IPPB1/415-609/10-2/RS - Możliwość uznania usług składania i montażu mebli za usługi stolarskie opodatkowane w formie karty podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-609/10-2/RS Możliwość uznania usług składania i montażu mebli za usługi stolarskie opodatkowane w formie karty podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uznania usługi składania i montażu mebli za usługi stolarskie opodatkowane w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uznania usługi składania i montażu mebli za usługi stolarskie opodatkowane w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jesienią bieżącego roku chciałby rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na składaniu, skręcaniu i montażu fabrycznie nowych mebli. We wniosku EDG-1 będzie to zawarte następująco: "naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego (symbol PKD 95.24Z) oraz zakładanie stolarki budowlanej (symbol PKD 43.32Z)". Kilka dni temu Wnioskodawca zwrócił się telefonicznie do Urzędu Skarbowego z pytaniem o możliwość opodatkowania działalności, którą zamierza rozpocząć w formie karty podatkowej informując jednocześnie, że w przeważającej części usługi przeze niego wykonywane, będą polegały na składaniu, skręcaniu i montażu fabrycznie nowych mebli. Usługi te Wnioskodawca będzie wykonywać u osób fizycznych, również na zlecenie firm z którymi zamierza współpracować.

W odpowiedzi poinformowano Wnioskodawcę, że w zał. nr 4 ustawy wskazanej w pozycji 47 niniejszego wniosku, nie wymieniono usług składania, skręcania montażu, więc zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w jego przypadku nie jest możliwe. W związku z powyższym Wnioskodawca uzależnia rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej od odpowiedzi jaką otrzyma na zadane w niniejszym wniosku pytanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi stolarskie, tj.: składanie mebli, montaż mebli, podlegają opodatkowaniu kartą podatkową.

Zdaniem Wnioskodawcy prace polegające na składaniu mebli z gotowych elementów oraz ich montaż mieszczą się w zakresie "innych prac i czynności towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczenia usługi" (załącznik nr 4 poz. 27 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) obejmujący charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (dot. działalności gastronomicznej) i pkt 3 (dot. działalności usługowej w zakresie handlu) (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Natomiast działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Załącznik nr 3 Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej do ww. ustawy, w części I - Działalność usługowa oraz wytwórczo - usługowa w poz. 27 jako działalność usługową oraz wytwórczo - usługową, podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej, wymienia usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien.

Jak wynika z pkt 3 Objaśnień do I części Tabeli (Załącznika nr 3 do ww. ustawy) przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie:

a.

przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

b.

przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

c.

- jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

Szczegółowy zakres ww. usług stolarskich, uprawniających do skorzystania z opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej, określa Załącznik nr 4 do ww. ustawy - Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo - usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej. Zgodnie z poz. 27 tego Załącznika w zakresie usług stolarskich mieści się: wyrób, naprawa, renowacja i konserwacja mebli z drewna i z zastosowaniem innych materiałów oraz wykonywanie części drewnianych do mebli o mieszanym wykonawstwie; obudowa wnętrz drewnem i materiałami drewnopochodnymi; wyrób i naprawa stolarki budowlanej z drewna lub materiałów drewnopochodnych; wykonywanie drewnianych schodów i balustrad; wyrób i naprawa przedmiotów galanteryjnych, artykułów gospodarstwa domowego i sprzętu sportowego z drewna; usługowe wykonywanie elementów podłogowych; wyrób i naprawa futerałów z drewna itp.; wykonywanie i naprawa budek, altanek i kiosków; usługowa stolarska obróbka drewna; wyrób ram; inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Użyte w ww. przepisie określenie "inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi" pozwala na zakwalifikowanie do kategorii usług stolarskich wszelkich czynności poprzedzających wykonanie usługi bądź wytworzenie wyrobu jak również następujących po ich zakończeniu. Zauważyć przy tym należy, iż ustawodawca nie uzależnia prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej od tego czy wszystkie prace wykonywane w związku z daną usługą stolarską czy wytworzeniem wyrobu wykonywane są przez jedną osobę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej w głównej mierze na składaniu, skręcaniu i montażu fabrycznie nowych mebli. W ramach tej działalności świadczyłby usługi składania fabrycznie nowych mebli zarówno na zlecenie firm jak i osobom fizycznym.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa, należy uznać, iż pozarolnicza działalność gospodarcza, którą Wnioskodawca zamierza prowadzić, polegająca na świadczeniu usług stolarskich w głównej mierze w zakresie składania, skręcania i montażu fabrycznie nowych mebli, może być opodatkowana w formie karty Podatkowej (przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z cytowanej ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl