IPPB1/415-319/08-2/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-319/08-2/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 7 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów otrzymanej w ramach podstawowego wsparcia pomostowego dotacji, jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz zakupu sprzętu, wyposażenia i umeblowania biura - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów otrzymanej w ramach podstawowego wsparcia pomostowego dotacji, jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz zakupu sprzętu, wyposażenia i umeblowania biura.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 13 listopada 2007 r. jako prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą X podpisał umowę o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działania 2.5. Promocja Przedsiębiorczości Projekt: "Y" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotem umowy jest udzielenie przez Beneficjenta podstawowego wsparcia pomostowego przeznaczonego na wspomaganie Mikroprzedsiębiorcy w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej. Podstawowe wsparcie pomostowe udzielane jest przez okres pierwszych sześciu miesięcy od zarejestrowania/rozpoczęcia przez Mikroprzedsiębiorcę działalności gospodarczej. Zgodnie z umową dopuszcza się możliwość przedłużenia okresu udzielania wsparcia pomostowego, jednak nie dłużej niż do 12 miesiąca od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej. Zgodnie z umową całkowita kwota pomocy na podstawowe wsparcie pomostowe wynosi 4.200,00 zł, a Beneficjent wypłaci Mikroprzedsiębiorcy środki w 6-ciu miesięcznych ratach w wysokości 700,00 zł. Ponadto w ramach tego samego Priorytetu oraz Działania 2.5. Wnioskodawca ubiega się o otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na pokrycie części wydatków inwestycyjnych wyszczególnionych w kosztorysie załączonym do wniosku o dofinansowanie. W tym jednak przypadku Wnioskodawca nie podpisał jak do tej pory żadnej umowy na dofinansowanie. Do dnia złożenia wniosku nie otrzymał żadnej z kwot dofinansowania w żadnej wysokości, mimo, że poniósł już część wydatków na zakup sprzętu oraz wyposażenia i umeblowania biura. Skoro istnieją tak duże opóźnienia w przekazaniu środków nie ma pewności, mimo podpisania umowy o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego, że otrzyma jakiekolwiek środki finansowe, a już na pewno nie ma pewności co do kwot dofinansowania jakie ostatecznie otrzyma.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak prawidłowo zaksięgować w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktury za zakup sprzętu, wyposażenia i umeblowania biura oraz kwoty dotacji jakie Wnioskodawca otrzyma (jeżeli otrzyma) w ramach podstawowego wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy faktury za zakup sprzętu, wyposażenia i umeblowania biura powinny być w całości uwzględnione w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (poz. 13 i 14) w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (tj. w dacie wystawienia faktur). Kwotę otrzymanego podstawowego wsparcia pomostowego, jako, że kwota wsparcia nie dotyczy sfinansowania konkretnych poniesionych kosztów powinny być zaliczone w całości w przychód w dacie otrzymania wsparcia pomostowego (poz. 8 i 9 podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Natomiast kwotę otrzymanej jednorazowej dotacji inwestycyjnej należy zaksięgować ze znakiem (-) w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kosztach uzyskania przychodów (poz. 13 i 14) pomniejszając w ten sposób koszty uzyskania przychodów o kwotę otrzymanej jednorazowej dotacji w dacie jej otrzymania. Sam fakt oczekiwania na kwoty dofinansowania, co do których nie ma pewności, że zostaną otrzymane, a już na pewno nie wiadomo w jakiej wysokości, nie może zmieniać ogólnych zasad księgowania faktur w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Za wyjątkiem faktur dokumentujących zakup środków trwałych, w takim przypadku kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku nabycia sprzętu, który będzie stanowił środek trwały w działalności gospodarczej, zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 45 w momencie uzyskania jednorazowego dofinansowania na pokrycie części wydatków, wartość dokonanych do dnia uzyskania dofinansowania odpisów amortyzacyjnych powinna być wystornowana z kosztów uzyskania przychodów do wysokości otrzymanego dofinansowania, a jeżeli ta kwota nie wystarcza, nie zaliczać w koszty uzyskania przychodów kolejnych odpisów amortyzacyjnych do wysokości otrzymanego dofinansowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

1.

pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

2.

nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Stosownie do postanowień art. 22 ust. 6b ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16.

Zgodnie z pkt 8 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy otrzyma dotację pomostową jako wsparcie podstawowe przeznaczona na wspomaganie prowadzonej działalności. Stosownie do wyżej cytowanego art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dotacja ta będzie stanowić przychód podatkowy, który należy zaewidencjonować w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów w dniu jej otrzymania.

W przyszłości Wnioskodawca otrzyma prawdopodobnie wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej.

Otrzymana przez Pana jednorazowa dotacja inwestycyjna w części przeznaczonej na refundację zakupu wyposażenia i innych przedmiotów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej winna być zaliczona do przychodów z działalności gospodarczej - stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w dniu jej otrzymania w kolumnie 8.

Zgodnie z pkt 13 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (...), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem wydatki na zakup wyposażenia oraz innych przedmiotów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, zrefundowane z ww. dotacji, stanowić będą koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą podlegały w dniu ich poniesienia wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 13.

W przypadku potraktowania otrzymanego przez Pana wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jako zwrotu wydatków na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, poniesione na ich nabycie wydatki - stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl przepisów art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej.

Również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która zostanie sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym część wydatków poniesionych na zakup środków trwałych będzie prawdopodobnie w przyszłości zwrócona podatnikowi w formie dotacji inwestycyjnej. Otrzymana dotacja będzie właśnie zwróconym podatnikowi wydatkiem na zakup środków trwałych. Zatem podatnik powinien wydzielić z odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanej dotacji.

Jako, że odpisy amortyzacyjne od wartości tegoż środka trwałego, naliczone do dnia otrzymania dotacji były dokonywane zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym i prawnym, to winny one stanowić koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości w okresie, w którym były dokonane. Wobec tego z chwilą otrzymania dotacji podatnik nie dokonuje korekty dotychczasowych odpisów.

Natomiast począwszy od miesiąca, w którym dotacja została otrzymana, do kosztów uzyskania przychodów nie może zaliczyć kwoty odpisów amortyzacyjnych ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wartości początkowej tego środka trwałego.

Reasumując, poszczególne zdarzenia gospodarcze wymienione przez Wnioskodawcę we wniosku należy zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów następująco:

1.

zakup sprzętu, wyposażenia i umeblowania biura, które nie stanowi środków trwałych, będzie podlegał wpisaniu w kolumnie 13 w dniu ich poniesienia,

2.

otrzymanie dotacji w ramach podstawowego wsparcia pomostowego należy ujmować w dacie otrzymania poszczególnych rat dotacji w kol. 8,

3.

otrzymanie dotacji inwestycyjnej w części przeznaczonej na:

- refundację zakupionego wcześniej sprzętu oraz wyposażenia nie stanowiącego środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych należy zaewidencjonować w dacie jej otrzymania w kolumnie 8,

- na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nie stanowiąca przychodu nie podlega ujęciu w kolumnie 8.

4.

zaliczona do kosztów uzyskania przychodów część odpisu amortyzacyjnego, dokonana do momentu otrzymania refundacji (dotacji inwestycyjnej), jaka będzie odpowiadała wartości początkowej środków trwałych pokrytej dotacją, w dniu jej otrzymania, będzie podlegała zaewidencjonowaniu ze znakiem minus w kolumnie 13.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl