IPPB1/415-3/14-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-3/14-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodów.

W wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z). Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni świadczy usługi publicznego wykonywania koncertów muzycznych. W realizacji koncertu mogą uczestniczyć inne osoby: muzycy, chórki, pracownicy techniczni którzy są zatrudniani przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy cywilnoprawnej. Z tytułu wykonania koncertu Wnioskodawczyni wystawia organizatorowi rachunek.

Poza wykonywaniem koncertów, które są głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni, uzyskuje również inne przychody z następujących tytułów:

* tantiemy uzyskiwane od organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, np. Z,

* honorarium z tytułu udziału w sprzedaży płyty. Podstawą uzyskania honorarium jest korzystanie przez Wnioskodawczynię z majątkowych praw autorskich do utworów utrwalonych na płycie,

* wynagrodzenia na podstawie zawieranych umów za udział w produkcjach filmowych i telewizyjnych oraz za przeniesienie praw autorskich do wizerunku wykreowanej przez Wnioskodawczynię postaci,

* wynagrodzenia za usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych, promocyjnych i informacyjnych oraz wykorzystaniem w trakcie ww. działań jej artystycznego i osobistego wizerunku (w tym głosu, wypowiedzi pisemnych i ustnych oraz znaku graficznego czyli autografu). Na podstawie urnowy zawartej ze zleceniodawcą zainteresowanym nawiązaniem tego typu współpracy, Wnioskodawczyni w zamian za wynagrodzenie zobowiązuje się do świadczenia usługi polegającej na reklamie i promocji produktów zleceniodawcy oraz udziela zezwolenia na wykorzystanie jej wizerunku w zakresie przedstawionym w umowie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy działalność Wnioskodawczyni polegająca na wykonywaniu koncertów podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o podatku od towarów i usług.

2. Do jakiego źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować uzyskiwane przez Wnioskodawczynię tantiemy od organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

3. czy uzyskiwane Wnioskodawczynię tantiemy od organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, względnie czy podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 33b ustawy o podatku od towarów i usług.

4. Do jakiego źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie z tytułu korzystania z majątkowych praw autorskich do utworów utrwalonych na płycie (rozliczenie sprzedaży płyty).

5. Czy uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia z tytułu korzystania z majątkowych praw autorskich do utworów utrwalonych na płycie (rozliczenie sprzedaży płyty) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, względnie czy podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33b) ustawy o podatku od towarów i usług.

6. Czy uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia za udział w produkcjach filmowych i telewizyjnych podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. pkt 33b ustawy o podatku od towarów i usług.

7. Jaka byłaby właściwa stawka opodatkowania VAT uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię wynagrodzeń za usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych, promocyjnych i informacyjnych, w sytuacji rejestracji Wnioskodawczyni jako czynnej podatniczki VAT.

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 70 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości. Korzystający z utworu audiowizualnego wypłaca wynagrodzenie twórcy za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Wnioskodawczyni podpisała umowę z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która działając na rzecz Wnioskodawczyni ale we własnym imieniu, udziela licencji na korzystanie z utworów do których Wnioskodawczyni posiada majątkowe prawa autorskie osobom fizycznym i prawnym, pobierając od nich za to wynagrodzenie, tzw. tantiemy. Wynagrodzenie to dotyczy zatem praw autorskich do konkretnego utworu stworzonego przez Wnioskodawczynię w przeszłości bądź obecnie, co ma decydujące znaczenie w stosunku do kwalifikacji przychodu z tytułu rozporządzania tym prawem do odpowiedniego źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni działalność gospodarczą prowadzi od stycznia 2013 r., wcześniej uzyskiwała zgodnie z art. 13 u.p.d.o.f. przychody z działalności wykonywanej osobiście (przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej). Zgodnie z powyższymi przepisami w stosunku do utworów powstałych przed datą rozpoczęcia przez Wnioskodawczynię prowadzenia działalności gospodarczej będą miały zastosowanie przepisy art. 13 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. a co za tym idzie, zdaniem Wnioskodawczyni, scharakteryzowane powyżej przychody z tytuł otrzymywanych tantiem dotyczących tych utworów nie wchodzą w zakres przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, ujętych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogiczna sytuacja jak w przypadku tantiem wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi będzie miała zastosowanie do przychodów z praw autorskich do utworów utrwalonych na płycie. W przypadku utworów powstałych przed datą rozpoczęcia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej będzie to dla niej przychód z działalności wykonywanej osobiście. W stosunku do utworów powstałych po dacie rozpoczęcia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej będzie to przychód z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ustawy wyszczególniono odrębne źródła przychodów w postaci:

* pozarolniczej działalności gospodarczej,

* kapitałów pieniężnych i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższej definicji działalności gospodarczej wynika jednoznacznie, że jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do źródła innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wyłączenie powyższe obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.

W myśl natomiast art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W przytoczonej definicji działalności gospodarczej, ustawa o podatku dochodowego od osób fizycznych wylicza (pod literami a - c) różnego rodzaje aktywności uznawane za działalność gospodarczą. Jest to wyliczenie wyczerpujące, a nie przykładowe.

Artykuł 18 ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Natomiast w myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Obowiązki podatkowe zależą zatem od okoliczności uzyskania przychodów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach. W sytuacji, gdy wykonywanie działalności dokonywane jest przez podatnika w sposób ciągły i zorganizowany, we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk, wówczas posiada znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem podatnik uzyskuje przychody określone w art. 18 w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to przychód z tego tytułu zaliczyć należy do źródła przychodów o którym mowa w art. 10 ust. pkt 3 tj. do przychodów z działalności gospodarczej.

Zgodnie z powyższym, jeżeli dana działalność twórcy, polega na korzystaniu z praw autorskich, rozporządzaniu tymi prawami i jest wykonywana zarobkowo, w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu, na własny rachunek, to działalność taka będzie miała charakter pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż w sytuacji, gdy osoba fizyczna prowadząc działalność gospodarczą we wskazanym we wniosku zakresie otrzyma tantiemy wykonawcze oraz uzyska wynagrodzenie z tytułu sprzedaży płyty powstały przychód należy zaliczyć do źródła, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl