IPPB1/415-351/10-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-351/10-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania oraz właściwego dokumentowania przesunięcia towarów z działalności produkcyjnej do działalności rolniczej prowadzonych przez tą sama osobę fizyczną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania oraz właściwego dokumentowania przesunięcia towarów z działalności produkcyjnej do działalności rolniczej prowadzonych przez tą sama osobę fizyczną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 1997 r. prowadzi fermowy chów i hodowlę drobiu rzeźnego głównie indyków pod nazwą Ferma Drobiu, ta jest działalnością rolniczą prowadzoną w ramach działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do postanowień art. 43 ww.ym. ustawy dochód i podatek dochodowy ustalany jest decyzją Urzędu Skarbowego na podstawie składanej przez Wnioskodawczynię deklaracji PIT-6 do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, w której podawany jest rodzaj i rozmiar produkcji. Dla tej działalności nie są prowadzone księgi wykazujące przychody i koszty. Wnioskodawczyni jest także podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Dla potrzeb tej działalności rolniczej tj. Fermy Drobiu, w lipcu 2007 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła produkcję mieszanek paszowych uruchamiając działalność o nazwie Centrum...". Przy czym cała pasza wyprodukowana przez "Centrum" jest przeznaczona na własne potrzeby i wykorzystywana do własnej produkcji indyka rzeźnego w prowadzonej Fermie Drobiu.

Przekazywanie wyprodukowanych pasz przez "Centrum" na "Fermę" następuje na podstawie faktur VAT wystawionych przez "Centrum" jako sprzedawcę (dostawcę) dla "Fermy" jako kupującego (odbiorcę). Centrum..." opodatkowane jest na zasadach ogólnych tzn. prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. Dla potrzeb podatku od towarów i usług prowadzone są rejestry sprzedaży i zakupów. Jak już wyżej wspomniano przez Wnioskodawczynię, produkowana przez Centrum pasza w całości wykorzystywana jest na Fermie Drobiu, od lipca 2007 r. do chwili obecnej nie sprzedawano paszy na zewnątrz, czyli innym hodowcom czy też odbiorcom indywidualnym. Z tego też względu przychód wykazywany w księdze przychodów i rozchodów kol. 7 i 9, to wyłącznie sprzedaż z "Centrum" na "Fermę". Natomiast kosztami uzyskania przychodu w głównym stopniu są zakupy surowca i komponentów do produkcji paszy, tj. pszenicy, śruty sojowej, premiksów, oleju, kredy, itp., które ewidencjonowane są w kol. 10 książki. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT (tekst jedn. jako rolnik i osoba fizyczna). Stosownie do obowiązujących przepisów Wnioskodawczyni składa w Urzędzie Skarbowym deklaracje podatkowe VAT-7, w których rozlicza całą wielkość sprzedaży i dostaw towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, łącznie ze wszystkich źródeł przychodu tj. z Fermy Drobiu i Centrum Wnioskodawczyni nadmienia, że cała działalność tj. Ferma Drobiu i Centrum prowadzone są pod tym samym NIP I REGONEM.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego:

2.

a) Wartość sprzedaży z "Centrum" na "Fermę" wykazana w fakturach VAT jest przychodem w rozumieniu art. 14 ustawy z dnia 26.07.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, i czy sprzedaż ta winna być wykazywana jako przychód w księdze przychodów i rozchodów, a w konsekwencji jako przychód w zeznaniu rocznym PIT - 36.

3.

b) Czy "Centrum" powinno wystawiać na "Fermę" faktury VAT, czy inne dokumenty rozliczeniowe, np. "wydanie magazynowe".

4.

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż paszy z "Centrum" na "Fermę" jest dostawą i świadczeniem usług w rozumieniu art. 7 i 8 ustawy, czy też jest to przesunięcie towarów pomiędzy zakładami tego samego podatnika i w związku z tym operacja ta nie powinna być ewidencjonowana w rejestrach VAT sprzedaży i zakupu

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, Wnioskodawczyni uważa, że sprzedaż (przekazywanie) paszy z "Centrum" na "Fermę" nie jest sensu strikto sprzedażą, a przesunięciem towarów pomiędzy zakładami tego samego płatnika. Nie można w związku z tym uznawać tej operacji za dostawę towarów i usług.

Z tego względu na dokumentowanie tej operacji nie powinny być wystawiane faktury VAT, lecz inne dokumenty, np. wydanie magazynowe. Również Wartość wydań magazynowych (sprzedaży) z "Centrum" na "Fermę" nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 26.07.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Ustawodawca używając sformułowania "czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy" miał na uwadze zachowania się podmiotów, które nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego. Zatem pojęcie "czynności", o których mowa w tym przepisie, oznacza zachowania (czynności faktyczne), które w ogóle nie mogą być wskazane w treści ważnej czynności prawnej, jako świadczenie strony tej czynności. Przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą być zachowania, które ze swojej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Chodzi więc o czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku prawnego.

Z postanowień ww. regulacji wynika generalna zasada, że przychody wynikające z zachowań, które w żadnych warunkach i okolicznościach nie mogą zostać zaakceptowane przez obowiązujący porządek prawny, nie podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Oznacza to, iż aby umowa sprzedaży miała miejsce muszą istnieć dwa podmioty zbywca i nabywca towaru.

Z treści wniosku wynika, iż dla potrzeb działalności rolniczej prowadzonej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej tj. Ferma Drobiu Wnioskodawczyni rozpoczęła produkcję mieszanek paszowych uruchamiając działalność o nazwie Centrum...". Przy czym cała pasza wyprodukowana przez "Centrum" jest przeznaczona na własne potrzeby i wykorzystywana do własnej produkcji indyka rzeźnego w prowadzonej przez Wnioskodawczynię Fermie Drobiu. Produkowana przez Centrum pasza w całości wykorzystywana jest na Fermie Drobiu. Do chwili obecnej nie sprzedawano paszy na zewnątrz, czyli innym hodowcom czy też odbiorcom indywidualnym. Jednocześnie wskazano, że cała działalność tj. Ferma Drobiu i Centrum..." prowadzone są pod tym samym NIP I REGONEM.

Przekazywanie wyprodukowanych pasz przez "Centrum" na "Fermę" następowało na podstawie faktur VAT, gdzie sprzedającym było "Centrum " a kupującym "Ferma"

Analiza przedstawionego stanu faktycznego wskazuje, iż zbywcą i nabywcą towaru jest ten sam podmiot tj. Wnioskodawczyni.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że we wskazanych transakcjach nie zostaje zachowana zasada dwustronności umów kupna - sprzedaży określona w art. 535 kodeksu cywilnego. W konsekwencji dokonane przez Wnioskodawczynię czynności są bezskuteczne i nie wywołują skutków na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, o których mowa w § 12-16 (między innymi faktury, faktury VAT RR, dokumenty celne, dowody wewnętrzne). Z ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie wynika, który z wymienionych dowodów stanowi podstawę udokumentowania operacji pobrania towarów z jednej firmy i przekazania go do drugiej firmy tego samego podmiotu.

Z uwagi na fakt, iż działalność rolnicza oraz działalność gospodarcza w zakresie produkcji paszy stanowią jeden podmiot, należy uznać, że przekazywanie towarów pomiędzy tymi jednostkami może być potwierdzone za pomocą dokumentu wewnętrznego.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni z tytułu przesunięć towarów pomiędzy firmą Centrum a Fermą nie osiągnie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl