IPPB1/415-673/12-2/JB - Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-673/12-2/JB Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z żoną, w ramach wspólnoty majątkowej małżeńskiej zakupił grunty rolne. Grunty te wydzierżawili Spółkom, które budują na nich elektrownie wiatrowe. Od początku okresu dzierżawy przychody uzyskiwane z niej rozliczane były w oparciu o ryczałt. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu było składane w ustawowo określonym terminie przez obojga małżonków. Łączne przychody małżonków rozliczane były na podstawie deklaracji PIT-28, do której dołączona była deklaracja PIT-28A. Deklaracja była składana przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca nie prowadzący działalności gospodarczej polegającej na dzierżawie gruntów wykorzystywanych przez dzierżawiącego do wybudowania na nich elektrowni wiatrowych, zobowiązany jest do składania deklaracji PIT-28/A.

Czy złożenie takiego formularza oznacza automatyczne zakwalifikowanie dochodu jako przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Czy liczba dzierżawionych działek przesądza o zakwalifikowaniu dzierżawy jako działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik nie prowadzący działalności gospodarczej, ale wydzierżawiający grunty rolne pod budowę elektrowni wiatrowych obowiązany jest do składania za każdy rok podatkowy deklaracji podatkowej PIT-28 wraz z załącznikiem PIT-28A. Samo złożenie formularza PIT-28/A nie stanowi o zakwalifikowaniu uzyskiwanych przychodów do przychodów z działalności gospodarczej. Aby tak się stało, działalność musiałaby spełniać kryteria przewidziane dla pojęcia działalności gospodarczej na gruncie ustaw podatkowych regulujących podatki dochodowe ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6: pozarolnicza działalność gospodarcza; najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem pojęcie działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;

b.

polegająca na poszukiwaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Oznacza to, że działalność gospodarczą charakteryzują przede wszystkim zarobkowy cel wykonywanie działalności w sposób zorganizowany i ciągły oraz prowadzenie działalności we własnym imieniu. W konsekwencji, o prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów regulujących podatek dochodowy, nie decydują przesłanki formalnoprawne, a jedynie przesłanki materialno-prawne. Dlatego też należy jednoznacznie uznać, że złożenie formularza PIT-281A nie stanowi przesłanki warunkującej uznanie przychodów z dzierżawy za przychody z działalności gospodarczej.

Powyższe przepisy wskazują, że dzierżawa stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu, choć może także istnieć dzierżawa, która prowadzona jest w ramach działalności gospodarczej.

Z przychodami uzyskiwanymi z dzierżawy i zaliczanymi do źródła przychodów; jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza mamy do czynienia wówczas, gdy: podatnik dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, podając dzierżawę jako przedmiot działalności i spełnia kryteria zorganizowania tej działalności wynikające z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub przedmiotem umowy dzierżawy są składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów uzyskiwanych z dzierżawy, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w dzierżawę.

Tak więc dla celów podatkowych dzierżawa, może być kwalifikowana jako przychód z działalności gospodarczej lub dzierżawa jako dodatkowe źródło przychodu, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli m.in. z dzierżawy z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą; są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Podatnicy, którzy uzyskują przychody z dzierżawy opodatkowane na zasadach przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru, tj. na formularzu PIT-28 o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku. Do zeznania należy dołączyć odpowiedni załącznik - informację o przychodach dzierżawy, na druku PIT-28/A. Jednocześnie liczba dzierżawionych działek nie wpływa na klasyfikację dzierżawy jako działalności gospodarczej.

Jeżeli więc nie są spełnione przesłanki, o których mowa w powoływanym wcześniej art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaś podatnik nie dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, podając dzierżawę jako przedmiot działalności, wówczas nie można uznać, iż jest prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić jednocześnie należy, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl