IPPB1/415-480/07-6/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-480/07-6/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z realizacji opcji na akcje - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z realizacji opcji na akcje.

Pismem z dnia 22 lutego 2008 r. wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Powyższe zostało uzupełnione pismem z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 7 marca 2008 r.) oraz uzupełnione dodatkowym pismem z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki X, która to Spółka należy do ogólnoświatowej grupy Y. Jedna ze spółek z grupy Y. z siedzibą w USA przyznała wnioskodawcy prawo do uczestnictwa w różnych programach opcji na akcje (dalej: Programy). W Programach tych może uczestniczyć wyłącznie kadra kierownicza spółek z grupy Y na całym świecie. Spółka polska nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem wnioskodawcy w programach. W ramach Programów wnioskodawca otrzymał określoną ilość niezbywalnych opcji na zakup akcji amerykańskiej spółki Y. Każda opcja daje prawo do zakupu jednej akcji Y. W trakcie 2007 r. wnioskodawca podjął decyzję o nabyciu akcji za cenę określoną w zasadach Programów. Tak nabyte akcje wnioskodawca może następnie zbywać bez żadnych ograniczeń. W 2007 r. wnioskodawca skorzystał ze swoich praw i sprzedał akcje uzyskane w ramach Programu.

W odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 22 lutego 2008 r. Nr IPPB1/415-480/07-2/AG wnioskodawca pismem z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 7 marca 2008 r.) uzupełnił opisany we wniosku ORD-IN stan faktyczny o następujące informacje:

* akcje nabyte w ramach programów mogą być akcjami nowej bądź starej emisji, w zależności od uregulowań konkretnego programu opcyjnego,

* koszty związane z nabyciem akcji w ramach programów ponoszone są przez zagraniczną spółkę z grupy Y.

Następnie pismem z dnia 5 marca (data wpływu 10 marca 2008 r.), które stanowi uzupełnienie do udzielonej odpowiedzi, wnioskodawca doprecyzował, iż koszty związane z nabyciem akcji w ramach programów ponoszone są przez zagraniczną spółkę z grupy Y, lecz na późniejszym etapie mogą być one przeniesione na polską spółkę z grupy Y, która zatrudniała wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W którym momencie oraz jakie źródło przychodu powstanie w związku z nabyciem akcji spółki posiadającej siedzibę poza terytorium kraju na preferencyjnych warunkach.

Jednocześnie, w przypadku prezentowania przez organ podatkowy opinii odmiennej od przedstawionego własnego stanowiska w sprawie wnioskodawca zwraca się z prośbą o wskazanie właściwego rozwiązania, jak i podstawy prawnej znajdującej zastosowanie w przedmiotowej kwestii.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze innych nieodpłatnych świadczeń. A zatem, aby powstał przychód do opodatkowania konieczne jest otrzymanie bądź postawienie do dyspozycji podatnika pieniędzy bądź wartości pieniężnych albo faktyczne otrzymanie świadczenia w naturze. W sytuacji wnioskodawcy w momencie nabycia akcji po cenie ustalonej w warunkach Programu nie powstanie przychód do opodatkowania, ponieważ wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska żadnych wartości pieniężnych, nie otrzymał również żadnego świadczenia w naturze ani nieodpłatnego świadczenia. Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się, między innymi, należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Tak więc, zdaniem wnioskodawcy przychód podatkowy powstanie dopiero i wyłącznie w momencie sprzedaży akcji spółki Y. nabytych w ramach Programów. Na podstawie art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu 19% stawką podatku podlega dochód ustalony jako różnica pomiędzy sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie m.in. art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy. Konsekwentnie, w przypadku wnioskodawcy opodatkowaniu 19% stawką podatku podlegać powinna różnica pomiędzy kwotą przychodu zrealizowanego na zbyciu akcji, a kosztami uzyskania przychodu czyli ceną zapłaconą przeze wnioskodawcę w momencie nabycia akcji. Zgodnie z art. 30b oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z odpłatnego zbycia akcji wnioskodawca będzie miał obowiązek zadeklarowania na odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) składanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dokonał sprzedaży akcji tj. do 30 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca zaznacza, iż rozumienie przepisów w przedstawiony powyżej sposób zostało przyjęte przez organy podatkowe w wydawanych przez nie interpretacjach dotyczących pracowniczych programów akcyjnych i opcyjnych: interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 12 maja 2006 r. nr 1471/DPF/415/26/06/PP, interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 2 czerwca 2006 r. nr 1471/DPF/415/31/06/PP, interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 24 marca 2006 r. nr D-1/415/3/2006, interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 23 września 2005 r. nr 1472/PPŁ/415-50/05/PK interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola z 5 sierpnia 2005 r. nr US4O/DFI/415-41/III/2005, interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 12 września 2005 r. nr DF/415-675/0 5/FW.

W ocenie wnioskodawcy nabycie akcji Spółki Y. w wyniku realizacji opcji przyznanych w ramach Programów nie skutkuje dla wnioskodawcy powstaniem dochodu do opodatkowania. Dochód ten powstanie - w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. W związku ze zbyciem nabytych akcji, wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania przychodów ze zbycia oraz odpowiadających im kosztów nabycia akcji w zeznaniu rocznym PIT-38 za 2007 r. składanym do 30 kwietnia 2008 r. Podobne zasady będą miały zastosowanie do akcji nabytych w trakcie realizacji późniejszych transz Programów. W świetle powyższego wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie i wydanie interpretacji odpowiednich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d.

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e.

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f.

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy, dochodem z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji tych praw, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a, osiągnięta w roku podatkowym.

Przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, należy przy tym ustalić z uwzględnieniem art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c, pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ustawy).

Zatem przychód uzyskany z realizacji opcji poprzez nabycie akcji będzie odpowiadał wartości rynkowej akcji w momencie ich nabycia.

Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powyższego, podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, że:

* istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami (wydatki poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów),

* nie jest to wydatek wskazany w zamkniętym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów określonych w art. 23 ust. 1 ustawy.

Kosztami uzyskania przychodów są więc zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że istnieje ich związek ze źródłem przychodu, a ponadto nie są one wymienione w art. 23 ustawy jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie natomiast do art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca nie określił, kto ponosił koszty związane z nabyciem opcji na akcje.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż uzyskany przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych można pomniejszyć o koszty uzyskania tego przychodu w postaci wydatków na nabycie tych instrumentów tylko i wyłącznie wtedy, jeśli wydatki takie zostały przez wnioskodawcę faktycznie poniesione.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

W świetle powyższego dochód z realizacji opcji na akcje nie będzie podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia akcji poprzez realizację praw wynikających z opcji, jeżeli będą to akcje nowej emisji.

W odniesieniu do kwestii zasad opodatkowania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Stosownie do treści art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,

Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie natomiast do art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega pomniejszeniu o faktycznie poniesione przez wnioskodawcę wydatki na nabycie akcji.

W odpowiedzi na wezwanie organu podatkowego wnioskodawca oświadczył, iż koszty związane z nabyciem akcji w ramach programów ponoszone są przez zagraniczną spółkę z grupy Y, lecz na późniejszym etapie mogą być one przeniesione na polską społkę z grupy Y.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż wnioskodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z nabyciem akcji. A zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji nie może zostać pomniejszony o koszty uzyskania przychodów.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 14 ust. 1 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że:

a.

zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa,

b.

osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem lub

c.

osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera a zastosowanie mają postanowienia artykułu 7 niniejszej Umowy. W przypadku zysków wymienionych w ust. 1 lit. b zastosowanie mają postanowienia artykułu 8 niniejszej Umowy (art. 14 ust. 2 ww. umowy).

Przy tym, użyte w ww. umowie określenie "zyski kapitałowe" lub "walory kapitałowe" - stosownie do art. 3 ust. 2 umowy - jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, będzie miało takie znaczenie, jakie ono posiada zgodnie z prawem tego Umawiającego się Państwa, którego podatek jest ustalony (...).

Z analizy zapisów umowy wynika zatem, iż przychody kapitałów pieniężnych otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Stosownie do art. 45 ust. 1a ustawy w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) m.in. z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Reasumując należy stwierdzić, iż w świetle powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych powstaje zarówno w momencie realizacji opcji na akcje poprzez nabycie akcji w ramach programu opcyjnego, jak również w momencie odpłatnego zbycia tych akcji i podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z kapitałów pieniężnych należy wykazać w odrębnym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym PIT-38 w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl