IPPB1/415-664/13-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-664/13-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 września 2013 r. (data nadania 16 września 2013 r., data wpływu 19 września 2013 r.), na wezwanie z dnia 4 września 2013 r. Nr IPPB1/415-664/13-2/JB (data nadania 5 września 2013 r., data odbioru 9 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza jako osoba fizyczna rozpocząć działalność gospodarczą, która będzie zgłoszona do CEIDG. Przedmiot działalności będzie obejmował dwa zakresy w dziale 85 Edukacja: PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej oraz PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Działalność wyżej wskazana będzie prowadzona wyłącznie na terenie placówek przedszkolnych na podstawie umów z dyrekcjami przedszkoli o prowadzenie zajęć rytmiki i muzyki dla dzieci przedszkolnych.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 września 2013 r. Nr IPPB1/415-664/13-2/JB Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek informując, że symbol PKWiU dla świadczonych przez Nią usług, tj. zajęć rytmiki i muzyki dla dzieci przedszkolnych posiada numer 85.52.19 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej. Wykonawcami tych usług będą osoby uprawnione do prowadzenia tego typu zajęć zatrudnione przez Wnioskodawczynię na podstawie umów zlecenia lub o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza i osiągane przychody będą mogły być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodu w wysokości 8,5% na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność będzie mogła być opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% od przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy. Załącznik Nr 2 do tej ustawy określający wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem pod liczba porządkową 48 wyłącza co prawda usługi w zakresie edukacji, ale z wyłączeniem usług wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0)***. Przedmiot wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług w całości będzie wykonywany w przedszkolach i będzie ich integralną częścią, mimo, że Wnioskodawczyni będzie podmiotem gospodarczym świadczącym usługi na rzecz przedszkola jako podwykonawca nie prowadzącym przedszkola na swój rachunek. Usługi wychowania przedszkolnego określone w PKWiU 85.10.10.0 mają taki charakter nie tylko kiedy podmiot wykonuje je we własnym zorganizowanym przedszkolu, ale także w przedszkolu zorganizowanym przez inny podmiot. Trzy gwiazdki odsyłają na koniec załącznika Nr 2, gdzie jest ona określona stawką 8,5% dla oznaczonym nimi pozycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W załączniku nr 2 do ustawy - Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług - pod poz. 48 w zakresie ex dział 85 - wymienione zostały "Usługi w zakresie edukacji" (z wyłączeniem usług wychowania przedszkolnego PKWiU 85.10.10.0, usług szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu PKWiU ex 85.53.12.0).

Umieszczenie wyróżnika "ex" obok symbolu PKWiU oznacza, że zakres usług wymieniony w załączniku jest węższy niż określony w grupowaniu PKWiU. W objaśnieniach do tabeli podano, że wyłączenie nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów.

Z kolei przepis art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy jako wolny zawód określa pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni pragnie rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie zajęć rytmiki i muzyki dla dzieci przedszkolnych, która oznaczona jest numerem PKWiU 85.52.19 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej. Działalność wyżej wskazana będzie prowadzona wyłącznie na terenie placówek przedszkolnych na podstawie umów z dyrekcjami przedszkoli o prowadzenie ww. zajęć. Wykonawcami tych usług będą osoby uprawnione do prowadzenia tego typu zajęć zatrudnione przez Wnioskodawczynię na podstawie umów zlecenia lub o dzieło.

Rozważając kwestię możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów z tytułu działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług edukacyjnych, zauważyć należy, że opodatkowanie przychodów z tych usług (z wyjątkiem wskazanym w ustawie) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych możliwe jest, gdy usługi te świadczone są w ramach wolnych zawodów. Wolny zawód, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 tej ustawy m.in. oznacza, że działalność wykonywana jest na rzecz podmiotów innych niż osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadajace osobowości prawnej, lub osoby fizyczne dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, na tle zaprezentowanych regulacji prawnych, stwierdzić należy, że świadczenie przez Wnioskodawczynię usług w zakresie zajęć rytmiki i muzyki na rzecz przedszkoli, nie będzie stanowić pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej w ramach wolnego zawodu. Ponadto, usługi sklasyfikowane nr PKWiU 85.52.19, objęte są wyłączeniem z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych i załącznika nr 2 do cyt. ustawy. Zatem Wnioskodawczyni nie ma możliwości opodatkowania osiąganych przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia zajęć rytmiki i muzyki zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl