IPPB1/415-355/10-4/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-355/10-4/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) oraz piśmie z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 10 maja 2010 r. (data nadania 10 maja 2010 r., data doręczenia 18 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z zamiany gruntu rolnego na lokal mieszkalny oraz ze sprzedaży nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z zamiany gruntu rolnego na lokal mieszkalny oraz ze sprzedaży nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Aktem notarialnym z dnia 3 stycznia 1970 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem zabudowaną nieruchomość o powierzchni 5,29 ha we wsi B., gmina R. Ze względu na trudną sytuację rodzinną (mąż alkoholik) Wnioskodawczyni postanowiła uratować swój dorobek życia i Aktem notarialnym z dnia 21 czerwca 2006 r. wraz z mężem ustanowili rozdzielność majątkową. Podział majątku wspólnego był ekwiwalentny w naturze. Działkę z domem Wnioskodawczyni i jej mąż darowali synowi i synowej. Aktem notarialnym Wnioskodawczyni dokonała zamiany działki rolnej o pow. 0,3554 ha na lokal mieszkalny. Zbywany grunt rolny jest przez nowego nabywcę wykorzystywany rolniczo. W chwili zamiany był to grunt rolny zgodnie z planem zagospodarowania Gminy R. Wnioskodawczyni zgłosiła do Gminy R. chęć zmiany w palnie zagospodarowania swojej nieruchomości o pow. 2,6182 ha z gruntu rolnego na grunt przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową, ponieważ teren ten ma być pozyskany na tereny budowlane bo taka jest potrzeba mieszkańców miasta. Nowy plan powstanie na przełomie 2010 lub 2011 r. Wnioskodawczyni swoją nieruchomość będzie mogła podzielić na działki budowlane, ponieważ nie planuje prowadzić nadal gospodarstwa.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 10 maja 2010 r. Wnioskodawczyni doprecyzowała opis zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawiła własne stanowisko do drugiej części pierwszego pytania oraz do pytania drugiego przedmiotowego wniosku

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle powyżej przedstawionych zaistniałych zdarzeń Wnioskodawczyni wnosi o podanie:

1.

Od którego roku Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości i czy w wyniku zamiany działki rolnej na lokal mieszkalny podlega podatkowi dochodowemu...

2.

Czy w wyniku zmiany w palnie zagospodarowania Gminy R. gruntu rolnego na grunt pod budownictwo podlega podatkowi dochodowemu przy sprzedaży działek budowlanych...

Zdaniem wnioskodawczyni jest ona właścicielką nieruchomości od 1970 r.

Wnioskodawczyni uważa, że w wyniku zamiany działki rolnej na lokal mieszkalny oraz sprzedaży działek budowlanych nie podlega podatkowi dochodowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje także generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

*

odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

*

zostało dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r. Z treści powołanego z art. 7 ww. ustawy, wynika iż do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy w kontekście zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, istotne jest ustalenie momentu nabycia przez Wnioskodawczynię przedmiotowej nieruchomości gruntowej. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 3 stycznia 1970 r. Wnioskodawczyni nabyła wspólnie z mężem zabudowaną nieruchomość o pow. 5,29 ha. W dniu 21 czerwca 2006 r. ustanowiła wraz z mężem rozdzielność majątkową - podział majątku wspólnego. Podział był ekwiwalentny w naturze. Aktem notarialnym Wnioskodawczyni dokonała zamiany działki rolnej o pow. 0,3554 ha na lokal mieszkalny. Stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.). W myśl art. 31 cytowanej ustawy, istota wspólności ustawowej wyraża się w tym, że: 1) powstaje z mocy samego prawa z chwilą zawarcia małżeństwa (o ile wcześniej przyszli małżonkowie nie zawarli małżeńskiej umowy majątkowej - intercyzy), 2) obejmuje dorobek małżonków (rozumiany jako przedmioty majątkowe nabyte w czasie trwania wspólności ustawowej przez oboje małżonków lub przez jednego z nich). Co więcej, wspólność ustawowa charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania udziały małżonków w majątku wspólnym nie są określone, a zatem jest to typ współwłasności łącznej.

Opisany ustrój majątkowy trwa do ustania lub unieważnienia małżeństwa albo orzeczenia separacji, chyba że w czasie trwania związku małżeńskiego: 1) małżonkowie zawarli małżeńską umowę majątkową, 2) z ważnych powodów na żądanie jednego z małżonków sąd orzekł zniesienie wspólności, 3) wspólność ustała z mocy prawa na skutek całkowitego lub częściowego ubezwłasnowolnienia jednego z małżonków. Zgodnie z art. 47 § 1 zd. 1 Kodeksu małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa), przy czym do ustanowionej umową wspólności majątkowej stosuje się odpowiednio przepisy o wspólności ustawowej, z zachowaniem przepisów art. 49-511 (art. 48).

Zgodnie z teorią prawa rzeczowego przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w drodze zniesienia współwłasności (działu spadku, podziału majątku wspólnego) jest nabyciem tych rzeczy. Natomiast, biorąc pod uwagę przyjętą linię orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego nabyciem w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest przyznanie jej na wyłączną własność jednemu z małżonków w wyniku podziału majątku wspólnego, jeśli:

*

podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty lub

*

jeżeli wartość otrzymanego przez daną osobę składnika majątku (prawa rzeczowego) w wyniku podziału tego majątku, mieści się w udziale, jaki byłemu małżonkowi przysługuje w majątku dorobkowym małżeńskim.

Za datę nabycia prawa rzeczowego, które przypadło osobie w wyniku podziału majątku wspólnego, należy przyjąć datę jego nabycia, jeżeli wartość otrzymanego przez daną osobę prawa w wyniku podziału, mieści się w udziale jaki przysługuje każdemu z małżonków w majątku dorobkowym małżeńskim. Jeżeli natomiast wartość otrzymanego przez małżonka prawa rzeczowego przekracza jego udział w majątku dorobkowym małżeńskim, to wówczas za datę nabycia tej części prawa, która przekracza udział małżonka w majątku dorobkowym małżeńskim, należy przyjąć dzień dokonania podziału majątku wspólnego.

Mając na uwadze powyższe w świetle przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawczyni nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło z dniem 3 stycznia 1970 r. Odnosząc się natomiast do zamiany przez Wnioskodawczynię działki rolnej o pow. 0,3554 ha na lokal mieszkalny należy w tym miejscu wskazać, iż art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, uzależnia powstanie obowiązku podatkowego od daty nabycia. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni dokonując ww. zamiany w 2009 r. dokonała zbycia przedmiotowej nieruchomości rolnej.

W myśl art. 603 Kodeksu cywilnego, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne.

W związku z tym, skutkiem prawnym zawartej umowy zamiany - jest przeniesienie prawa własności nieruchomości.

Przenosząc jednak opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęty we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż dokonana przez Wnioskodawczynię zamiana części nieruchomości będzie miała miejsce po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Zatem dokonana transakcja nie będzie dla Wnioskodawczyni stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód uzyskany z ww. zamiany z uwagi na upływ 5- letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zmiany w planie zagospodarowania Gminy R. gruntu rolnego na grunt pod budownictwo należy stwierdzić, iż ww. zmiana nie wywoła żadnych skutków prawnych w przypadku zbywania działek budowlanych. Powyższe zbycie nie będzie stanowić źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa, należy uznać, iż środki uzyskane z zamiany działki rolnej nabytej w dniu 3 stycznia 1970 r. na lokal mieszkalny nie stanowią źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ 5 letniego okresu licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie. W związku z tym od uzyskanego przychodu Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do uiszczania podatku.

Źródła przychodu nie będzie stanowić także, z uwagi na upływ 5 letniego okresu, zbywanie przez Wnioskodawczynię kolejnych działek. Bez znaczenia pozostaje tu fakt dokonania zmian w planie zagospodarowania przestrzennego gminy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl