IPPB1/415-614/11-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-614/11-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Zakupił działkę niezabudowaną na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca zakładał, że na działce tej wybuduje hurtownię. Przed oddaniem do użytku nieruchomości okazało się, że mimo wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydanej z upoważnienia Burmistrza Gminy przez p.o. Naczelnika Wydziału Administracji Architektoniczno-Budowlanej i Urbanistyki z dnia 25 lipca 2002 r. odmówiono Wnioskodawcy wydania zezwolenia na budowę budynku hurtowni. W związku z powyższym Wnioskodawca nie przekazał zakupionej nieruchomości na środki trwałe ani na środki trwałe w budowie lecz na inwestycje długoterminowe. Działka do dnia dzisiejszego nie służyła działalności. W chwili obecnej tj. po 8 latach od momentu zakupu Wnioskodawca zamierza nieruchomość wyjąć z przedsiębiorstwa i sprzedać jako osoba fizyczna poza prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po wyjęciu nieruchomości, ujętej w księgach przedsiębiorstwa w pozycji inwestycje długoterminowe i jej sprzedaży przed upływem 6-ciu lat od miesiąca, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia powstaje przychód podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód podatkowy w przedmiotowej sprawie nie wystąpi, ponieważ mimo, że nieruchomość zgodnie z aktem notarialnym została zakupiona na cele prowadzonej działalności gospodarczej to nigdy tej działalności nie służyła. Nie została zaksięgowana do środków trwałych lecz została przyjęta do inwestycji długoterminowych (majątku finansowego) i stamtąd została wyjęta.

Przepisy podatkowe art. 10 i art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią precyzyjnie, kiedy należy opodatkować wyjęte z majątku przedsiębiorstwa środki trwałe, wartości niematerialne i prawne. Nie ma natomiast zapisu, który mówi o opodatkowaniu wyjętych z działalności nieruchomości, które stanowiły inwestycje długoterminowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej to nie stanowi ono źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku gdy od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. Jednakże w myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Zasady ustalania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 cytowanej ustawy, który w ust. 1 stanowi, że za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z treści przytoczonych przepisów, kryterium zaliczenia przychodu ze sprzedaży nieruchomości do przychodów z działalności gospodarczej jest fakt wykorzystywania danej nieruchomości w ramach działalności gospodarczej.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość (niezabudowaną działkę) wycofaną z działalności gospodarczej. Działkę tę zakupił na cele prowadzonej działalności. Wnioskodawca zakładał, że na działce tej wybuduje hurtownię, lecz przed oddaniem do użytku nieruchomości okazało się, że odmówiono mu wydania zezwolenia na budowę budynku hurtowni. W związku z powyższym Wnioskodawca nie przekazał zakupionej nieruchomości na środki trwałe ani na środki trwałe w budowie, lecz na inwestycje długoterminowe. Działka do dnia dzisiejszego nie służyła działalności.

Reasumując, przyjmując za Wnioskodawcą, iż przedmiotowa działka nigdy nie służyła działalności gospodarczej (nie była w niej wykorzystywana), należy stwierdzić, że jej zbycie nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Wobec powyższego przychód z odpłatnego zbycia tej nieruchomości należy rozpatrywać w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając jednakże na uwadze fakt, iż 5-cio letni termin, o którym mowa w tym przepisie upłynął, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl