IPPB1/415-628/09-2/ES - Ustalenie przychodu z tytułu objęcia przez spółkę komandytową udziałów lub akcji w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-628/09-2/ES Ustalenie przychodu z tytułu objęcia przez spółkę komandytową udziałów lub akcji w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (polskim rezydentem podatkowym). Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki osobowej (komandytariuszem w spółce komandytowej; dalej: spółka komandytowa). W skład majątku spółki komandytowej wchodzą m.in. zabudowane działki położone w Polsce (dalej nieruchomość) które zostały wniesione do spółki komandytowej przez wnioskodawcę oraz innego wspólnika spółki komandytowej tytułem aportu.

Spółka komandytowa zamierza dokonać restrukturyzacji posiadanych aktywów, w tym celu spółka komandytowa rozważa przystąpienie do istniejącej spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej) z siedzibą w Polsce lub podmiotu z siedzibą w innym kraju Unii Europejskiej (w szczególności jako alternatywne rozwiązanie rozważane jest przystąpienie do spółki z siedzibą w Luksemburgu lub Czechach) będącego osobą prawną lub traktowanego dla celów podatkowych jak osoba prawna (dalej: spółka kapitałowa) poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości.

W związku z planowanym wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości przez spółkę komandytową do spółki kapitałowej wnioskodawca pragnie uzyskać potwierdzenie w zakresie zasad traktowania przedmiotowej transakcji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przychodem z tytułu objęcia przez spółkę komandytową udziałów i akcji w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci nieruchomości będzie zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nominalna wartość wydanych udziałów/akcji w spółce kapitałowej,

2.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym koszt uzyskania przychodu z tytułu objęcia przez spółkę komandytową udziałów/akcji w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci nieruchomości powinien zostać ustalony na zasadach określonych w art. 22 ust. 1e pkt 1 oraz ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...,

3.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca powinien rozliczyć dochód z tytułu objęcia przez spółkę komandytową udziałów/akcji w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci nieruchomości na formularzu PIT-38, który zostanie złożony w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym transakcja będzie miała miejsce.

Odpowiedź na pytanie nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja wniesienia przez Spółkę komandytową wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej będzie powodowała powstanie po stronie wnioskodawcy przychodu z kapitałów pieniężnych w wysokości nominalnej udziałów/akcji wydanych w zamian za aport.

Zgodnie z treścią art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną tekst jedn. każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku przepis ten jest wyrazem zasady transparentności spółek osobowych na gruncie podatków dochodowych konsekwencją takiej regulacji jest opodatkowanie przychodów generowanych na poziomie spółek osobowych przez ich wspólników, w oparciu o przepisy właściwe dla danego wspólnika.

Ponieważ Wnioskodawca będący wspólnikiem spółki komandytowej jest osobą fizyczną konsekwencje podatkowe transakcji wniesienia przez spółkę komandytową wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej należy oceniać w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody osiągane przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają rozliczeniu na zasadach właściwych dla jednego ze źródeł przychodów, których katalog zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 7, w związku z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Transakcja objęcia udziałów/akcji w spółce w zamian za wkład niepieniężny powoduje powstanie przychodu ze źródła kapitały pieniężne. Stanowisko to w szczególności potwierdza art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym zaliczenie danego przychodu do źródła kapitały pieniężne wyklucza jego zakwalifikowanie do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Taki pogląd aprobują także organy skarbowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2009 r. (sygn. ILPB1/415-156/09-3/IM) stwierdził, że: "również wówczas, gdy przychody z kapitałów pieniężnych osiągane są w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie spółki komandytowej, ich źródłem dla wspólników są kapitały pieniężne".

Przychód, uzyskany z tytułu wniesienia przez spółkę komandytową aportu w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej nie będzie również stanowić przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Brak możliwości zakwalifikowania tego przychodu do źródła przychodów z odpłatnego zbycia wynika bowiem wprost z treści art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym zbycie nieruchomości stanowiącej środek trwały w formie wkładu niepieniężnego do spółki nie stanowi przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8.

W konsekwencji transakcja wniesienia przez spółkę komandytową wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej będzie powodowała powstanie po stronie wnioskodawcy przychodu z kapitałów pieniężnych w wysokości wartości nominalnej wydanych udziałów/akcji wartość przychodu na poziomie wnioskodawcy zgodnie z zasadą określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie ustalona proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku spółki komandytowej.

Zgodnie z treścią art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość podatku z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część zostanie ustalona wg stawki 19 % zaś podstawę opodatkowania stanowić będzie różnica pomiędzy wartością nominalną objętych w zamian za aport udziałów a kosztami uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl