IPPB1/415-277/11-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-277/11-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników jednoosobowej spółki Skarbu Państwa pod firmą P. sp. z o.o. z siedzibą w W. Uchwałą z dnia 10 marca 2010 r. Wnioskodawca został powołany na pełnomocnika wspólnika w ww. spółce i z tego tytułu do dnia 23 listopada 2010 r. Wnioskodawca pobierał miesięczne wynagrodzenie, które było zakwalifikowane przez ww. spółkę jako przychód osoby należącej do składu organu spółki (art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) i zgodnie z taką kwalifikacją była odprowadzana zaliczka na poczet podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce skarbu państwa z ograniczoną odpowiedzialnością powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) są przychodami osiąganymi w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), czyli przychodami osób, którym organ władzy (administracji państwowej) - w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję jedynego Wspólnika w spółce ze 100% udziałem Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy pełnomocnik wspólnika nie jest organem spółki, ale zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) osobą upełnomocnioną przez wspólnika do wykonywania prawa kontroli. Organy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostały wyczerpująco wymienione w kodeksie spółek handlowych. Organami tymi są: Zarząd, Rada Nadzorcza, Komisja Rewizyjna i Zgromadzenie Wspólników. Jest to lista zamknięta organów i nie ma niej pełnomocnika wspólnika.

Kodeks spółek handlowych w art. 212 daje każdemu wspólnikowi możliwość wykonywania samodzielnego lub przy pomocy pełnomocnika prawa kontroli w spółce. Rozwiązanie to zostało implementowane do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, która to ustawa ustala jako zasadę powoływanie w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji Rady Nadzorczej, a jako odstępstwo od tej zasady mające jedynie zastosowanie w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - nie powoływanie Rady Nadzorczej i osobiste wykonywanie kontroli przez wspólnika lub osobę przez niego upełnomocnioną.

Do pełnomocnika wspólnika - nie będącego organem spółki, nie mają zastosowania przepisy dotyczące organu spółki - Rady Nadzorczej/Komisji Rewizyjnej. Pełnomocnik wspólnika jest powoływany do pełnienia swej funkcji bezterminowo, a nie tak jak członek Rady Nadzorczej/Komisji Rewizyjnej na określoną kadencję. Działa on, w odróżnieniu od Rady Nadzorczej (liczącej co najmniej 3 osoby), jednoosobowo, nie otrzymuje on po zakończeniu roku obrotowego absolutorium, które to absolutorium w myśl art. 231 § 2 pkt 3 k.s.h. otrzymują członkowie organów spółek z wykonania przez nich obowiązków. Pełnomocnika wspólnika nie dotyczą również inne przepisy mające zastosowanie do członków organów spółek z udziałem Skarbu Państwa.

I tak np. do pełnomocnika wspólnika nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z późn. zm.). Wynagrodzenie pełnomocnika wspólnika jest ustalane decyzją Ministra Skarbu Państwa w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników. Pełnomocnik wspólnika wykonuje określone czynności zlecone mu przez Ministra Skarbu Państwa. Obowiązki pełnomocnika wspólnika zostały częściowo określone w umowie spółki, a częściowo w drodze wytycznych i pisemnych poleceń. Zakres czynności wykonywanych przez pełnomocnika w Spółce nie jest tożsamy z zakresem czynności, które wykonuje Rada Nadzorcza, czy Komisja Rewizyjna.

Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy przychody Pełnomocnika Wspólnika w sp. z o.o. z 10% udziałem Skarbu Państwa powinny być kwalifikowane jako przychody uzyskiwane w oparciu o art. 13 pkt 6, a nie jak były kwalifikowane przez P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. z zastosowaniem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością powstałych w wyniku komercjalizacji można nie ustanawiać rady nadzorczej. Prawo kontroli wykonuje wówczas wspólnik lub osoba przez niego upełnomocniona.

Fakt, iż pełnomocnik wspólnika w jednoosobowej spółce skarbu państwa z ograniczoną odpowiedzialnością wykonuje prawo kontroli w spółce za radę nadzorczą, nie oznacza, że można go utożsamiać z tym organem spółki. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), określa zamknięty katalog organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do których należą zarząd, rada nadzorcza, komisja rewizyjna i zgromadzenie wspólników. Ponadto żaden przepis nie określa, iż regulacje dotyczące rady nadzorczej miałyby być stosowane odpowiednio do pełnomocnika wspólnika.

Pełnomocnik wspólnika jest powoływany przez Ministra Skarbu Państwa, reprezentującego jedynego wspólnika - "Skarb Państwa". Minister Skarbu Państwa, działając jako organ władzy państwowej, zleca pełnomocnikowi określone czynności do wykonania i decyzją w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników ustala jego wynagrodzenie.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), jednym ze źródeł przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychód pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na gruncie przepisów ustawy należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl