IPPB1/415-266/07-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-266/07-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z wykupienia certyfikatów inwestycyjnych nabytych w drodze spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z wykupienia certyfikatów inwestycyjnych nabytych w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X (dalej bank) na mocy zawartych umów przechowuje certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych utworzonych zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych. Przedmiotowe certyfikaty należą do uczestników tych funduszy i są przechowywane na rachunkach papierów wartościowych, prowadzonych przez bank bądź w oparciu o umowy zawierane z tymi uczestnikami (w ramach prowadzonej przez bank działalności powierniczej, o której mowa w art. 119 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi) bądź w związku z pełnieniem przez bank dla tych funduszy funkcji sponsora emisji (zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).

Bank prowadząc rachunki papierów wartościowych na podstawie umów z uczestnikami ewidencjonuje na nich certyfikaty inwestycyjne zakupione przez uczestników funduszu lub nabyte w drodze spadku. Natomiast w związku z pełnieniem funkcji sponsora emisji, bank prowadzi ewidencję tych uczestników funduszu, którzy nabyli certyfikaty inwestycyjne funduszu w obrocie pierwotnym i nie dokonali dyspozycji ich przeniesienia na rachunek papierów wartościowych. Żądanie wykupienia certyfikatów inwestycyjnych przez uczestników jest składane w banku. Za pośrednictwem banku przekazywane są również środki pieniężne należne uczestnikom, uzyskane z tytułu wykupu certyfikatów dokonywanego przez fundusz oraz z tytułu likwidacji funduszu.

W razie śmierci uczestnika, certyfikaty inwestycyjne podlegają dziedziczeniu na zasadach ogólnych. Na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku oraz prawomocnego postanowienia, bądź umowy lub oświadczenia spadkobierców o dziale spadku lub jego części, oraz dyspozycji spadkobiercy/spadkobierców bank zapisuje odziedziczone certyfikaty inwestycyjne na rachunku papierów wartościowych spadkobiercy lub dokonuje realizacji ich wykupienia i wypłaca spadkobiercy/spadkobiercom kwotę uzyskaną z tytułu wykupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód z wykupienia certyfikatów inwestycyjnych nabytych w drodze spadku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Jak należy obliczać podstawę opodatkowania w przypadku wypłaty dochodu z tytułu wykupienia certyfikatów inwestycyjnych nabytych w wyniku dziedziczenia.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1 Dochód z wykupienia certyfikatów inwestycyjnych nabytych w drodze spadku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o p.d.o.f.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przep1sów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jako źródło przychodów, w art. 10 pkt 7 ustawy o p.d.o.f. zostały wymienione kapitały pieniężne, za które, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 tejże ustawy, uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Z kolei, w świetle art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. dochód z udziału w funduszach kapitałowych podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jednocześnie, należy zauważyć, że ustawa o p.d.o.f. nie zawiera zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dochodów uzyskanych przez spadkobiercę z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.f., przepisów ustawy nie stosuje się wprawdzie do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Niemniej jednak, co wymaga podkreślenia, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności praw majątkowych wykonywanych na terytorium polski tytułem dziedziczenia.

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlegają jedynie przychody uzyskane w związku z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych w drodze spadku.

Tym samym, art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie może być traktowany jako unormowanie wyłączające zastosowanie przepisów ustawy o p.d.o.f. do dochodów spadkobiercy z tytułu wykupienia certyfikatów inwestycyjnych.

Nie należy bowiem utożsamiać przychodu z tytułu nabycia spadku z przychodem uzyskiwanym przez spadkobiercę w wyniku wykupu certyfikatów inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy, należy uznać, że dochód spadkobiercy z tytułu wykupienia certyfikatów inwestycyjnych, jest dochodem z udziału w funduszach kapitałowych i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, bank na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o p.d.o.f., jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych na rzecz spadkobierców wypłat dochodów z tytułu wykupienia certyfikatów inwestycyjnych.

Ad. 2 Zdaniem wnioskodawcy podstawę opodatkowania przy wykupie certyfikatów inwestycyjnych nabytych w drodze dziedziczenia stanowi przychód z wykupu pomniejszony o koszt ewentualnych opłat manipulacyjnych pobranych przy realizacji zlecenia wykupu.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f., za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Powyższy przepis stanowi szczególną zasadę ustalenia dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z tą zasadą, wydatki poniesione na nabycie certyfikatów inwestycyjnych mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów dopiero w momencie wykupu lub umorzenia tych certyfikatów.

Należy podkreślić przy tym, iż ustawa nie precyzuje, przez kogo powinny być poniesione te wydatki, aby mogły być uznane za koszt w momencie wykupu certyfikatów. Niemniej, zdaniem banku należy uznać, że warunkiem dla rozpoznania kosztu nabycia jest poniesienie wydatku przez posiadacza certyfikatu realizującego operację wykupu.

Wprawdzie, na potrzeby ustalania dochodu z dyskonta (opodatkowanego 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych) w przypadku nabycia papierów wartościowych w drodze spadku lub darowizny, ustawodawca w art. 5a pkt 12 ustawy o p.d.o.f. zdefiniował dyskonto jako różnicę pomiędzy ceną wykupu a ceną zakupu tych papierów przez spadkodawcę lub darczyńcę. Niemniej jednak, przepis ten nie może mieć zastosowania do dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

W związku z tym słuszne jest stanowisko, że w przypadku certyfikatów inwestycyjnych otrzymanych w drodze spadku nie występuje koszt nabycia po stronie spadkobiercy. Nie można bowiem uznać, iż spadkobierca poniósł wydatki na nabycie przedmiotowych certyfikatów (wydatki takie poniosła osoba pierwotnie je nabywająca).

Za taki wydatek można jedynie uznać zapłacony przez spadkobiercę, już jako właściciela certyfikatów inwestycyjnych, podatek od spadków i darowizn. Jednakże, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o p.d.o.f. kwota tego podatku nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji, gdy uczestnik funduszu nie poniósł innych wydatków (poza uiszczeniem należnego podatku od spadków i darowizn) na objęcie certyfikatów inwestycyjnych nabytych w drodze dziedziczenia, do kosztów uzyskania przychodów z tytułu wykupienia takich certyfikatów inwestycyjnych, mogą zostać zaliczone jedynie ewentualne opłaty manipulacyjne, pobierane przez fundusz z tytułu realizacji zlecenia wykupienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko strony w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl