IPPB1/415-275/11-2/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-275/11-2/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu najmu na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i rozliczania tych przychodów przez jednego z małżonków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu najmu na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i rozliczania tych przychodów przez jednego z małżonków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wraz z mężem jest właścicielem domu mieszkalnego położonego nad morzem na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej, w którym znajduje się kilkanaście lokali mieszkalnych (pokoi). Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, natomiast jej mąż jest wspólnikiem spółki jawnej. W 2011 r. w okresie letnim Wnioskodawczyni planuje wynajmować osobom trzecim znajdujące się w tym domu lokale mieszkalne (pokoje). Dom, w którym znajdują się przedmiotowe pokoje, nie stanowi składnika majątkowego związanego z działalnością gospodarczą. Na okoliczność najmu każdorazowo będzie zawierana z najemcami umowa najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawczyni może być uprawniona do rozliczania przychodów osiąganych z tytułu zawieranych umów najmu na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku od niektórych osiąganych przez osoby fizyczne.

2.

Jeżeli tak, czy całość osiągniętego przez Wnioskodawczynię i jej męża przychodu z najmu może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych tylko przez jednego z małżonków.

Zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje jej możliwość opłacania od przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska Wnioskodawczyni wskazuje, iż zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 tj. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą), są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wobec powyższego oraz mając na względzie, iż budynek, w którym to lokale oraz pokoje będą wynajmowane nie stanowią składników majątku związanego z działalnością gospodarcza należy stwierdzić, że osiągane z tytułu najmu przychody nie będą zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić będą natomiast odrębne źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6.

Zdaniem wnioskodawczyni w świetle zacytowanych przepisów oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z uwagi na fakt, iż najem odbywać się poza działalnością gospodarczą. Przychody z tytułu najmu będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Mając na względzie art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o zryczałtowanym podatku Wnioskodawczyni będzie mogła opłacać ryczałt od przychodów z tytułu najmu od całości uzyskanych przychodów z tego źródła.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) odrębnym źródłem przychodów są określone:

* w pkt 3 tego przepisu: pozarolnicza działalność gospodarcza,

* w pkt 6 wskazanego przepisu: najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższych przepisów wynika, iż najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Jak wynika z przedstawionego stanu przyszłego Wnioskodawczyni chce prywatnie wynająć lokale mieszkalne znajdujące się w domu, który nabyła razem z mężem na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej. Mąż prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, w której to przedmiotowa nieruchomość nie jest wykorzystywana i nie stanowi składnika majątku. Zatem wynajem tych lokali może stanowić odrębne źródło przychodów. Przychody uzyskane z wynajmu przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni może opodatkować w ramach prywatnego najmu.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W świetle art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Chcąc skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania przychodów uzyskanych z prywatnego najmu należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania tego oświadczenia stanowi art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający osiąganie przychodów z prywatnego najmu w trakcie roku podatkowego - do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie dokona wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal przychody prywatnego najmu będą opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zatem od przychodów otrzymywanych z tytułu najmu prywatnego domu bądź lokali w nim znajdujących się Wnioskodawczyni może odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy pod warunkiem, że złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 6 ww. ustawy małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa małżeńska uzyskujący przychody z prywatnego najmu mogą złożyć oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich. Stosownie do art. 12 ust. 7 oświadczenie to należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle art. 12 ust. 8 wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu obowiązuje przy dokonaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni może całość przychodu uzyskanego z prywatnego najmu opodatkować samodzielnie. Warunkiem skorzystania z takiego sposobu rozliczenia jest złożenie przez Wnioskodawczynię w ustawowym terminie oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodu tylko przez nią samą.

Reasumując, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni może wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prywatnego najmu przedmiotowej nieruchomości. Jednakże opodatkowanie tych przychodów wyłącznie przez Wnioskodawczynię jest możliwe pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia w terminie określonym w ustawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl