IPPB1/415-527/12-4/ES - PIT w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-527/12-4/ES PIT w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. (data nadania 13 sierpnia 2012 r., data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-527/12-2/ES z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data nadania 7 sierpnia 2012 r., data doręczenia 8 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom - jest prawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom i współpracownikom prowadzących działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej (dalej jako Spółka, Wnioskodawca). Wnioskodawca co do zasady organizuje i będzie organizować dla swoich klientów (dalej jako Klient) akcje marketingowe (dalej jako Akcja) skierowane do pracownikóww.spółpracowników (osób fizycznych zatrudnionych u Kontrahenta Klienta na podstawie umowy o pracę jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą współpracujących z kontrahentem Klienta w ramach swojej działalności, dalej jako Pracownicy - umowa o pracę, Współpracownicy - umowa o współpracę) podmiotów dokonujących sprzedaży produktów Klienta (kontrahenci Klienta), działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Jednocześnie zdarzają się/mogą się zdarzyć również sytuacje, w których Wnioskodawca występuje/będzie występować jedynie w roli podmiotu wydającego/stawiającego do dyspozycji nagrody dla Pracowników i Współpracowników w Akcjach/konkursach, w których organizatorem jest/będzie podmiot inny niż Wnioskodawca.

Celem Akcji (cel Akcji, warunki uczestnictwa w Akcji, charakterystyka Akcji, opis Nagród np. są każdorazowo szczegółowo określone w regulaminie Akcji) ma być np. zwiększenie sprzedaży określonych produktów, których dystrybutorem jest Klient. Pracownicy/Współpracownicy kontrahenta Klienta będą otrzymywać określone nagrody - nagrodami w Akcji będą zarówno nagrody pieniężne jak i nagrody rzeczowe powiększone o dodatkowe nagrody pieniężne przeznaczone na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych, dalej jako Nagrody - za osiągnięcie określonego w regulaminie Akcji pułapu sprzedaży produktów Klienta. Rodzaj Nagród/wysokość Nagród uzależniona będzie np. od najlepszego wyniku/rezultatu dokonanej sprzedaży określonych produktów.

Wnioskodawca jako organizator Akcji łub jako podmiot zobowiązany do wydania Nagród zobowiązuje się do wydawania/stawiania do dyspozycji Nagród Pracownikom i/lub Współpracownikom w ramach Akcji.

Wnioskodawca uzyskuje/będzie uzyskiwać od Współpracowników oświadczenia, z których wynika/wynikać będzie, że otrzymana nagroda została uzyskana/zostanie uzyskana w związku z prowadzoną przez Współpracowników działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca przekazuje Nagrody bezpośrednio Pracownikom/Współpracownikom.

Pracownicy i Współpracownicy są polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu ustawy PIT.

Pracownicy i Współpracownicy nie są w jakikolwiek sposób (umowa o pracę, umowa o współpracę, inne umowy cywilnoprawne) powiązani z Wnioskodawcą/Spółką lub Klientem.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 sierpnia 2012 r. Nr IPPB1/415-527/12-2/ES Wnioskodawca doprecyzował. iż "akcje marketingowe", o których mowa w złożonym wniosku mają charakter konkursu, a uzyskane nagrody są efektem wygranej w konkursie. Dodatkowo wskazać/przypomnieć, że, tak jak zostało to przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, nazwa akcji marketingowej konkursu, cel akcji marketingowej - konkursu, organizator/organizatorzy akcji marketingowej - konkursu, warunki uczestnictwa w akcji marketingowej - konkursie, określenie elementu współzawodnictwa, charakterystyka akcji marketingowej - konkursu, sposób wyłonienia zwycięzców akcji marketingowej - konkursu, opis nagród w akcji marketingowej konkursie jest/będzie każdorazowo szczegółowo określone w regulaminie akcji marketingowej - konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na Wnioskodawcy ciąży/będzie ciążył (na podatnie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT) obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród wydawanych Pracownikom...,

2.

Czy na Wnioskodawcy ciąży/będzie ciążył (na podatnie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT) obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród wydawanych Współpracownikom.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej łub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem np. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Jednocześnie w świetle art. 41 ust. 4 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Tym samym na podstawie art. 41 ustawy PIT podmiot wydający nagrody jako płatnik zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT tj. z tytułu wygranych w konkursach w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Co więcej, wydający nagrody, zgodnie z np. 42 ust. 1 ustawy PIT, jest zobowiązany do przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Dodatkowo na wydającym nagrody jako płatniku ciąży obowiązek informacyjny wynikający z np. 42 ust. 1a ustawy PIT, zgodnie z którym, organizator jako płatnik, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, roczną deklarację na formularzu PIT 8AR (deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Natomiast art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy PIT stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy ustawy PT, w ocenie Wnioskodawcy na podstawie przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Nagrody otrzymywane przez Pracowników w ramach Akcji, gdzie wydającym Nagrody jest/będzie Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PT i Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych jest/będzie obowiązany do poboru tego podatku.

Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko w tym zakresie znajduje poparcie w aktualnych interpretacjach organów podatkowych. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje np. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2011 r. (Nr IPPB1/415-800/11-2/ES), który uznał za prawidłowe stanowisko podatnika i potwierdził, że "przychody uzyskane przez uczestników konkursu (...) tj. sprzedawcy osoby fizyczne, które są zatrudniane w ramach stosunku pracy iż kontrahentów Wnioskodawcy z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych będą podlegały opodatkowaniu na zasadach właściwych dla np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w formie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych. Osoby te nie uzyskają przychodów z tytułu stosunku pracy."

Natomiast uwzględniając brzmienie przepisów ustawy PIT w zakresie opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zdaniem Wnioskodawcy jego obowiązki jako podmiotu wydającego Nagrody na rzecz Współpracowników będą kształtować się inaczej niż w sytuacji wydawania Nagród Pracownikom.

Przytoczone przepisy ustawy PIT, pozwalają w ocenie Wnioskodawcy sądzić, że jeżeli np. nagroda w konkursie uzyskana przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą została uzyskana w związku z tą działalnością - to po stronie tej osoby powstaje przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT nie będą miały wobec takiej osoby zastosowania, a wspomniana osoba fizyczna wartość nagrody uzyskanej w konkursie powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego we wspomnianym art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.

Konsekwentnie, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w przypadku Nagród przekazywanych Współpracownikom (podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą), w sytuacji gdy udział w Akcji pozostaje w związku z wykonywaną przez Współpracowników działalnością gospodarczą, i przedmiot/temat Akcji pozostaje w związku z łączącą Współpracowników z kontrahentami Klienta umową o współpracę i jednocześnie Nagroda jest konsekwencją czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy jako na podmiocie wydającym Nagrody nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z ustawy PIT.

Powyższe wynika z tego, że uzyskana Nagroda pozostaje (zgodnie z oświadczeniem Współpracowników) w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Współpracownika działalnością gospodarczą ł stanowi dla niego przychód z tej działalności zgodnie z art. 14 ustawy o PIT, który powinien zostać opodatkowany według właściwych zasad opodatkowania działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie w aktualnej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 22 marca 2010 r. (nr IPPBI/415-960/09-4/AG) gdzie organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym "w przypadku nagród lub wygranych przekazanych w ramach konkursu agentom/kontrahentom podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na to, że uzyskana gratyfikacja pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną przez agenta/kontrahenta działalnością gospodarczą i stanowi przychód z tej działalności zgodnie z np. 14 ustawy o p.d.o.f., który powinien zostać opodatkowany według właściwych zasad opodatkowania działalności gospodarczej. Podstawą określenia wysokości otrzymanego przychodu jest informacja przekazana przez Spółkę o wysokości uzyskanej przez laureata konkursu nagrody. Zdaniem Spółki wypłata przedstawionych we wniosku nagród łub wygranych przekazanych w ramach konkursu osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało interpretacją nr 1472/DPC/415-33/07/PK z dnia 24 maja 2007 r. wydaną przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie."

Analogiczne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 czerwca 2010 r. (nr IPPB2/415-206/10-2/AS) wskazując, że "W odniesieniu do osób fizycznych, np. we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą i współpracują w właścicielem sklepu i w ramach wykonywanych przez siebie czynności aktywnie i bezpośrednio uczestniczą w procesie sprzedaży, wysokość nagrody będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej. (...) Skoro udział w konkursie związany jest z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, to uzyskana w tym konkursie nagroda jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu np. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem otrzymaną nagrodę należy zakwalifikować, jako przychód z działalności gospodarczej. Przychody uzyskane przez uczestników konkursu (...)" tj. (...) osoby, które we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą, z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych uzyskają przychody z działalności gospodarczej Na Wnioskodawcy, będzie ciążył obowiązek płatnika w zakresie pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, z wyłączeniem osób, które wygrane rozliczą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej"

Podsumowując, do opodatkowania Nagród uzyskanych przez Współpracowników nie ma/nie będzie więc zastosowania przepis np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z np. 41 ust. 4 w związku z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Podsumowanie:

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do Nagród wydawanych Pracownikom, na Wnioskodawcy (jako wydającym te Nagrody) spoczywa/będzie spoczywać obowiązek pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do Nagród wydawanych Współpracownikom, na Wnioskodawcy (jako na wydającym te Nagrody) nie spoczywa/nie będzie spoczywać obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, przy założeniu, że Nagrody otrzymane przez Współpracowników pozostają/będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Współpracownika działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu przyszłego oraz zdarzenia przyszłego uznaje:

* w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom za prawidłowe,

* w pozostałym zakresie za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 316 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej nagrody.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z tym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W konsekwencji, otrzymywana przez klienta Spółki nagroda stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z treścią powołanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy.

Na Spółce, jako płatniku ciążył będzie obowiązek wynikający z treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 oraz 10.

Stosownie do art. 42 ust. 1-1a ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Reasumując stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę nagrody należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas od jej przychodu należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

A zatem na Wnioskodawcy z tytułu nagród wydawanych Uczestnikom Programu lojalnościowego (tekst jedn.: nagród rzeczowych z katalogu oraz voucherów) ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl