IPPB1/415-686/13-5/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-686/13-5/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPP2/443-611/13-2/DG, IPPB1/415-686/13-2/ES z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data nadania 7 sierpnia 2013 r., data doręczenia 21 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu zbycia gruntów przez wspólnotę gruntową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu zbycia gruntów przez wspólnotę gruntową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Wspólnota Gruntowa - zamierza dokonać sprzedaży gruntów będących przedmiotem współwłasności członków Wspólnoty. Wspólnota działa na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169). Zgodnie ze wskazaną ustawą, została utworzona spółka do zarządu gruntami wchodzącymi w skład wspólnoty. Spółka dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej działa na podstawie Statutu (kopia w załączeniu), zatwierdzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy w dniu 11 czerwca 2012 r. oraz zaświadczenia wydanego z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy w dniu 10 maja 2013 r." z którego wynika, że nazwa oraz skład zarządu Spółki zostały wpisane do rejestru ewidencji gruntów.

Decyzją Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej z dnia 27 marca 1964 r." wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169, z późn. zm.), nieruchomość położona obecnie we wsi D., w gminie G., została uznana za rolniczą wspólnotę gruntową w rozumieniu przepisów wyżej wymienionej ustawy. Dla sprawowania zarządu Wspólnotą i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej Wspólnoty utworzona została Spółka dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.

Zgodnie z art. 14 ww. ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Utworzenie spółki następuje w drodze uchwały powziętej większością głosów uprawnionych do udziału we wspólnocie przy obecności przynajmniej ich połowy.

Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu. Członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej. Członkami spółki mogą być również posiadacze gruntów przyległych do wspólnoty gruntowej na warunkach określonych w statucie. Zgodnie z art. 28 ww. ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, w razie zbycia wszystkich gruntów gospodarstwa rolnego przez uprawnionego do udziału we wspólnocie gruntowej, udział w tej wspólnocie przechodzi na nabywcę tego gospodarstwa. W razie zbycia części gruntów określonych w ust. 1, udział we wspólnocie gruntowej zachowuje dotychczasowy właściciel, chyba że na podstawie umowy odstąpi swe uprawnienia nabywcy. Jeżeli jednak zbywca pozostawia sobie obszar użytków rolnych nie większy niż 0,1 ha, udział we wspólnocie gruntowej przechodzi na nabywcę.

Przywołane wyżej przepisy w wyraźny sposób rozgraniczają spółkę zarządzają wspólnotą gruntową od współwłaścicieli gruntów.

Współwłaściciele gruntu planują sprzedaż nieruchomości wchodzącej w skład Wspólnoty gruntowej. Działania związane ze sprzedażą wykonują umocowani przedstawiciele spółki do zagospodarowania wspólnoty gruntowej, działający na podstawie właściwej uchwały członków wspólnoty.

Powołana wyżej ustawa reguluje zasady funkcjonowania wspólnot gruntowych, formę prawną, podział dochodów. Ustawa ta nie nadaje Wspólnocie gruntowej formy prawnej stowarzyszenia, lecz nakazuje do celów zarządczych gruntami wspólnoty, powołanie spółki, nie wskazując żadnej ze spółek z kodeksu spółek handlowych, jako formy organizacyjno-prawnej. Spółka działa więc na podstawie i w ramach ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Z uzyskanych przychodów ma prawo pokrywać koszty funkcjonowania, a ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami stanowi dochód członków wspólnoty. Konsekwencją tego faktu jest to, że spółka nigdy nie będzie posiadała dochodu do opodatkowania, w związku z tym nie będzie podatnikiem ani płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wspólnota Gruntowa zorganizowana została na podstawie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych z dnia 29 czerwca 1963 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.). Art. 1 ust. 1 tej ustawy określa, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne o określonych przymiotach.

Uprawnienie do udziału we Wspólnocie Gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, m.in. poprzez pobieranie pożytków naturalnych z lasu, przez wypasanie bydła, udział w dochodach przez podział pożytków z użytków rolnych i leśnych. W oparciu o tę Ustawę członkowie Wspólnoty mający swój udział we Wspólnocie (rozumianej zgodnie z art. 1 ust. 1), utworzyli Wspólnotę Gruntową, czyli spółkę zarządzającą Wspólnotą. Zgodnie z art. 15 ww. ustawy spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu. Wójt Gminy w dniu 1 5 marca 2004 wydal decyzję zatwierdzającą Statut Wspólnoty. Kompetencje Spółki zarządzającej Wspólnotą sprowadzają się tylko i wyłącznie do sprawowania zarządu nad Wspólnotą i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej Wspólnoty (art. 14 ustawy). Szczegółowe kompetencje poszczególnych organów Spółki określa jej Statut. Spółka utworzona do sprawowania zarządu nad gruntami mimo tego, że posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem gruntu. Ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami jest własnością i potencjalnym dochodem (realnym w przypadku wypłaty) poszczególnych członków Wspólnoty w proporcjach wynikających z posiadanych udziałów we Wspólnocie Gruntowej. Z tytułu swych funkcji zarządczych Spółka nie może uzyskiwać własnych dochodów. Dochód ze sprawowanego zarządu jest dochodem członków Wspólnoty jako właścicieli gruntów. Tak więc Spółka zarządzająca Wspólnotą, niezależnie od rodzaju uzyskiwanych dochodów (opodatkowane lub nie), nie może być płatnikiem ani podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka może być jedynie dystrybutorem uzyskanej nadwyżki przychodów nad kosztami na rzecz członków Wspólnoty. Na Spółce nie ciążą też żadne obowiązki w zakresie opodatkowania wypłaconej nadwyżki na rzecz osób fizycznych (rolników), będących członkami wspólnoty. Osoby te są zobowiązane we własnym zakresie opodatkować uzyskane dochody, jako dochody ze wspólnej własności (złożyć deklarację i wpłacić podatek).

Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów formalnych wezwaniem z dnia 7 sierpnia 2013 r. Nr IPPP2/443-611/13-2/DG, IPPB1/415-686/13-2/ES wezwano stronę do uzupełnienia wniosku poprzez m.in. przedłożenie oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii dokumentu (pełnomocnictwa), z którego wynika prawo Pana T.S. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego oraz uzupełnienie złożonego wniosku o podpis pozostałych członków zarządu spółki, bądź podpisanie przedmiotowego wniosku przez pełnomocnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości gruntowej, której współwłaścicielami są osoby fizyczne, a spółka gruntowa nimi zarządza jest przychodem tych osób fizycznych, a spółka powołana dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie ma obowiązków płatnika.

2. Czy w stanie faktycznym będącym przedmiotem pytania interpretacyjnego sprzedaż nieruchomości gruntowej przez współwłaścicieli jest opodatkowana VAT.

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług została udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód ze sprzedaży nieruchomości jest przychodem osób fizycznych, które są współwłaścicielami nieruchomości i przypada proporcjonalnie dla wszystkich współwłaścicieli. Spółka powołana dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie ma obowiązków płatnika wobec członków wspólnoty z tytułu osiągniętego przez nich dochodu.

Spółka do sprawowania zarządu nad wspólnotą gruntową nie jest podmiotem oderwanym od członków wspólnoty gruntowej, lecz pełni wobec nich rolę służebną, mając na celu dobro wszystkich udziałowców. Żaden z przepisów ustawy z 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych nie stanowi, że grunty wspólnot gruntowych są własnością lub znajdują się posiadaniu spółki jako takiej. Utworzona w oparciu o przepisy ustawy spółka ma jedynie za zadanie zapewnienie racjonalnego sposobu korzystania z gruntów wspólnoty przez udziałowców. Jednocześnie brak jest unormowania, które pozbawiałoby uprawnionych do udziału we wspólnocie prawa do posiadania gruntów wspólnoty. Wręcz przeciwnie, przepisy art. 8 i art. 9 ustawy z 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych określają udziałowców wspólnotowych, a nie spółkę, jako uprawnionych do korzystania ze wspólnoty gruntowej.

Takie stanowisko potwierdził m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, w wyroku z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. akt III SA/Lu 160/12.

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne. Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne. Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie określa się w ułamkowych częściach (por. art. 1, 6, 9 ustawy).

Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład wspólnoty. Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu (art. 14 i 15 ustawy). Zbycie, zamiana, jak również przeznaczenie na cele publiczne lub społeczne wspólnot gruntowych lub ich części oraz zaciąganie pożyczek pieniężnych przez spółkę może nastąpić tylko za zgodą właściwego wójta, burmistrza, prezydenta miasta (por. art. 26 ustawy).

Jednakże analiza prawna wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką, utworzoną do sprawowania zarządu nad gruntami wspólnoty ze spółką prawa handlowego. Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej aczkolwiek posiada osobowość prawną nie jest właścicielem gruntów lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą.

Zauważyć należy, iż Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem gruntu wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Grunty te stanowią w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że dochód z dzierżawy czy sprzedaży gruntów będących wyłączną własnością wspólnoty nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako dochód spółki. Zatem obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku ciąży na każdej osobie fizycznej uprawnionej do udziału we wspólnocie gruntowej.

Wspólnota Gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne.

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu zaś żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej, jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków. Reasumując, do przychodów Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, powołanej wyłącznie w celu zarządzania majątkiem Wspólnoty, ze względu na jej specyficzny status nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka nie jest właścicielem gruntu Wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku składania do Urzędu Skarbowego zeznania podatkowego CIT-0, CIT-0 czy też sprawozdania finansowego. Obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku ciąży na każdej osobie fizycznej uprawnionej do udziału we Wspólnocie Gruntowej.

Takie stanowisko potwierdził m.in. Minister Finansów w interpretacji indywidualnej znak IPPB5/423-40/11-4/AM.

W niniejszym stanie faktycznym, w związku z dokonaniem sprzedaży gruntów objętych wspólnotą gruntową będziemy mieli do czynienia z uzyskaniem przez udziałowców przychodu ze wspólnej własności, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pomimo sprzedaży nieruchomości dokonanej zgodnie z art. 26 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, przychód uzyskany z tego tytułu należy przypisać poszczególnym jej członkom (udziałowcom wspólnoty), a nie Spółce. Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, jak już to było wyżej wspominane spółka jest powoływana przez osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej do sprawowania zarządu nad wspólnotą oraz do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Jednakże żaden przepis ustawy nie przyznaje spółce zarządzającej wspólnotą statusu właściciela gruntów wchodzących w skład wspólnoty - pozostają nimi członkowie spółki, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, to oni, a nie Spółka, są podmiotami uprawnionymi do udziału we wspólnocie gruntowej.

Dodać należy, że pogląd, iż w przypadku wspólnot gruntowych mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem współwłasności - do którego, ze względu na kompleksową regulację zawartą w ustawie o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, nie znajdują zastosowania przepisy o współwłasności z Kodeksu cywilnego - wyraził Sąd Najwyższy w uchwałach z dnia 23 sierpnia 1968 r., sygn. akt III CZP 73/68 oraz z dnia 9 grudnia 1969 r., sygn. akt III CZP 89/69. Pogląd taki wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2008 r. Nr IP-P53- 423-720/08-2/GJ.

Oznacza to, że Spółka, zbywając grunty wchodzące w skład wspólnoty gruntowej, nie działa na własny rachunek, ale na rachunek swoich członków, występując jako ich reprezentant z mocy ustawy - nie zbywa gruntów własnych, ale grunty, których właścicielami są członkowie Spółki, jako uprawnieni do udziału we wspólnocie, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

W konsekwencji, należy uznać, że w przypadku zbycia przez Spółkę gruntów wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, każdy członek Spółki, jako uprawniony do udziału we wspólnocie gruntowej, uzyskue przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8w zw. z art. 8 ust. 1.

Oznacza to, że nie Wnioskodawca, a członkowie wspólnoty gruntowej, w związku ze zbyciem opisanych na wstępie nieruchomości, uzyskają przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy czym udział w przychodzie uzyskanym z tytułu zbycia nieruchomości będzie odpowiadał udziałowi posiadanemu przez wnioskodawcę we wspólnocie gruntowej.

Z treści cytowanego z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. W myśl art. 30e ust. 4 pkt 2 po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 46 ust. 1a pkt 3, wykazać dochody o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131. W myśl powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Reasumując, w związku ze zbyciem gruntów objętych wspólnotą gruntową, której udziałowcami są członkowie wspólnoty gruntowej, a nie wnioskodawca, po ich stronie powstanie przychód z tytułu zbycia nieruchomości. Dochód z tej sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W zależności od daty nabycia tych udziałów w nieruchomości będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub nie (w uproszczeniu reguła 6 lat). Dochód z tytułu zbycia gruntów objętych wspólnotą gruntową, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% dochodu na podstawie art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Możliwe jest zwolnienie dochodu z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości w wysokości wydatków na własne cele mieszkaniowe, która odpowiada iloczynowi tego dochodu w przychodzie z ich odpłatnego zbycia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po spełnieniu określonych w tym przepisie warunków.

Takie stanowisko potwierdził m.in. Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych znak IPPB2/415-1428/08/10-10/S/AS i IPPB2/415-110/10-4/MK, stwierdzając m.in.:

"Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne.

Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające, gospodarstwa rolne. Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty (art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych). Członkowie wspólnoty nie posiadają wszystkich praw wynikających z przepisów kodeksu cywilnego, dotyczących współwłasności rzeczy, gdyż jest to współwłasność szczególnego rodzaju i rządząca się przepisami ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Udziały uprawnionych we wspólnocie i w korzyściach wynikających z zagospodarowania wspólnoty są określone w idealnych (ułamkowych) częściach w sposób wymieniony w art. 9 ustawy o wspólnotach gruntowych. Jak wynika z art. 27 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych członek wspólnoty nie może zbyć udziału osobie spoza wspólnoty, a jedynie wspólnota może dokonać zbycia gruntów wspólnoty za zgodą wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Każdy zaś członek wspólnoty samodzielnie opłaca podatek rolny, przewidziany w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Po zbyciu gruntów i podziale sprzedaży każdy członek uzyskuje własny przychód. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wspólnota gruntowa jako organ zarządzający w imieniu współwłaścicieli zamierza dokonać sprzedaży dwóch działek gruntu wchodzących w skład gruntów wspólnotowych.

Zyski uzyskane z dokonanej przez Spółkę sprzedaży mają zostać podzielone pomiędzy udziałowców wspólnoty proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów we wspólnocie gruntowej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego powstała wątpliwość, na jakich zasadach i kto w opisanej sytuacji - Spółka czy też poszczególni uprawnieni do udziału we Wspólnocie powinien opodatkować dochód ze sprzedaży części gruntów wchodzących w skład Wspólnoty. Mianowicie czy podmiotem opodatkowania jest Spółka, a tym samym należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też poszczególni uprawnieni do udziału we Wspólnocie (osoby fizyczne) a więc zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, iż Spółka zawiązana przez uczestników wspólnoty gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty. Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem gruntu wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Grunty te stanowią w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Pomimo tego, że sprzedaży nieruchomości dokona, zgodnie z art. 26 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, Spółka, przychód uzyskany z tego tytułu należy przypisać poszczególnym jej członkom (udziałowcom wspólnoty), a nie Spółce. Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, spółka jest powoływana przez osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej do sprawowania zarządu nad wspólnotą oraz do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Jednakże żaden przepis ustawy nie przyznaje spółce zarządzającej wspólnotą statusu właściciela gruntów wchodzących w skład wspólnoty - pozostają nimi członkowie spółki, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, to oni, a nie Spółka, są podmiotami uprawnionymi do udziału we wspólnocie gruntowej.

Oznacza to, że Spółka, zbywając grunty wchodzące w skład wspólnoty gruntowej, nie działa na własny rachunek, ale na rachunek swoich członków, występując jako ich reprezentant z mocy ustawy - nie zbywa gruntów własnych, ale grunty, których właścicielami są członkowie Spółki, jako uprawnieni do udziału we wspólnocie, zgodnie z art. 6 ust. I ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

W konsekwencji, należy uznać, że w przypadku zbycia przez Spółkę gruntów wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, każdy członek Spółki, jako uprawniony do udziału we wspólnocie gruntowej, uzyskuje przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że kwestie dotyczące rozliczenia uzyskanego przychodu przez członków Wspólnoty nie mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego ponieważ spółka występująca z wnioskiem o wydanie interpretacji występuje jako płatnik a nie podatnik."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo organ interpretacyjny, mając na uwadze treść złożonego przez Wnioskodawcę w dniu 21 sierpnia 2013 r. uzupełnienia do wniosku zobligowany jest ustosunkować się do kwestii związanej z prawidłowością samego wezwania z dnia 7 sierpnia 2013 r. Nr IPPP2/443-611/13-2/DG, IPPB1/415-686/13-2/ES. Oczywiście ocena tej prawidłowości nie dotyczy kwestii proceduralnych związanych z dopuszczalnością wezwania, a ograniczona jest do przedmiotu wezwania i to jedynie w odniesieniu do żądania przedłożenia oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii dokumentu pełnomocnictwa (pkt 3 wezwania). W powyższym zakresie organ podziela w pełni stanowisko Wnioskodawcy, iż występujący w sprawie doradca podatkowy ma prawo uwierzytelnić udzielone mu pełnomocnictwo i tym samym potwierdzone za zgodność pełnomocnictwo zgodnie z obowiązującymi przepisami jest zrównane w skutkach procesowych z oryginałem lub też notarialnie poświadczonym pełnomocnictwem. W konsekwencji, organ przyznaje, iż żądnie wynikające z wezwania co do przedłożenia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii pełnomocnictwa było błędne. Niemniej jednak, powyższe wezwanie mimo zauważonego błędu nie miało wpływu na wynik postępowania interpretacyjnego, albowiem organ przyjmując za prawidłowe uzupełnienie do wniosku, w ramach którego pełnomocnik-doradca podatkowy - poświadczył za zgodność udzielone mu pełnomocnictwo, nie zastosował rygoru wynikającego z wezwania (tekst jedn.: rygoru pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl