IPPB1/415-273/10-2/EC - Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-273/10-2/EC Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, właścicielem gruntów rolnych od czasu dłuższego niż 5 lat. Obecnie odnośnie części posiadanych przez niego gruntów toczy się postępowanie, skutkiem którego będzie zmiana przeznaczenia gruntów i wydanie warunków zabudowy. Wskutek tego na gruncie będzie możliwość budowy na nim elektrowni wiatrowej i wzrośnie wartość nominalna gruntu w przypadku podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o odsprzedaży.

W przyszłości Wnioskodawca nosi się z zamiarem sprzedaży ww. gruntu po zmianie jego przeznaczenia z rolnego na budowlany (przemysłowy).

Obecnie nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, czynnym podatnikiem podatku VAT był w przeszłości gdy prowadził działalność gospodarczą.

Grunt nie był zakupiony przez niego, otrzymał go jako darowiznę. W momencie gdy stał się właścicielem gruntu nie przewidywał jego sprzedaży i nie był przez niego traktowany jako inwestycja ani lokata. Grunt w związku z umową darowizny stał się jego odrębnym majątkiem osobistym, działka którą zamierza sprzedać ma być wydzielona jako jedyna z całości darowanego gruntu. Właścicielem ziemi stał się w roku 1994 na podstawie umowy darowizny. Nie jest rolnikiem ryczałtowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód ze zbycia nieruchomości wyżej opisanej będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy przychód ze sprzedaży tej nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odpowiedź na pytanie pierwsze dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pana w zakresie pytania drugiego, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przychód mimo zmiany przeznaczenia gruntu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jest on posiadaczem gruntów od czasu dłuższego niż 5 lat, a przychody z ich zbycia są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r.

Ponieważ nabycie gruntu nastąpiło przed dnia 1 stycznia 2007 r. do ustalenia skutków podatkowych jego sprzedaży należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Z analizy wniosku wynika, iż w 1994 r. nabył Pan w drodze darowizny grunty rolne i w przyszłości planuje Pan dokonać sprzedaży tego gruntu, po zmianie przeznaczenia z rolnego na budowlany (przemysłowy).

W związku z powyższym bieg 5-letniego terminu należy liczyć od końca 1994 r.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, iż pięcioletni termin, określony zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z końcem 1999 r.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawne, należy stwierdzić, iż sprzedaż w przyszłości przedmiotowej nieruchomości, nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl