IPPB1/415-297/12-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-297/12-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r. (data nadania 5 czerwca 2012 r., data wpływu 8 czerwca 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB3/423-202/12-2/k.k., IPPB1/415-297/12-2/ES, IPPP1/443-236/12-2/JL z dnia 24 maja 2012 r. (data nadania 24 maja 2012 r., data doręczenia 29 maja 2012 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielenia rabatu oraz wynikających z tego tytułu obowiązków Spółki jako płatnika podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielenia rabatu oraz wynikających z tego tytułu obowiązków Spółki jako płatnika podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką") prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej towarów. Sprzedaż towarów odbywa się za pośrednictwem przedstawicieli, w oparciu o różnego rodzaju Programy Sprzedaży (stałe lub czasowe).

Wnioskodawca zamierza dokonać zmian w istniejącym programie sprzedaży, pod nazwą "B.", takich, aby program wyglądał jak w opisie poniżej. W ramach programu B. Spółka zamierza sprzedawać niektóre swoje produkty, tj. kosmetyki, biżuterię, zegarki oraz suplementy diety. Okresem rozrachunkowym dla programu B. jest tzw. Z. Miesiąc składający się z czterech następujących po sobie tygodni.

Program B. można podzielić na dwie części:

a.

część konsumencką,

b.

część managerską.

CZĘŚĆ KONSUMENCKA

Część konsumencka programu B. to program lojalnościowy oferujący przywileje dla uczestników programu - wyłącznie osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej - konsumentów nabywających produkty na własne potrzeby (dalej "Promotor"). Program B. oferuje Promotorom system rabatów uzależniony od wielkości składanego zamówienia oraz łącznej wartości nabytych wcześniej produktów Promotor może zachęcić do programu inne osoby (jest to dobra wola Promotora), Spółka rejestruje nową zachęconą osobę razem z Informacją kto ją zachęcił.

Rabaty przyznawane Promotorom wyglądają następująco:

Wartośćpojedynczego zamówienia -Wartośćhistoryczna złożonych zamówień -Rabatdla Promotora -Rabat dlaPromotora Brązowego

Powyżej2.000 pln -Powyżej20.000 pln -40%

Powyżej600 pln -Powyżej6.000 pln -30%

Powyżej200pln -Powyżej2.000 pln -20%

Do200 pln -Do2.000 pln -10%

Ponadto Spółka w celu nagradzania lojalnych i aktywnych Promotorów udziela dodatkowego rabatu (dalej "bonus klubowy"). Bonus klubowy jest to rabat kwotowy przysługujący Promotorowi, który w Z. Miesiącu poprzedzającym Z. Miesiąc, w którym nalicza się Bonus Klubowy nie może być wykorzystany w inny sposób niż jako rabat przy zakupie, nie może być wymieniany na gotówkę lub jakiekolwiek inne świadczenia. Bonus Klubowy ustalany jest w okresach obejmujących Z. Miesiące i naliczany każdorazowo pierwszego dnia roboczego każdego Z. Miesiąca.

Wielkość Bonusu Klubowego stanowi ustalony procent Ceny Katalogowej Produktów zakupionych przez osoby zachęcone przez Promotora w Z. Miesiącu poprzedzającym Z. Miesiąc, w którym przeprowadza się naliczenie. Bonusa Klubowego nie nalicza się, jeśli Promotor nie był w zeszłym Z. Miesiącu aktywny (nie dokonał zakupu). Bonus Klubowy pomniejsza Cenę Katalogową Produktu, przy czym minimalna cena sprzedaży, po uwzględnieniu Bonusu, wynosi 1 PLN brutto.

Spółka wyróżniać będzie Promotora o statusie "Promotor Brązowy". Promotorem Brązowym może być Promotor, który dokonał w poprzednim Z. Miesiącu łącznie zakupu produktów wg Cen Katalogowych o wartości minimum 200 PLN brutto oraz zachęcił do uczestnictwa w Programie inne osoby, a łączny zakup Produktów dokonanych przez osoby zachęcone w ww. Z. Miesiącu wyniesie co najmniej 200 PLN brutto wg Cen Katalogowych.

x (wolumen zakupów Promotorów i Managerów Zwykłych osobiście zachęconych, powiększony w przypadku Promotorów Brązowych - o wolumen obrotów Promotorów Brązowych i Managerów Brązowych osobiście zachęconych>.

Promotor Promotor Brązowy

Wskaźnik procentowy do kalkulacji Bonusa Klubowego 7% 10%

Promotor Brązowy otrzyma większy Bonus Klubowy niż zwykły Promotor, gdyż wskaźnik procentowy wskazany w formule powyżej będzie wyższy. Ponadto Bonus Klubowy dla Promotora Brązowego naliczony zostanie z obrotów zachęconych przez niego osób, majacych status Promotora, Promotora Brązowego, Managera oraz Managera Brązowego. Zaś Bonus Klubowy dla Promotora "zwykłego" nalicza się od osób zachęconych przez niego, ale wyłącznie takich, które mają status Promotora bądź Managera.

Rangi managerskie i statusy przedstawicielskie nie są dane raz na zawsze. Przydzielane są na dany Z. Miesiąc po spełnieniu określonych warunków. W przypadku promotorów warunkami tymi są: wolumen zakupów osobistych oraz wolumen zakupów przez osoby zachęcone bezpośrednio przez tego Promotora. Warunki osiągnięcia rang managerskich opisane są poniżej.

Bonus Klubowy wygasa:

a.

po okresie 13 pełnych Z. Miesięcy liczonych od Z. Miesiąca następującego po Z. Miesiącu, w którym rozpoczęto naliczanie Bonusu Klubowego,

b.

w momencie wystąpienia Promotora z ZBC lub wykluczenia Promotora przez Organizatora z Programu,

c.

z dniem zakończenia Programu

CZĘŚĆ MANAGERSKA

Osoba, które nie chce być wyłącznie konsumentem, nabywającym produkty na własne potrzeby, ale chce również zarabiać, może podpisać stosowną umowę (dalej "Manager"). Na podstawie tej umowy Manager będzie mógł nabywać produkty w systemie rabatów, uzależnionym od wartości składanego zamówienia i wartości historycznych zrealizowanych zamówień (sama zasada podobna jaku Promotorów), ale wielkości rabatów różnić się będą u Promotorów i Managerów. Zakupy produktów Manager będzie mógł wykorzystać na własne potrzeby managera ale również będą mogły być wykorzystane celem dalszej odsprzedaży.

Wielkośćzamówienia -RangaManagera

Pojedyńczego -Historycznezamówienia -Zwykły -Brązowy -Srebrny -Złoty -Platynowy -Diamentowy

Powyżej2.000 pln -Powyżej20.000 pln -40%

Powyżej600 pln -Powyżej6.000 pln -30% -

30%

Powyżej200 pln -Powyżej200 pln -20% -

Do200 pln -Do2.000 pln -10% -

Managerom nie przysługuje Bonus Kumulacyjny.

Manager w zależności od spełnienia określonych kryteriów osiągnie rangę:

a.

Manager Zwykły,

b.

Manager Brązowy,

c.

Manager Srebrny,

d.

Manager Złoty,

e.

Manager Platynowy,

f.

Manager Diamentowy.

Managerem Zwykły jest się w sytuacji, gdy nie osiągnie się wyższej rangi. Aby zostać Managerem Brązowym należy spełnić warunki jak dla Promotora Brązowego w programie lojalnościowym, Osiągnięcie wyższych rang to spełnienie jeszcze ostrzejszych kryteriów dotyczących:

a.

wolumenu osobistych zakupów,

b.

ilości aktywnych zachęconych osób (Promotorów bądź Managerów),

c.

wolumenu zakupów zrealizowanych przez zachęcone osoby

d.

wolumenu zakupów zrealizowanych łącznie przez tzw. "Grupę Managera", Grupę Managera tworzą osoby osobiście zachęcone przez Managera (poziom L1), plus wszystkie osoby zachęcone przez te osoby zachęcone (poziom L2), plus osoby zachęcone przez osoby z poziomu L2 (poziom L3) itd.

e.

Minimalnej ilości Managerów w Grupie Managera z określoną rangą.

Manager otrzymywać będzie prowizję naliczaną według wzoru:

= x (wolumen zakupów poziomu L1) + (wskaźnik procentowy dla poziomu L2> x (wolumen zakupów poziomu L2> + x +.

Im wyższą rangę będzie miał Manager tym wyższe wskaźniki zostaną zastosowane i wyższą otrzyma prowizję. Prowizja wypłacana jest wyłącznie w gotówce. W przypadku gdy Managerem jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności, Spółka naliczać będzie i odprowadzać obowiązkowe opłaty na ubezpieczenia społeczne oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Manager w swojej Grupie może mieć osoby będące Managerami oraz Promotorami. Spółka chce honorować fakt zachęcenia osoby do Programu B. Dlatego też jeśli ktoś jako Promotor zachęci nową osobę (lub osoby) do uczestnictwa w Programie i zdecyduje się przekwalifikować na managera, to Spółka uwzględni w Grupie Managera osoby zachęcone przez tą osobę jako Promotora.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 maja 2012 r. Nr IPPB3/423-202/12-2/k.k., IPPB1/415-297/12-2/ES, IPPP1/443-236/12-2/JL Wnioskodawca doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe.

Menedżerami mogą być zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak też osoby prowadzące działalność gospodarczą, Jednakże pytania zawarte w złożonym Wniosku dotyczą jedynie i wyłącznie Menedżerów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, iż jedynie w przypadku Menedżerów nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka może występować w roli zainteresowanego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wynagrodzenie dla Menedżera (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) stanowi jedynie prowizja. Prowizja jest wypłacana niezależnie od udzielonego rabatu.

Jeśli chodzi opisywany we wniosku program sprzedażowo-lojalnościowy B. to w ramach tegoż programu:

* z Promotorami nie łączyłby Spółki żaden stosunek prawny typu: umowa o pracę, umowa o dzieło, ani też umowa zlecenia. Promotorzy przystąpiliby jedynie do programu poprzez akceptację regulaminu i nabywaliby produkty jako osoby fizyczne konsumenci,

* z Menedżerami nieprowadzącymi działalności gospodarczej łączyłaby Spółkę tzw. "zwykła umowa zlecenia", o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym ponownie zadano następujące pytania:

1.

Czy udzielając "nagrody" w postaci Bonusu Klubowego (rabatu kwotowego) Promotorowi (osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - konsumentowi), Spółka będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wystawienia informacji PIT-8C...,

2.

Czy Spółka, która dokonuje na rzecz Managera (osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej) świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wypłaty prowizji na podstawie umowy zlecenia, będzie płatnikiem obowiązanym do obliczenia i pobrania od zleceniobiorcy (Managera) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczonej na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...,

3.

Czy Spółka będzie zobowiązana jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 1a w związku z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczyć do przychodów Managera Srebrnego (lub wyższego rangą) z działalności wykonywanej osobiście i dokonywać poboru zaliczek od kwot, obliczonych jako różnica w rabatach udzielanych dla Managerów Srebrnych (i wyższych rangą) oraz Managerów Zwykłych i Brązowych...,

4.

Czy różnica pomiędzy wysokością Bonusa Klubowego (rabatu kwotowego) dla Promotorów Brązowych i Promotorów stanowi przychód dla Promotora Brązowego z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeśli tak to czy Spółka ma obowiązek, na podstawie art. 42a ww. ustawy, w takim przypadku wystawienia informacji PIT-8C...,

5.

Czy w przypadku, gdy Spółka udzieli rabatu, Promotorowi Lub Managerowi, w znacznej wysokości, w stosunku do pojedynczego produktu, który to rabat spowoduje, że cena sprzedaży po rabacie wyniesie 0,81 zloty netto, to czy podstawę opodatkowania VAT dla ww. sprzedaży produktu stanowić będzie cena sprzedaży netto w wysokości 0,81 zł... tj. czy w tej sytuacji cena 0,81 zł netto po rabacie, będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnie.

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie nagrody w postaci Bonusu Klubowego (rabatu kwotowego) Promotorowi - osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (konsumentowi), przyznawanej każdemu Promotorowi, który spełnił określone warunki programu lojalnościowego, nie spowoduje powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc powyższe pod uwagę oraz art. 42a ww. ustawy, Spółka nie ma obowiązku w takim przypadku wystawienia informacji PIT-8C, ponieważ u Promotorów nie występuje przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Bonus Klubowy funkcjonuje wyłącznie w programie lojalnościowym dla osób fizycznych (Promotorów), występujących w charakterze konsumentów (nieprowadzących działalności gospodarczej, nabywających produkty na własne potrzeby). Program ten skierowany jest do każdego możliwego odbiorcy (nie ma tu ograniczonego kręgu odbiorców). Nie jest to program służący generowaniu zysków dla jego uczestników, nie dochodzi do wypłaty żadnych świadczeń. Uczestnik programu tj. Promotor, otrzymuje jedynie prawo nabywania produktów Spólki w systemie rabatów. Elementem systemu rabatów jest Bonus Klubowy.

Bonus klubowy:

a.

Udzielany jest tylko tym Promotorom i Promotorom Brązowym, którzy w poprzednim Z. Miesiącu dokonali zakupów, byli więc lojalnymi klientami Spółki,

b.

Wielkość Bonusa Klubowego zależy co prawda od wielkości zakupów osób zachęconych przez Promotora (łub Promotora Brązowego) ale jest to jedynie mechanizm obliczenia wartości rabatu

Bonusa Klubowego nie można zamienić na żadne świadczenie w pieniądzu, usługach itp. Bonus Klubowy realizowany jest wyłącznie przy zakupie produktów, czyli jest formą rabatu, Zakupy te służą zaspokojeniu prywatnych potrzeb Promotorów i Promotorów Brązowych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są tzw. inne źródła.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie zwrotu "w szczególności" wskazuje, iż katalog przychodów z "innych źródeł" ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie przykładowe przychody z tego źródła. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł jest każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe łub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, w tym z innych źródeł, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku. Jednakże należy mieć na uwadze, iż zastosowanie w stosunku do osoby fizycznej ulgi w postaci, np. rabatu, upustu, bonifikaty, przez uprawniony do tego podmiot, nie oznacza, że osoba ta zawsze uzyskuje z tego tytułu przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej, w ramach programu lojalnościowego (akcji marketingowej), Spółka udziela rabatu kwotowego (Bonusu Klubowego) Promotorom i Promotorom Brązowym, którzy w poprzednim Z. Miesiącu dokonali zakupów, byli więc lojalnymi klientami Spółki. Wielkość Bonusa Klubowego (rabatu) zależy co prawda od wielkości zakupów osób zachęconych przez Promotora (lub Promotora Brązowego), ale jest to jedynie mechanizm obliczenia wartości rabatu.

Termin "rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar łub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż ma prawo do skierowania do określonej grupy klientów oferty sprzedaży określonych towarów (w określonych warunkach) po obniżonych cenach. Z oferty Spółki będą mogli skorzystać wszyscy potencjalni nabywcy - Promotorzy, a wysokość rabatów będzie uzależniona od aktywności Promotorów, tj. od wielkości składanego zamówienia oraz łącznej wartości nabytych wcześniej produktów. Przy ww. ofercie rabatowej w programie lojalnościowym, który to program skierowany jest do potencjalnie nieograniczonego kręgu odbiorców, przyznane Promotorom świadczenie w postaci rabatu nie będzie miało indywidualnego charakteru. Przyznanie rabatu będzie w takiej sytuacji czynnością neutralną podatkowo, tj. nie spowoduje powstania przychodu po stronie Promotorów.

W związku z powyższym, na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek sporządzenia dla Promotorów, uzyskujących rabaty i Bonusy Klubowe, informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. informacji PIT-8C.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której dokonuje na rzecz Managera (osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej) świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wypłaty prowizji na podstawie umowy zlecenia, Spółka będzie płatnikiem obowiązanym do obliczenia i pobrania od zleceniobiorcy (Managera) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczonej na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Osoba, które nie chce być wyłącznic konsumentem, nabywającym produkty na własne potrzeby, ale chce również zarabiać, może podpisać stosowną umowę dotyczącą świadczenia usług na rzecz Spółki. Z punktu widzenia prawa cywilnego do takiej umowy stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia. Taka osoba będzie nazywana w nomenklaturze tego programu sprzedażowego Spółki "Managerem". Managerem może być zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jak i osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Niniejszy Wniosek i pytania w nim zawarte dotyczą jednakże jedynie Managerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Na podstawie ww. umowy zlecenia Manager (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) nie będzie jednak ani pośredniczył w sprzedaży produktów Spółki, ani dokonywał zakupów i sprzedaży produktów we własnym imieniu. Spółka nie będzie miała informacji, czy Manager dokonuje dalszej ich odprzedaży produktów, czy też wykorzystuje zakupione produkty na własne potrzeby.

Prowizja (wynagrodzenie), którą ma otrzymać Manager nie jest związana z późniejszą sprzedażą produktów przez Managera. W tym programie sprzedaży (B.), Manager ma otrzymywać wynagrodzenie w postaci prowizji, jedynie za to, że zachęci inne osoby do przystąpienia do tegoż programu, a zachęcone przez niego osoby (zarówno Promotorzy jak i Managerowie) będą aktywnie dokonywały zakupów produktów Spółki w ww. programie B. Ten system sprzedaży ma bowiem zostać stworzony po to, aby osoby do niego przystępujące aktywnie dokonywały zakupów i zachęcały inne osoby do przystępowania do programu i dokonywania takiż zakupów produktów Spółki.

Jak wynika z powyższego, Manager będzie otrzymywał prowizję z tytułu zachęcenia innych osób do przystąpienia do programu, a prowizja będzie obliczana w oparciu o wolumen zakupów, dokonywanych przez osoby osobiście zachęcone przez Managera (oraz osoby zachęcone przez wcześniej zachęcone osoby - tzw. "grupa Managera"). Prowizja (wynagrodzenie) otrzymywana przez Managera będzie wypłacana niezależnie od rabatów, udzielanych Managerowi przy dokonywanych przez niego zakupach produktów.

Manager będzie mógł nabywać produkty w systemie rabatów, uzależnionym od wartości składanego zamówienia i wartości historycznych zrealizowanych zamówień (sama zasada podobna jak u Promotorów), ale wielkości rabatów różnić się będą u Promotorów i Managerów. Udzielenie rabatu Managerowi jest kwestią niezależną od otrzymania prowizji przez Managera.

W przeciwieństwie do Bonusa Klubowego (dodatkowy rabat dla konsumentów) prowizja wypłacana jest zgodnie z harmonogramem naliczania i wypłaty prowizji, co oznacza, iż nie jest realizowana w momencie dokonywania zakupu produktów (tak jak w Bonusie).

Wobec powyższego Spółka uważa, iż prowizja wypłacana w oparciu o ww. umowę zlecenia (świadczenia usług), która obliguje Managera do stałego zachęcania osób do przystępowania do programu B. (kwestia dalszej odprzedaży zakupionych produktów jest już kwestią zależną od Managera, nieregulowaną w tejże umowie) oraz do dokonywania zakupów produktów Spółki, stanowi przychód Managera z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż Spółka dokonując wypłaty prowizji na podstawie ww. umowy zlecenia, będzie płatnikiem obowiązanym do obliczenia i pobrania od zleceniobiorcy (Managera) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczonej na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie zobowiązany jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 1a w związku z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczyć do przychodów Managera Srebrnego (lub wyższego rangą) z działalności wykonywanej osobiście i dokonywać poboru zaliczek od kwot, obliczonych jako różnica w rabatach udzielanych dla Managerów Srebrnych (i wyższych rangą) oraz Managerów Zwykłych i Brązowych.

Dla Managerów z rangą Manager Srebrny (i wyżej), przysługuje rabat minimum 30% na składane zamówienia produktów, niezależnie od wielkości tego zamówienia. Z minimalnego rabatu na takich warunkach nie korzystają managerowie niższych rang. Manager Zwykły i Brązowy musi najpierw ",wykorzystać" rabat 10% i 20% (zgodnie z prezentowaną we Wniosku tabelką). Jak zaznaczono w stanowisku Spółki, dotyczącym pytania Nr 2 (powyżej), udzielenie Managerowi rabatu na zakup produktów jest kwestią odrębną i niezależną od otrzymania przez niego wynagrodzenia-prowizji.

Udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie. W omawianej sytuacji, każdy Manager Srebrny (i wyższy rangą) otrzymuje rabat minimalny w wysokości 30%, a każdy Manager Zwykły i Brązowy otrzymuje minimalny rabat w wysokości 10%, a potem 20%. Takie będą bowiem ustalone zasady przyznawania rabatów w opisywanym programie sprzedażowo-lojalnościowym. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż każdy z Managerów niższej rangi może w każdym czasie podwyższyć swoją rangę, poprzez aktywne działania w programie. W tej sytuacji nie można byłoby stwierdzić, iż określonemu Managerowi Srebrnemu (i wyżej) przysługuje wyższy rabat niż określonemu Managerowi Zwyklemu lub Brązowemu.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż z oferty Spółki będą mogli skorzystać wszyscy Managerowie, a wysokość rabatów będzie uzależniona jedynie od aktywności Managerów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, różnica w rabacie "minimalnym", przyznanym Managerom Srebrnym (i wyższym rangą) oraz w rabacie "minimalnym" przyznanym Managerom Zwykłym i Brązowym, nie stanowi dla Managerów Srebrnych (i wyższych rangą) przychodu z działalności wykonywanej osobiście (o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z powyższym, Spółka nie będzie w tym przypadku płatnikiem obowiązanym do obliczenia i pobrania od zleceniobiorcy (Managera) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczonej na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od ww. różnicy w rabatach dla Managerów.

Należy dodać, iż Manager otrzymuje rangę po spełnieniu określonych warunków. Wśród tych warunków są warunki dotyczące Grupy Managera, aktywności osób w tej Grupie, obrotu realizowanego przez Grupę, obrotu realizowanego przez osoby bezpośrednio zachęconego przez Managera. Warunki te gwarantują, iż Manager Srebrny i Managerowie wyższej rangi są zaangażowani w rozwijanie swojej działalności w ramach B. Większy rabat "minimalny" ma stanowić dla nich dodatkową zachętę do działania.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, różnica pomiędzy wysokością Bonusa Klubowego (rabatu kwotowego) dla Promotorów Brązowych i Promotorów nie stanowi przychodu dla Promotora Brązowego z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwentnie Spółka nie będzie miała obowiązku, na podstawie art. 42a ww. ustawy, wystawienia dla Promotorów Brązowych informacji PIT-8C.

Udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy sianowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

W omawianej sytuacji, każdy Promotor Brązowy otrzymuje Bonus Klubowy (rabat) wyższy (liczony wg wskaźnika 10%) niż Bonus Klubowy otrzymywany przez każdego Promotora zwykłego (wskaźnik do obliczenia bonusu 7%). Takie będą bowiem ustalone zasady przyznawania rabatów (Bonusów Klubowych) w opisywanym programie sprzedażowo-lojalnościowym. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż każdy z Promotorów niższej rangi może w każdym czasie podwyższyć swoją rangę, poprzez aktywne działania w programie, W tej sytuacji nie można byłoby stwierdzić, iż określonemu Promotorowi Brązowemu przysługuje wyższy rabat (Bonus Klubowy) niż określonemu Promotorowi Zwykłemu.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż z oferty Spółki będą mogli skorzystać wszyscy Promotorzy, a wysokość rabatów będzie uzależniona jedynie od aktywności Promotorów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, różnica w rabacie - Bonusie Klubowym, przyznanym Promotorowi Brązowemu oraz w rabacie przyznanym Promotorowi Zwykłemu, nic stanowi dla Promotora Brązowego przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwentnie Spółka nie będzie miała obowiązku, na podstawie art. 42a ww. ustawy, wystawienia dla Promotorów Brązowych informacji PIT-8C, dotyczącej ww. różnicy w rabatach dla Promotorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl