IPPB1/415-621/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-621/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów uzyskiwanych z tytułu zarządzania nieruchomościami oraz możliwości wyboru opodatkowania dochodów podatkiem liniowym według stawki 19% - jest nieprawidłowe.

ZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie określenia źródła przychodów uzyskiwanych z tytułu zarządzania nieruchomościami oraz możliwości wyboru opodatkowania dochodów podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Za wypełnienie obowiązków związanych z zarządzaniem nieruchomościami Wnioskodawczyni pobiera wynagrodzenie uchwalone na mocy uchwały właścicieli. Uchwała właścicieli Wspólnoty precyzuje wysokość wynagrodzenia tytułem prac i odpowiedzialności związanej z administrowaniem oraz zarządzaniem nieruchomościami Wspólnoty. Wynagrodzenie to jest zmienne i dzielone z mocy uchwały podjętej przez Zarząd Wspólnoty adekwatnie do wkłady pracy członków Zarządu na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej. Funkcję Członka Zarządu Wnioskodawczyni pełni w oparciu o akt powołania, nie łączy Wnioskodawcy ze Wspólnotą Mieszkaniową stosunek pracy.

Jednocześnie Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami oraz posiada licencję zarządcy nieruchomości wydaną przez Ministra Infrastruktury. Przychody otrzymywane za sprawowanie funkcji zarządczej we Wspólnocie Mieszkaniowej, polegającej w szczególności na zarządzaniu nieruchomościami Wspólnoty, Wnioskodawczyni traktuje jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednocześnie dochody te Wnioskodawczyni opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dochody osiągane z tytułu zarządzania nieruchomościami we Wspólnocie Mieszkaniowej, w której Wnioskodawczyni jest Członkiem Zarządu, może zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, i tym samym opodatkować je na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. podatkiem liniowym - 19%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawczyni przychody osiągane z tytułu pełnienia funkcji zarządczych we Wspólnocie Mieszkaniowej, w skład których w szczególności wchodzi zarządzanie jej nieruchomościami, może zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i jednocześnie opodatkować je podatkiem liniowym 19%. Wnioskodawczyni zaznacza, że uchwała właścicieli precyzuje wysokość wynagrodzenia tytułem prac i odpowiedzialności związanej z administrowaniem oraz zarządzaniem nieruchomościami.

Świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej czynności polegające na prowadzeniu jej spraw, reprezentowaniu jej na zewnątrz oraz w szczególności zarządzaniu jej nieruchomościami, są tożsame z rodzajem prowadzonej prze Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, dlatego przychody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji zarządczych we Wspólnocie, można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy p.d.o.f.). Z uwagi na fakt, iż pełnione przez Wnioskodawczynię obowiązki - czynności, odpowiadają rodzajowi prowadzonej działalności gospodarczej, nie można tych przychodów uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy p.d.o.f.).

W przedmiotowej sprawie nie występują także przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy p.d.o.f., gdyż funkcję Członka Zarządu pełnię na podstawie aktu powołania, nie występuje zatem stosunek pracy ani spółdzielczy stosunek pracy z podmiotem na rzecz, którego Wnioskodawczyni świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, że przychody osiągane z tytułu pełnienia funkcji zarządczych, w tym w szczególności zarządzania nieruchomościami we Wspólnocie Mieszkaniowej, w której Wnioskodawczyni jest Członkiem Zarządu, może zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i jednocześnie opodatkować je podatkiem liniowym - na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy p.d.o.f.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2, 3 i 9 wyżej powołanej ustawy, źródłami przychodów są odpowiednio działalność wykonywana osobiście, pozarolnicza działalność gospodarcza oraz inne źródła.

Zgodnie z art. 5a pkt 6, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl natomiast art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W przytoczonej definicji działalności gospodarczej, ustawa o podatku dochodowego od osób fizycznych wylicza (pod literami a-c) różnego rodzaje aktywności uznawane za działalność gospodarczą. Jest to wyliczenie wyczerpujące.

Natomiast art. 5b ust. 1 wskazuje wyraźnie, iż niewypełnienie któregokolwiek z warunków powoduje wykluczenie czynności z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, t.j. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast jak stanowi art. 13 pkt 7 ww. ustawy, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście włączono przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Cytowany przepis zawiera zatem otwarty katalog przychodów, zaliczonych do przychodów z innych źródeł.

Obowiązki podatkowe zależą więc od okoliczności uzyskania przychodów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na użyty w definicji pojęcia "działalność gospodarcza" zwrot "z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 pkt 1, 2, i 4-9".

Odwołując się do reguł językowych (składni) języka potocznego stwierdzić tak że użyty w hipotezie zwrot "z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 pkt 1, 2, i 4-9" oznacza, że dla oceny, z jakiego źródła pochodzi dany przychód należy najpierw wykluczyć pochodzenie przychodu z któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, i 4-9 powołanej ustawy, a dopiero później pozwala zaliczyć go do przychodu z działalności gospodarczej.

Przywołane wyżej przepisy wskazują więc na to, iż co do zasady przychody winny być przypisywane do tego ze źródeł, którego opis w sposób bardziej szczegółowy odpowiada sposobowi jego powstania, chyba że ustawa nakazuje expressis verbis zaliczenie ich do przychodów z innego źródła. W przeciwnym wypadku powołane wyżej regulacje byłyby zbędne.

W tym miejscu należy wskazać, iż kwestie dotyczące wyboru i wynagradzania członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej zostały określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Według art. 20 ust. 1 tej ustawy, jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Czynności zarządu dzieli się na czynności zwykłego zarządu oraz przekraczające zakres zwykłego zarządu. Do grupy tych ostatnich należy ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej (art. 22 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy). Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu wymagają, zgodnie z art. 22 ust. 2 tej ustawy, uchwały właścicieli lokali wyrażającej zgodę na dokonanie tych czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. Niezależnie od powyższego należy wskazać na art. 28 tej ustawy, według którego właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.

Jak z powyższego wynika, do ustalenia wynagrodzenia członków zarządu będących członkami wspólnoty mieszkaniowej, konieczna jest uchwała wspólnoty mieszkaniowej. Uzyskiwane z tego tytułu wynagrodzenie przez członka zarządu stanowi przychód dla celów podatkowych.

W świetle powyższego należy wskazać, iż wypłaty wynagrodzeń dla członków zarządu nie będą stanowić przychodów o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, gdyż wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.

Jednocześnie należy zauważyć, że sporne przychody Wnioskodawczyni otrzymuje w związku z pełnieniem na podstawie aktu powołania funkcji członka zarządu, a nie w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, wypłacane przez wspólnotę mieszkaniową na podstawie uchwały, wynagrodzenie dla Wnioskodawczyni w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu stanowić będzie przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30c cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Jak wynika z powyższego, opodatkowanie podatkiem w wysokości 19% podstawy jego obliczenia przysługuje wyłącznie podatnikom prowadzącym działalność gospodarczą.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne stwierdzić należy, że skoro przychód uzyskiwany w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu nie stanowi źródła jakim jest działalność gospodarcza to tym samym przychód ten nie może być opodatkowany na zasadach wskazanych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl