IPPB1/415-337/14-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-337/14-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu pieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu pieniężnego do spółki komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce stałego zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca jest komandytariuszem spółki komandytowej z siedzibą w Polsce. W spółce uczestniczy pięciu komandytariuszy, którymi są osoby fizyczne. W spółce uczestniczy także spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest komplementariuszem. Wnioskodawca planuje w bieżącym roku podwyższyć swój wkład do spółki poprzez wniesienie nowego wkładu pieniężnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę nowego wkładu pieniężnego do spółki komandytowej będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie przez Wnioskodawcę nowego wkładu pieniężnego do spółki komandytowej nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Na wstępie należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "ustawa o PIT") nie reguluje samodzielnie kwestii wniesienia wkładu do spółki osobowej. Należy, więc odwołać się do ogólnego pojęcia przychodu i na tej podstawie określić, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym powstanie dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu ustawy o PIT.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do powstania przychodu w rozumieniu ww. przepisu.

Wniesienie wkładu pieniężnego do spółki komandytowej nie stanowi również po stronie Wnioskodawcy przychodu z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, według którego za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Wniesienie wkładu nie spełnia żadnej z przesłanek zastosowania tego przepisu.

Powyższe zdarzenie przyszłe nie stanowi także przychodu w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o PIT mówiącego o tym, że przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono wciągu roku.

Ustawa o PIT definiuje również przychód z kapitałów pieniężnych z tytułu objęcia udziałów lub akcji (art. 17 ust. 1 pkt 9). W takim przypadku przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni, objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy o PIT "spółką" jest będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych:

a.

spółka kapitałowa, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str, 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b.

spółka kapitałowa w organizacji,

c.

spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d.

spółka niemającą osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Definicję udziałów (akcji) w spółce precyzuje dodatkowo art. 5a pkt 29 ustawy o PIT, w myśl, którego udział (akcja) jest to również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce w rozumieniu pkt 28 tego artykułu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym wkład Wnioskodawcy będzie wniesiony do spółki komandytowej z siedzibą w Polsce. Spółka ta nie będzie "spółką" w rozumieniu ustawy art. 5a pkt 28 ustawy o PIT. Tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych. Ponadto przychód ten nie powstanie także dlatego, że wkład wnoszony przez Wnioskodawcę będzie wkładem pieniężnym, a powołany powyżej przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT dotyczy objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienia wkładu zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym nie można uznać również za przychód z innych źródeł wskazany w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. W myśl powyższego przepisu za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy wniesienie wkładu pieniężnego do spółki komandytowej nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienie prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Płocku Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl