IPPB1/415-303/13-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-303/13-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data nadania 19 czerwca 2013 r., data wpływu 24 czerwca 2013 r.), na wezwanie z dnia 4 czerwca 2013 r. Nr IPPB1/415-303/13-2/JB (data nadania 5 czerwca 2013 r., data odbioru 17 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu najmu nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu najmu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni uzyskiwała przychody z najmu nieruchomości położonej w Z. (źródło przychodów: "najem" art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nieruchomość była współwłasnością osób fizycznych. Przychody były opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930ze zm.).

Umowa najmu została rozwiązana w dniu 29 lutego 2012 r., a sama nieruchomość została sprzedana przez wszystkich współwłaścicieli w dniu 1 marca 2012 r. Wnioskodawczyni w opisywanym okresie wynajmowała jedynie nieruchomość.

W dniu 26 marca 2012 r. w związku z zakończeniem wynajmowania nieruchomości, Wnioskodawczyni złożyła Urzędowi Skarbowemu oświadczenie o następującej treści: "Oświadczam, że od 1 marca 2012 r. rozwiązałam umowę najmu lokalu w Z. i w związku z tym nie będzie osiągała z tego tytułu dochodu. Ostatnie zobowiązanie podatkowe za miesiąc styczeń i luty 2012 r. w wysokości 170,00 PLN uregulowałam w dniu 26 marca 2012 r.".

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 czerwca 2013 r. Nr IPPB1/415-303/13-2/JB Wnioskodawczyni doprecyzowała przedmiotowy wniosek wskazując, iż umowa najmu nieruchomości w W. została zawarta w dniu 30 listopada 2012 r. Weszła ona w życie z dniem 1 grudnia 2012 r. Pierwszy czynsz (przychód) Wnioskodawczyni uzyskała w grudniu 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wynajmu nieruchomości położonej w W., za okres od dnia 13 grudnia 2012 r. na zasadach ogólnych (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy z tytułu opisywanego wynajmu powinien być rozliczany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 9a tej ustawy wskazuje, że dochody z najmu podlegają opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych, chyba że podatnik złoży oświadczenie o wyborze ryczałtowej formy opodatkowania.

W związku z powyższym bez znaczenia pozostaje tu fakt otrzymania ostatniej raty czynszu za wynajem nieruchomości w Zawierciu w roku 2012, u Wnioskodawczyni rozwiązanie umowy najmu (i sprzedaż nieruchomości wynajmowanej w Zawierciu) spowodowało wygaśnięcie źródła przychodów "najem". Zawarcie nowej umowy, dotyczącej nowego lokalu oznacza rozpoczęcie uzyskiwania dochodów z najmu. Takie zdarzenie, wobec braku wyboru ryczałtowej formy opodatkowania, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni ma wątpliwości, czy prawidłowo opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu przychodów osiąganych z wynajmu od 13 grudnia 2012 r. nieruchomości, w przypadku, gdy do 29 lutego 2012 r. opodatkowała przychody z tytułu wynajmu innej nieruchomości zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Na wstępie wskazać należy, iż zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W myśl art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach ogólnych z zastosowaniem skali podatkowej, zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnicy osiągający przychody z ww. źródła mają również możliwość złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (...).

Aby skorzystać z ww. zryczałtowanej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania wspomnianego oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl, którego, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 cytowanej ustawy w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wskazać w tym miejscu należy, iż źródłem przychodu, w stosunku, do którego przez cały rok podatkowy obowiązuje raz wybrana forma opodatkowania jest najem a nie każda zawarta umowa. Oznacza to, że wybrana przez podatnika forma opodatkowania obowiązuje w stosunku do przychodów osiągniętych z najmu w roku podatkowym.

W trakcie roku podatkowego nie ma możliwości zastosowania u tego samego podatnika różnych form opodatkowania - odrębnie dla poszczególnych nieruchomości.

Z przywoływanych przepisów nie wynika również obowiązek zgłaszania w urzędzie skarbowym rozwiązania umowy najmu. Zatem w przypadku zaprzestania osiągania przychodów z najmu jednej nieruchomości i rozpoczęciem uzyskiwania przychodów z tego tytułu - w trakcie roku podatkowego - z tytułu wynajmu innej nieruchomości, podatnik zobowiązany jest do stosowania tej samej formy opodatkowania.

Reasumując, biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż, Wnioskodawczyni nieprawidłowo rozlicza przychody osiągane z tytułu najmu nieruchomości położonej w Warszawie na zasadach ogólnych, skoro wybrała na 2012 r. formę opodatkowania tych przychodów na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego. Wybrana przez Wnioskodawczynię forma opodatkowania obowiązuje bowiem w stosunku do przychodów osiągniętych z najmu.

Jeżeli rzeczywiście zaistniały stan faktyczny różni się od stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl