IPPB1/415-374/14-2/IF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-374/14-2/IF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu lokali - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu lokali.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi i wykonuje jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: "CEIDG") pod firmą "Rafał L. F.". W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy przede wszystkim usługi doradztwa gospodarczego. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w CEIDG (w załączeniu). Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości. Wnioskodawca uzyskuje dochody ze stosunku pracy oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza wraz ze swoją żoną nabyć w przyszłości prawo własności kilku lokali mieszkalnych oraz jednego lokalu użytkowego wraz z odpowiednim udziałem w prawie własności (względnie użytkowaniu wieczystym) nieruchomości, na którym znajduje się budynek, w których przedmiotowe lokale się znajdują (zgodnie z Ustawą o odrębnej własności lokali) (dalej: "Lokale"). Liczba tych lokali będzie wynosiła ok. siedmiu. Wnioskodawca dopuszcza jednak zwiększenie w przyszłości ich liczby. Lokale będą stanowić majątek prywatny Podatnika i jego żony. Lokale zostaną nabyte do majątku wspólnego Podatnika i jego żony. Zakup Lokali będzie sfinansowany częściowo z kredytu zaciągniętego w banku. Lokale te nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej Podatnika. Umowy najmu oraz wszelkie umowy związane z funkcjonowaniem Lokali (np. umowy o dostawę mediów do Lokalu) zawierane będą przez Podatnika działającego jako osoba fizyczna, a nie przez Podatnika działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Koszty i przychody związane z funkcjonowaniem Lokali obsługiwane będą z wykorzystaniem rachunków bankowych prowadzonych dla Wnioskodawcy jako dla osoby prywatnej i z rachunków tych nie będą pokrywane jakiekolwiek koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Lokale nigdy nie były i nie zostaną wciągnięte do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ani Wnioskodawca ani jego żona nie będą zamieszkiwali w żadnym z Lokali, lecz planują ich wynajęcie. Ani Wnioskodawca ani jego żona nie zamierzają jednak prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie mieszkań. Wynajem przedmiotowych mieszkań będzie jedynie aktywnością poboczną Wnioskodawcy i jego żony, w szczególności przychody z tego tytułu nie będą zasadniczym źródłem dochodów. Przychody osiągnięte z tytułu najmu będą stanowiły majątek wspólny Wnioskodawcy oraz jego żony.

Część opisanych powyżej Lokali Wnioskodawca wraz z żoną planują wynająć osobom fizycznym na ich własne cele mieszkaniowe, w ramach tzw. "najmu prywatnego". Natomiast pozostałą część Lokali, w tym również lokal użytkowy, Wnioskodawca planuje wynająć przedsiębiorcom w ramach tzw. najmu długoterminowego. Wnioskodawca dopuszcza, iż przedsiębiorcami będą prowadzące działalność gospodarczą zarówno osoby fizyczne, osoby prawne jak i jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (tzw. "ułomne osoby prawne").

W sytuacji Lokali, które będą wynajmowane w ramach tzw. umowy najmu długoterminowego, Podatnik będzie wystawiał na rzecz najemcy faktury VAT oraz jako płatnik odprowadzał podatek VAT należny z tego tytułu, jak również odliczał podatek VAT naliczony. Lokale wynajmowane w ramach tzw. umowy najmu długoterminowego mogą być przez najemców dalej wynajmowane np. na cele turystyczne.

Wnioskodawca wraz z żoną zamierzają we właściwym terminie złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i opodatkować ten najem zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody z wynajmu Lokali stanowiących majątek prywatny Wnioskodawcy i jego żony, które zamierza on wynająć wraz z żoną najemcom w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości - mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 8,5%, jeżeli we właściwym terminie Wnioskodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z wynajmu Lokali stanowiących majątek prywatny Wnioskodawcy i jego żony, które zamierza on wynająć wraz z żoną najemcom w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości - mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 8,5%, jeżeli we właściwym terminie Wnioskodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

UZASADNIENIE

Na wstępie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że ustawodawca w katalogu źródeł przychodów sformułowanym w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 iipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), (zwana dalej: "ustawą PIT") wyszczególnia jako odrębne źródło:

* pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Przychody z najmu prywatnego nie wykonywanego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej albo w sposób zryczałtowany. Z treści art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), (zwana dalej: "zpd") wynika, że osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji Podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu (art. 6 ust. 1a zpd).

Ponadto w myśl art. 9 ust. 4 zpd w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że Podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z tytułu najmu.

Z wyżej przytoczonych przepisów można wywnioskować, że najem prywatny może być opodatkowany w sposób zryczałtowany - jeżeli umowy najmu nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (por. Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - komentarz - Justyna Bielik, konsultacje Iwona Kordjak - C.H.Beck 2012).

Podobne stanowisko jest prezentowane w interpretacjach podatkowych, Przykładowo z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2012 r., nr IPPB1/415-596/12- 2/AM, wynika, że "Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności (...) dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym."

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza wynająć wraz z żoną Lokale jako osoba fizyczna. Lokale będą wynajmowane zarówno osobom fizycznym, osobom prawnym jak i ułomnym osobom prawnym, w tym również przedsiębiorcom. Przed uzyskaniem pierwszego przychodu z tego tytułu Wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Umowy związane z funkcjonowaniem Lokali nie będą zawierane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Lokale nie zostaną wciągnięte do ewidencji środków trwałych.

Fakt, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, nie stanowi przeszkody do wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania najmu prywatnego.

Podobne stanowisko jest prezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2010 r., nr IPPB1/415-152/10-4/AM. Interpretacja zapadła w stanie faktycznym z którego wynika, że "Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej zabawek. Poza prowadzoną działalnością Wnioskodawczyni zamierza nabyć nieruchomość, która nie zostanie zaliczona do środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni planuje zakupioną nieruchomość wynajmować na cele inne niż mieszkalne. Najem nieruchomości nie jest przedmiotem działalności Wnioskodawczyni." W przedmiotowej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził stanowisko Wnioskodawczyni, iż " (...) co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów uzyskiwanych z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem".

Wnioskodawca wskazuje również, że Lokale zamierza zakupić z własnych środków pieniężnych poza działalnością gospodarczą. Lokale nie będą stanowiły środków trwałych i nie zostaną nigdy wprowadzone do działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie zamierza również prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie Lokali. Wynajem przedmiotowych Lokali będzie jedynie aktywnością poboczną, a przychody z tego tytułu będą jedynie uzupełnieniem budżetu domowego Wnioskodawcy i jego żony, a nie zasadniczym źródłem dochodów.

Ponadto fakt, że Wnioskodawca zamierza wynająć ok. siedmiu lub w przyszłości więcej Lokali nie stanowi przeszkody do zastosowania zryczałtowanej formy opodatkowania najmu. Z interpretacji organów podatkowych wynika, że najem kilku czy nawet większej ilości lokali może być opodatkowany 8,5% zryczałtowanym podatkiem dochodowym i nie będzie to stanowiło działalności gospodarczej. Takie stanowisko jest prezentowane przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28 listopada 2011 r., nr IPTPB1/415-163/11-2/MD, w której wynika, że" (...) Wnioskodawca jest jednym ze współwłaścicieli kilku lokali mieszkalnych, które są wynajmowane na cele mieszkalne dla osób fizycznych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu. W 2010 r. Wnioskodawca w terminie do 20 stycznia złożył oświadczenie we właściwym urzędzie skarbowym, iż przychody z tytułu najmu Lokali prywatnych będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego (...) należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmu, a lokale mieszkalne, które są przedmiotem najmu nie są składnikami majątku związanymi z działalnością gospodarczą, to przychody uzyskane z najmu lokali mieszkalnych, stanowią źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, zgodnie z wolą Wnioskodawcy, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%."

Podobna interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 kwietnia 2010 r., nr IBPBII/1/415-121/10/ASz zapadła w stanie faktycznym, z którego wynika, że "wnioskodawca jest właścicielem 11 mieszkań spółdzielczych własnościowych, kupionych w latach 2005-2008. Wszystkie ww. mieszkania wnioskodawca kupował jako osoba fizyczna, na rynku wtórnym. Wszystkie mieszkania wyremontował i umeblował. W latach 2006 i 2007 wnioskodawca ww. mieszkania wynajmował jako osoba fizyczna na zasadach ogólnych. W latach 2008 i 2009 wynajmował je wybierając opodatkowanie w formie ryczałtu o progach 8,5% i 20%. W 2010 r. wnioskodawca ponownie wybrał ryczałt jako formę opodatkowania." W tym stanie faktycznym Organ uznał, że skoro Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej m.in. w zakresie wynajmu, to tym samym przedmiotem najmu nie są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą. To oznacza, że najem mieszkań stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z najmu mogą być opodatkowane - zgodnie z wolą Podatnika - na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak z kolei wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 grudnia 2010 r., nr IPPB1/415-891/10-5/KS " (...) liczba wynajmowanych mieszkań jak również okoliczność, iż przedmiot najmu stanowi własność lub współwłasności podatnika nie wpływa na klasyfikację wynajmu jako działalności gospodarczej. Jeżeli więc nie są spełnione przesłanki, o których mowa w powoływanym wcześniej art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaś podatnik nie dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, podając najem jako przedmiot działalności wówczas nie można uznać, iż jest prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza."

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy oraz interpretacje organów podatkowych - w ocenie Wnioskodawcy przychody z wynajmu Lokali stanowiących majątek prywatny Wnioskodawcy oraz jego żony, które zamierza on wynająć wraz z żoną najemcom w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości - mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 8,5%, jeżeli we właściwym terminie złoży naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

* pozarolnicza działalność gospodarcza,

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

1.

prowadzenie w celu osiągnięcia dochodu - przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,

2.

wykonywanie w sposób ciągły - jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym o ciągłości, w przypadku najmu, nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań.

3.

prowadzenie w sposób zorganizowany - co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.). Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy - wynosi 8,5%.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). W pozycji 28 tego załącznika wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.1 PKWiU), z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy (co jak wykazano na gruncie niniejszej sprawy nie ma miejsca).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wraz ze swoją żoną nabyć w przyszłości prawo własności kilku lokali mieszkalnych oraz jednego lokalu użytkowego wraz z odpowiednim udziałem w prawie własności (względnie użytkowaniu wieczystym) nieruchomości, na którym znajduje się budynek, w których przedmiotowe lokale się znajdują (zgodnie z Ustawą o odrębnej własności lokali) (dalej: "Lokale"). Liczba tych lokali będzie wynosiła ok. siedmiu. Wnioskodawca dopuszcza jednak zwiększenie w przyszłości ich liczby. Lokale będą stanowić majątek prywatny Podatnika i jego żony. Lokale zostaną nabyte do majątku wspólnego Podatnika i jego żony. Zakup Lokali będzie sfinansowany częściowo z kredytu zaciągniętego w banku. Lokale te nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej Podatnika.

Część opisanych powyżej Lokali Wnioskodawca wraz z żoną planują wynająć osobom fizycznym na ich własne cele mieszkaniowe, w ramach tzw. "najmu prywatnego". Natomiast pozostałą część Lokali, w tym również lokal użytkowy, Wnioskodawca planuje wynająć przedsiębiorcom w ramach tzw. najmu długoterminowego. Wnioskodawca dopuszcza, iż przedsiębiorcami będą prowadzące działalność gospodarczą zarówno osoby fizyczne, osoby prawne jak i jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (tzw. "ułomne osoby prawne").

W sytuacji Lokali, które będą wynajmowane w ramach tzw. umowy najmu długoterminowego, Podatnik będzie wystawiał na rzecz najemcy faktury VAT oraz jako płatnik odprowadzał podatek VAT należny z tego tytułu, jak również odliczał podatek VAT naliczony. Lokale wynajmowane w ramach tzw. umowy najmu długoterminowego mogą być przez najemców dalej wynajmowane np. na cele turystyczne.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że najem na tak szeroką skalę spełnia wszystkie przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prowadząc opisany we wniosku najem we współwłasności z małżonkiem, jako osoba fizyczna, działa Wnioskodawca we własnym imieniu, a podejmowane czynności rodzą bezpośrednio dla Wnioskodawcy określone prawa i obowiązki. Niewątpliwie prowadzony przez Wnioskodawcę najem ma zarobkowy charakter, czyli nastawiony jest na osiągnięcie zysku (dochodu), w postaci czynszu. Szeroki zakres prowadzonego najmu wskazuje, że nie może on być prowadzony inaczej niż w sposób zorganizowany i profesjonalny. Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym oznacza prowadzenie działalności w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń w sposób ciągły. Istotnym przejawem działania w sposób zorganizowany jest również to, że Wnioskodawcy aktywność koncentruje się na podejmowaniu działań zmierzających zarówno do utrzymania źródła przychodu w zakresie najmu będących w Wnioskodawcy posiadaniu nieruchomości, jak i do rozszerzenia tego źródła - planowane jest zwiększenie liczby nieruchomości pod wynajem.

O zorganizowanej działalności świadczy konieczność pozyskiwania potencjalnego klienta (wynajmującego), poprzez udostępnianie informacji o posiadanych lokalach do wynajęcia, podejmowanie środków umożliwiających realizację przedmiotu umowy, zasadach dokonywania płatności za wynajem. Tego rodzaju działania, przy podanej ilości wynajmowanych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych, nie mogą mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają one podejmowania szeregu zaplanowanych i przemyślanych działań i czynności. Ponadto cechą charakterystyczną działalności gospodarczej jest również jej ukierunkowanie na zbyt, na zaspakajanie potrzeb osób trzecich - w opisanym przypadku - osób wynajmujących lokale.

Z wniosku wynika również, iż czynności związane z wynajmem pomieszczeń podejmowane są w sposób ciągły, czyli w sposób stały, długoterminowy, nie okazjonalny.

Reasumując, przychody z opisanego we wniosku najmu lokali - ze względu na jego rozmiar, planowane zwiększenie liczby lokali przeznaczonych pod wynajem - nie mogą stanowić źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając bowiem na uwadze profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter prowadzonego najmu oraz fakt prowadzenia działalności na własny rachunek i ryzyko, należy stwierdzić, iż podejmowane przez Wnioskodawcę czynności wypełniają przesłanki zawarte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonywany w tych warunkach najem uznaje się za działalność gospodarczą. Tym samym przychody z przedmiotowego najmu, nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl