestnicy"). Konkursy przeprowadzane są w oparciu o pisemne regulaminy, zawierające szczegółowe zasady uczestnictwa, wyboru laureatów, postępowania reklamacyjnego, odbioru nagród etc. Z uwagi na to, że konkursy są skierowane do określonego kręgu osób, ich regulaminy nie są ogłaszane w środkach masowego przekazu. Uczestnicy rywalizują pomiędzy sobą o ograniczoną liczbę nagród pieniężnych bądź rzeczowych. Laureatami konkursu zostają uczestnicy wybrani przez powołaną przez Spółkę komisję konkursową którzy najlepiej wykonają określone w regulaminie zadania (np. stworzą najlepsze hasło reklamowe, osiągną najwyższy poziom zakupów wdanym miesiącu, zdobędą najwyższą ilość punktów dokonując zakupu towarów punktowanych itp.)., Nagrody są przekazywane laureatom bezpośrednio przez Spółkę.

W związku z wezwaniem z dnia 26 października 2009 r. Nr IPPB1/415-698/09-2/AM, Spółka uzupełniła przedmiotowy wniosek w terminie, pismem z dnia 3 października 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.) przedkładając wypis z KRS, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wobec zorganizowania konkursu dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej u.p.d.o.f.) przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza

4.

działy specjalne produkcji rolnej

5.

uchylony

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe

8.

odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów i innych rzeczy,

9.

inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a.

W świetle ww. art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. nagrody przyznawane laureatom konkursów organizowanych przez Spółkę stanowią przychody podatkowe tych osób. Przychody te nie należą do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-2, 4-8, w szczególności nie powinny być zakwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy ani jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, jako że Uczestnicy nie są pracownikami Spółki, nie pozostają z nią również w stosunku zlecenia lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, nie są to również przychody z kapitałów pieniężnych.

Należy więc rozważyć, czy przychody te należą do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 i które powinny być opodatkowane stawką liniową 19 % albo stawką progresywną 18 % bądź 32 %, czy też są to przychody z pozostałych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 i art. 30 ust. 1 pkt 2, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10 %.

Na mocy art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jednocześnie pod pojęciem działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej rozumie się, zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., działalność zarobkową

a.

wytwórczą budowlaną, handlową usługową

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

*

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Dodatkowo za przychód z działalności gospodarczej uważa się, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125 (świadczenia otrzymane od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn), który nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania). Otrzymywane nagrody są ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników. Celem organizowania konkursów przez Spółkę jest zachęcanie klientów do nabywania jej towarów handlowych. Otrzymywane przez Uczestników nagrody są rezultatem prowadzenia przez nich działalności gospodarczej, która polega na nabywaniu określonych towarów od Spółki celem ich dalszej odsprzedaży do finalnego odbiorcy. Należy podkreślić, iż podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej, nie współpracujący jako profesjonalista ze Spółką nie mógłby uczestniczyć w przedmiotowych konkursach.

Otrzymane przez Uczestników nagrody należy zdaniem Spółki traktować analogicznie, jak każde inne świadczenia otrzymane w naturze bądź w formie pieniężnej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Nie ulega wątpliwości, że po stronie Uczestnika następie przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu jego aktywów, uzyskane dzięki prowadzonej działalności gospodarczej. Stąd też zastosowanie powinno znaleźć uregulowanie wyrażone w art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., a więc nagrody te powinny być traktowane jako przychód z działalności gospodarczej.

Poglądy zgodne ze stanowiskiem Spółki prezentowane są również w piśmiennictwie, gdzie podkreśla się, iż w praktyce podatkowej coraz częściej przeważa pogląd, że sposób opodatkowania nagród w konkursach skierowanych do kontrahentów uzależniony jest od rodzaju konkursu, a raczej od zadania konkursowego. Jeżeli bowiem zadanie konkursowe opiera się na rywalizacji w zakresie najlepszego wyniku w prowadzonej działalności gospodarczej (np. rywalizacja dotyczy osiągnięcia najwyższego poziomu zakupów towarów podmiotu organizującego konkurs), wówczas nie jest dopuszczalne opodatkowanie uzyskanej przez kontrahenta nagrody według zryczałtowanej 10 % stawki podatkowej. Taki konkurs ma charakter podobny do sprzedaży premiowej i nagroda w nim wydana, jako przychód z działalności gospodarczej, powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych stosowanych przy opodatkowaniu przychodów przedsiębiorców (Karolina S, Dorota W "Akcje promocyjne i reklamowe. Konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych." Wyd. Difin, Warszawa 2004, Rozdział III, str. 125).

Należy zwrócić uwagę, iż konkurs z nagrodami uwarunkowanymi przykładowo osiągnięciem najwyższego poziomu zakupów wdanym miesiącu, zdobyciem najwyższej ilości punktów przy zakupach towarów punktowanych itp. w swojej istocie jest zbliżony do sprzedaży premiowej. Sprzedaż premiowa bowiem zgodnie z praktyką wypracowaną przez skarbowe organy podatkowe (m.in. pismo Ministerstwa Finansów z 1996 r., sygn. PO 4/AK-722-1110/95) jest akcją promocyjną z nagrodami, w której warunkiem przyznania nagrody jest zakup towaru (lub usługi) objętego tą promocją. Istotnym jej elementem jest to, iż nagrodę - premię-może otrzymać osoba dokonująca zakupu w ramach danej promocji. Chodzi o wymóg zachowania tożsamości kupującego i nagrodzonego.

W przypadku sprzedaży premiowej nie budzi wątpliwości fakt, iż nagrody z nią związane otrzymywane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą są traktowane jako przychód związany z tą działalnością. Stanowisko takie prezentowane jest w doktrynie, jak i w poglądach organów skarbowych:

*

" Art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa generalną definicję przychodów z tego źródła. Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b. Przepis ten więc jednoznacznie przesądza o tym jak należy traktować (kwalifikować) przychody stanowiące nagrody związane ze sprzedażą premiową uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w wyniku nabycia towaru od podmiotu organizującego tego typu sprzedaż." (Paweł R, Doradca Podatnika, 2002, nr 4, str. 38).

*

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty w piśmie z dnia 9 stycznia 2007 r. (sygn. I USB l-2/415-1/07) - dotyczącym bonów towarowych otrzymanych w ramach sprzedaży premiowej zaprezentował pogląd, iż: "...wartość otrzymanej przez firmę <...> nagrody należy potraktować jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej (...)".

Skoro więc nagrody otrzymywane przez podmioty gospodarcze w ramach sprzedaży premiowej są traktowane jako pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to analogicznie należy traktować nagrody otrzymywane przez takie podmioty w konkursach. Oba typy nagród są ponadto wymienione obok siebie w art. 30 ust. 1 pkt 2, a co za tym idzie powinny być traktowane jednorodnie. Nie ulega wątpliwości, iż przedsiębiorca zarówno w jednym, jak iw drugim przypadku otrzymuje nagrodę, z tym że przy konkursie ograniczona jest liczba uczestników uprawnionych do jej otrzymania. Nie zmienia to jednak faktu, iż otrzymującym nagrodę jest ciągle ten sam przedsiębiorca, a uzyskiwany przez niego przychód, jako nieodpłatne świadczenie, pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy prezentowane stanowisko jest korzystne dla budżetu państwa, przychody z tytułu nagród otrzymywanych w przedmiotowych konkursach dla podmiotów gospodarczych opodatkowane będą nie stawką 10 %, lecz stawką 19 % w przypadku podatku liniowego bądź stawką progresywną 18 % bądź 32 %, a więc stawką znacznie wyższą.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż:

a.

nagrody przyznawane laureatom konkursów organizowanych przez Spółkę stanowią przychody z działalności gospodarczej;

b.

na Spółce w związku z przekazywaniem Uczestnikom nagród nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek wysokości 80 zł, nadpłata w wysokości 40 zł dokonana w dniu 15 września 2009 r. będzie zwrócona, na wskazany adres zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl