IPPB1/415-56/13-3/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-56/13-3/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności P. Sp. z o.o. (dalej: P. lub "Spółka") zatrudnia wysokiej klasy ekspertów, dzięki którym możliwe jest dostarczanie klientom Spółki innowacyjnych usług i rozwiązań.

Wśród wspomnianych ekspertów zatrudnianych przez P. wyróżnić można dwie podstawowe grupy:

* Członków Zarządu Spółki, powołanych do pełnienia funkcji na podstawie uchwał Rady Nadzorczej i jednocześnie zatrudnionych na podstawie umów o pracę (dalej: "Członkowie Zarządu"), oraz

* Dyrektorów odpowiedzialnych za funkcjonowanie poszczególnych departamentów Spółki, zatrudnionych na podstawie: umowy o pracę (dalej: "Dyrektorzy").

W celu zapewnienia Członkom Zarządu i Dyrektorom bardziej elastycznych warunków współpracy ze Spółką, planowane są zmiany w strukturze zatrudniania i wynagradzania tych osób. Poniżej przedstawiono szczegółowy opis tych zmian w odniesieniu do każdej z powyższych grup ekspertów.

1. Członkowie Zarządu

Jak wskazano powyżej, obecnie Członkowie Zarządu wykonują swoje funkcje na podstawie uchwały Rady Nadzorczej. Osoby te, z wyjątkiem Prezesa Zarządu wykonującego swoje funkcje wyłącznie w oparciu o uchwałę Rady Nadzorczej, zatrudnione są także w Spółce na podstawie umów o pracę jako:

* Dyrektor ds. Finansowych;

* Dyrektor ds. Marketingu;

* Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Biznesu;

* Dyrektor ds. Technicznych;

* Dyrektor ds. Sprzedaży.

Obecnie zakres czynności wykonywanych w ramach umów o pracę jest szeroki i obejmuje zarówno funkcje zarządcze, jak i funkcje eksperckie. W ramach planowanych zmian, umowy o pracę Członków Zarządu zostaną zmodyfikowane. Wskutek tych modyfikacji, obowiązki Członków Zarządu w ramach umowy o pracę zostaną znacznie ograniczone w porównaniu do obecnej sytuacji, tj. do obowiązków Członków Zarządu uregulowanych tymi umowami będzie należało pełnienie funkcji zarządczych, przede wszystkim:

* prowadzenie spraw Spółki w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych;

* realizacja strategii działania Spółki;

* zarządzanie pracownikami i podwykonawcami Spółki;

* wykonywanie w odniesieniu do pracowników Spółki uprawnień i obowiązków pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy;

* reprezentowanie P. w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności podpisywanie umów w imieniu P. oraz zaciąganie zobowiązań.

W rezultacie powyższego ograniczenia obowiązków, zmniejszony zostanie również wymiar czasu pracy Członków Zarządu w umowach o pracę.

Z uwagi na fakt, że Członkowie Zarządu są osobami z wieloletnim doświadczeniem, posiadającymi ekspercką wiedzę w zakresie funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego oraz przedsiębiorstw działających na tym rynku, jak i posiadają kwalifikacje do świadczenia usług doradczych na rzecz P., w ramach prowadzonej przez nich jednoosobowej działalności gospodarczej podpiszą z P. umowy o świadczenie usług doradczych w obszarach, w których posiadają wiedzę ekspercką (np. finanse, marketing, strategia i rozwój biznesu, technologie telekomunikacyjne i informatyka, sprzedaż). W zakresie świadczonych usług doradczych nie będą wykonywane jakiekolwiek funkcje zarządcze, gdyż te czynności będą wykonywane wyłącznie na podstawie umów o pracę.

Z dniem rozpoczęcia świadczenia usług doradczych, Członkowie Zarządu złożą też na rzecz Spółki oświadczenie, że wykonywane przez nich usługi doradcze wchodzą w zakres prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dodatkowo, możliwe jest, że Członkowie Zarządu będą świadczyli usługi doradcze także na rzecz innych podmiotów gospodarczych.

2. Dyrektorzy

P. zatrudnia obecnie większość Dyrektorów wyłącznie na podstawie umów o pracę. Obecnie zakres czynności wykonywanych w ramach umów o pracę jest szeroki i obejmuje zarówno funkcje zarządcze, jak i funkcje eksperckie. W ramach planowanych zmian, umowy o pracę Dyrektorów zostaną zmodyfikowane. Wskutek tych modyfikacji, obowiązki Dyrektorów w ramach umowy o pracę zostaną znacznie ograniczone w porównaniu do obecnej sytuacji, tj. do obowiązków Dyrektorów określonych w tych umowach będzie należało pełnienie funkcji zarządczych, w szczególności takich jak:

* zarządzanie personelem podległego im departamentu (np. rekrutacja, proces stawiania celów i oceny pracowników, rozdział obowiązków w zespole);

* kontrola budżetu departamentu;

* czynności administracyjne związane z zarządzaniem departamentem (np. akceptacja faktur i zamówień w ramach przyznanego budżetu);

* zawieranie umów w ramach udzielonych pełnomocnictw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Spółka zobowiązana będzie do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Członków Zarządu wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

2.

Czy Spółka zobowiązana będzie do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Dyrektorów wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Członków Zarządu wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej także: "p.d.o.f." z tytułu wypłacanego na rzecz Członków Zarządu wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych, jeżeli:

* dochody uzyskiwane przez Członków Zarządu z tego tytułu będą klasyfikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ustawy o p.d.o.f., oraz

* dochody te nie będą uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, ani na podstawie umów o pracę.

Poniżej zaprezentowano szczegółową analizę potwierdzającą stanowisko Spółki w tym zakresie.

1. Kwalifikacja dochodów Członków Zarządu w świetle ustawy o p.d.o.f.

Wśród źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o p.d.o.f. są;

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

* działalność wykonywana osobiście;

* pozarolnicza działalność gospodarcza;

* działy specjalne produkcji rolnej;

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych;

* odpłatne zbycie rzeczy i praw w określonych przypadkach;

* inne źródła.

Zgodnie z generalną zasadą obowiązującą na gruncie ustawy o p.d.o.f., dochody zdanego źródła mogą być klasyfikowane tylko do jednej z kategorii wymienionych w art. 10 ustawy o p.d.o.f., Biorąc pod uwagę charakter czynności doradczych, które będą wykonywane przez Członków Zarządu, dla potrzeb niniejszego wniosku o interpretację należy przeanalizować szczegółowo trzy źródła przychodów wymienione w art. 10 ustawy o p.d.o.f., tj.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza;

* działalność wykonywana osobiście;

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

a)

Pozarolnicza działalność gospodarcza

W opinii Spółki, dochody uzyskiwane przez Członków Zarządu z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług doradczych będą klasyfikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o p.d.o.f., działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o p.d.o.f.

W analizowanym przypadku, Członkowie Zarządu, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, będą świadczyli odpłatnie usługi doradcze. Usługi te będą świadczone przez Członków Zarządu we własnym imieniu, bez względu na rezultat wykonywanych czynności, w sposób zorganizowany i ciągły. Spełnione więc zostaną podstawowe przesłanki pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychody z tej działalności nie będą też zaliczone do przychodów z innych źródeł, w szczególności do przychodów z działalności wykonywanej osobiście lub do przychodów ze stosunku pracy - patrz komentarz w pkt b) i c) poniżej.

Należy jednocześnie zauważyć, że art. 5b ust. 1 ustawy o p.d.o.f. zawiera także negatywną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. Mianowicie, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniom odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, iż współpraca pomiędzy Spółką a Członkami Zarządu będzie ułożona w ten sposób, że Członkowie Zarządu będą ponosili odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych w ramach umów o świadczenie usług doradczych. Członkowie Zarządu będą również działali niezależnie, tj. nie będą podlegali kierownictwu osób zatrudnionych w Spółce. Spółka nie będzie także wyznaczała miejsca i czasu świadczenia usług doradczych. Ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie spoczywało na Członkach Zarządu. W konsekwencji, nie będą spełnione negatywne przesłanki dotyczące działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o p.d.o.f. W świetle powyższego, dochody uzyskiwane przez Dyrektorów od Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (tekst jedn.: świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki) będą klasyfikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ustawy o p.d.o.f. - pod warunkiem, że nie znajdą zastosowania omówione w punkcie b) poniżej wyjątki (w opinii Spółki, wyjątki te nie znajdą zastosowania do przedstawionego zdarzenia przyszłego).

b) Działalność wykonywana osobiście

Jak wskazano powyżej, w celu zakwalifikowania dochodów uzyskiwanych przez Dyrektorów z tytułu umów o świadczenie usług doradczych jako dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, należy wykluczyć, że dochody te stanowią dochody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu ustawy o p.d.o.f. Zdaniem Spółki, świadczenie usług doradczych przez Dyrektorów w ramach działalności gospodarczej nie kwalifikuje się jako działalność wykonywana osobiście w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.

Zgodnie z art. 13 ustawy o p.d.o.f., za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in.:

* przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w kolejnym podpunkcie;

* przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (z wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu Ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub Innych organów stanowiących osób prawnych).

Z powyższego wynika, że umowy zlecenia lub o dzieło wykonywane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej nie są klasyfikowane dla potrzeb p.d.o.f. jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, lecz jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wyjątkiem od powyższej klasyfikacji umów zlecenia i umów o dzieło, są jedynie umowy o Zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakty menedżerskie lub umowy o podobnym charakterze, które są klasyfikowane dla celów p.d.o.f. jako dochody z działalności wykonywanej osobiście, niezależnie od tego, czy są wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, czy poza nią.

Należy zauważyć, że powyższy wyjątek nie znajdzie zastosowania do umów o świadczenie usług, które będą łączyły Członków Zarządu i P. Ustawa o p.d.o.f. nie zawiera wprawdzie definicji umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, jednak powszechnie w praktyce podatkowej przyjmuje się, że pod tym terminem rozumie się umowy, których przedmiotem jest prowadzenie spraw spółki, reprezentowanie spółki na zewnątrz, zarządzanie podległym personelem itp. Tymczasem, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, umowy o świadczenie usług pomiędzy Członkami Zarządu a P. będą dotyczyć usług doradczych i nie będą obejmowały czynności zarządczych. W rezultacie, na podstawie umów oświadczenie usług, Członkowie Zarządu będą otrzymywali od P. wyłącznie wynagrodzenie za świadczenie usług doradczych.

Oczywiście, Członkowie Zarządu będą także zobowiązani do zarządzania przedsiębiorstwem P. Wynagrodzenie za czynności zarządcze będzie jednak wypłacane z tytułu umów o pracę łączących Członków Zarządu z P. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, umowy o pracę, wśród obowiązków Członków Zarządu, będą wymieniały m.in. prowadzenie spraw P., zarządzanie personelem i podległymi departamentami, reprezentowanie P. na zewnątrz itp. Zakresy umów oświadczenie usług i umów o pracę będą więc rozbieżne i w żadnym wypadku Członkowie Zarządu nie będą świadczyć usług zarządzania w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji, przychody uzyskiwane na podstawie umów o świadczenie usług doradczych na rzecz P. nie będą kwalifikowane dla celów p.d.o.f. jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, lecz jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

c) Stosunek pracy

Stosunek pracy nie został odrębnie zdefiniowany w ustawie o p.d.o.f., zatem w tym względzie należy posiłkować się przepisami prawa pracy. Generalnie, nie ma wątpliwości, że osoba zatrudniona w przedsiębiorstwie na podstawie umowy o pracę osiąga dochody ze źródła przychodów, jakim jest stosunek pracy.

Członkowie Zarządu będą zatrudnieni w P. na podstawie umowy o pracę w zmniejszonym wymiarze godzin. Dochody wypłacane przez P. na rzecz Członków Zarządu z tytułu umowy o pracę będą więc klasyfikowane jako dochody ze stosunku pracy w rozumieniu art. 10 ustawy o p.d.o.f.

Wskazać jednocześnie należy, że umowy oświadczenie usług doradczych, które będą równolegle łączyły Członków Zarządu i P., nie będą miały charakteru umów o pracę. Wynika to m.in. z faktu, iż Członkowie Zarządu będą ponosili odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych w ramach umów o świadczenie usług doradczych. Członkowie Zarządu będą również działali niezależnie, tj. nie będą podlegali kierownictwu osób zatrudnionych w Spółce. Spółka nie będzie także wyznaczała miejsca i czasu świadczenia usług doradczych. Ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie spoczywało na Członkach Zarządu. Tym samym, tego rodzaju umowy oświadczenie usług doradczych nie mogą być kwalifikowane jako umowy o pracę.

W konsekwencji, dochody uzyskiwane przez Członków Zarządu z umów o świadczenie usług doradczych nie będą klasyfikowane jako dochody ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o p.d.o.f., lecz jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując powyższe rozważania dotyczące klasyfikacji dochodów ze świadczenia usług doradczych, zdaniem Spółki:

* dochód uzyskiwany przez Członków Zarządu z tytułu umów o świadczenie usług doradczych powinien być klasyfikowany jako dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.;

* dochód ten nie może być klasyfikowany jako dochód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu ustawy o p.d.o.f., ponieważ umowy oświadczenie usług doradczych nie będą stanowiły umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze;

* dochód ten nie może być także klasyfikowany jako dochód ze stosunku pracy, ponieważ umowy o świadczenie usług doradczych, które będą łączyły Członków zarządu i P., nie będą miały charakteru umów o pracę.

2.

Obowiązki P. jako płatnika p.d.o.f.

Jak wskazano powyżej, dochody uzyskiwane przez Członków Zarządu z tytułu świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki będą klasyfikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o p.d.o.f. W związku z tym, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika p.d.o.f. w stosunku do wypłat dokonywanych na podstawie tych umów. Poniżej zaprezentowano szczegółowe uzasadnienie tego stanowiska.

Stosownie do art. 31 ustawy o p.d.o.f., osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawne) są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Obowiązki płatnika p.d.o.f. spoczywają także na podmiotach, które dokonują na rzecz osób fizycznych wypłat z tytułów określonych w art. 13 ustawy o p.d.o.f., m.in. z tytułów:

* umowy zlecenia lub umowy o dzieło, z wyjątkiem umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej;

* umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że obowiązki płatnika p.d.o.f. nie ciążą, co do zasady, na podmiotach, które wypłacają wynagrodzenie za świadczone usługi osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, pod warunkiem, że osoby takie złożą oświadczenie, że wykonywane przez nich usługi wchodzą w zakres pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 41 ust. 2 ustawy o p.d.o.f.). W takiej sytuacji, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani, zgodnie z art. 44 ustawy o p.d.o.f., do samodzielnego odprowadzania zaliczek i rozliczania p.d.o.f.

Wyjątkiem od tej generalnej zasady są umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakty menedżerskie lub umowy o podobnym charakterze, w przypadku których zawsze podmiot wypłacający wynagrodzenie pełni funkcje płatnika p.d.o.f. (nawet jeśli usługi są wykonywane przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą).

Podsumowując powyższy wywód, wskazać należy, że Spółka pełniłaby funkcję płatnika p.d.o.f. w stosunku do wypłat dokonywanych na rzecz Członków Zarządu na podstawie umów o świadczenie usług, jeżeli:

* umowy te klasyfikowane byłyby jako umowy o pracę;

* umowy te klasyfikowane byłyby jako umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakty menedżerskie lub umowy o podobnym charakterze.

W rozważanej sytuacji, jak wykazano powyżej, umowy oświadczenie usług, które będą łączyły Członków Zarządu i P., nie będą miały charakteru umów o pracę. Umowy te nie będą także miały charakteru umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Dodatkowo, Członkowie Zarządu złożą P. oświadczenie, że wykonywane przez nich) usługi doradcze wchodzą w zakres prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym, to Członkowie Zarządu będą zobowiązani samodzielnie odprowadzać zaliczki na p.d.o.f. od dochodów z tej działalności. Z kolei, na P. nie będą ciążyły obowiązki płatnika p.d.o.f. w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego z tytułu tych umów.

Mając powyższe na uwadze, P. nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych I potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Członków Zarządu wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Spółka pragnie zauważyć, że sytuacje, w których członkowie zarządu, czy też inni eksperci, są zatrudnieni w przedsiębiorstwie na umowę o pracę i jednocześnie wykonują na rzecz tego przedsiębiorstwa usługi doradcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - jako zgodne z przepisami prawa pracy i przepisami w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej - występują często na rynku. Przepisy prawa pracy nie wyłączają bowiem możliwości jednoczesnego wykonywania pracy i świadczenia usług na rzecz tego samego podmiotu. Kodeks pracy ustanawia zasadę swobody wyboru pracy, jak I nawiązywania oraz kształtowania treści stosunku pracy. Dodatkowo przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ustanawiają zasadę swobody w odniesieniu do prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z którą każda osoba na równych prawach może podejmować i wykonywać działalność gospodarczą. W rezultacie, możliwe jest pozostawanie w stosunku pracy z przedsiębiorstwem i jednoczesne świadczenie usług na rzecz tego przedsiębiorstwa pod warunkiem, że zakresy tych umów nie pokrywają się. Obowiązki przedsiębiorcy jako płatnika p.d.o.f. określa się wówczas odrębnie dla każdego z tytułów współpracy z danym specjalistą.

Stanowisko takie znajduje także potwierdzenie w praktyce podatkowej. Przykładowo, w Interpretacji z dnia 13 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB1/415-545/10-4/ES) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, iż w sytuacji, gdy spółka wypłaca na rzecz danej osoby wynagrodzenie w ramach stosunku pracy i w ramach umowy o świadczenie usług z tą osobą jako przedsiębiorcą, nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na p.d.o.f. z tego drugiego tytułu (o ile ta umowa nie kwalifikuje się jako kontrakt menedżerski), W zbliżonej sprawie (interpretacja z dnia 23 grudnia 2011 r., sygn. IPPB1/415-867/11-4/IF), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że w przypadku, gdy członek zarządu pobiera wynagrodzenie od spółki na podstawie uchwały i jednocześnie świadczy na rzecz spółki usługi doradcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na spółce nie ciążą obowiązki płatnika p.d.o.f. z tytułu wypłat dokonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych. Powyższe argumenty i powołane interpretacje dodatkowo potwierdzają prawidłowość stanowiska Spółki, iż G. nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych I potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Dyrektorów wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Ad. 2

Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Dyrektorów wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w sprawie Pytania nr 2:

Argumentacja przytoczona w uzasadnieniu stanowiska P. w kwestii Pytania nr 1 znajduje pełne zastosowanie także w odniesieniu do Dyrektorów.

Powyższe oznacza, że na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika p.d.o.f. z tytułu wypłacanego na rzecz Dyrektorów wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych, jeżeli;

* dochody uzyskiwane przez Dyrektorów z tego tytułu będą klasyfikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ustawy o p.d.o.f.;

* dochody te nie będą uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, jak i w ramach umów o pracę.

Podobnie jak Członkowie Zarządu, Dyrektorzy będą świadczyli usługi doradcze na rzecz P. w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Usługi te będą świadczone przez Dyrektorów we własnym imieniu, bez względu na rezultat wykonywanych czynności, w sposób zorganizowany i ciągły. Spełnione więc zostaną podstawowe przesłanki pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 5a ust. 6 ustawy o p.d.o.f. Jednocześnie, współpraca pomiędzy Spółką a Dyrektorami będzie ułożona w ten sposób, że Dyrektorzy będą ponosili odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych w ramach umów o świadczenie usług doradczych. Dyrektorzy będą działali niezależnie, tj. nie będą podlegali kierownictwu osób zatrudnionych w spółce. Spółka nie będzie również wyznaczała miejsca i czasu świadczenia usług doradczych. Ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie także spoczywało na Dyrektorach. W konsekwencji, nie dojdzie do wypełnienia negatywnych przesłanek działalności gospodarczej wskazanych w art. 5b ust. 1 ustawy o p.d.o.f., a tym samym świadczenie usług przez Dyrektorów należy uznać za wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Umowy o świadczenie usług, które będą łączyły Dyrektorów i Spółkę, będą obejmowały wyłącznie usługi doradcze. Wszelkie czynności zarządcze, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, będą przedmiotem umów o pracę. Zakresy umów o świadczenie usług i umów o pracę będą więc rozbieżne i w żadnym wypadku Dyrektorzy nie będą świadczyć usług zarządzania w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji, przychody uzyskiwane na podstawie umów o świadczenie usług doradczych na rzecz P. nie będą kwalifikowane dla celów p.d.o.f. jako przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Przychody uzyskiwane przez Dyrektorów z umów o świadczenie usług nie będą więc klasyfikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.

Wskazać jednocześnie należy, że umowy o świadczenie usług doradczych, które będą łączyły Dyrektorów i P., nie będą miały charakteru umów o pracę. Wynika to m.in. z faktu, iż Dyrektorzy będą ponosili odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych w ramach umów o świadczenie usług doradczych. Dyrektorzy będą również działali niezależnie, tj. nie będą podlegali kierownictwu osób zatrudnionych w Spółce. Spółka nie będzie także wyznaczała miejsca i czasu świadczenia usług doradczych. Ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie więc spoczywało na Dyrektorach. W konsekwencji, dochody uzyskiwane z tych umów nie będą klasyfikowane jako dochody ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o p.d.o.f., lecz jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dodatkowo, Dyrektorzy złożą P. oświadczenie, że wykonywane przez nich usługi doradcze wchodzą w zakres prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym, to Dyrektorzy będą zobowiązani samodzielnie odprowadzać zaliczki na p.d.o.f. od dochodów z tej działalności. Z kolei, na P. nie będą ciążyły obowiązki płatnika p.d.o.f. w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego Dyrektorom z tytułu umów o świadczenie usług doradczych wykonywanych w ramach prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując, Spółka nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Dyrektorów wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl