IPPB1/415-255/12-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-255/12-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowana podatkiem liniowym 19%.

Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, działalność ta może obejmować:

* sprzedaż hurtowa części elektronicznych,

* sprzedaż hurtowa części elektronicznych artykułów gospodarstwa domowego i artykułów radiowo telewizyjnych,

* wynajem nieruchomości na własny rachunek,

* reklama,

* badanie rynku i opinii publicznej

W ramach działalności gospodarczej m.in. wynajmuje budynek biurowy.

Oprócz działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga dochody z wynajmu 22 lokali na cele mieszkaniowe. Lokale te nie są wprowadzone do ewidencji środków trwałych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i są wynajmowane poza nią. Dla opodatkowania wynajmu lokalu wybrał formę ryczałtową. Przy budowie 20 lokali Wnioskodawca korzystał w latach 1999-2004 z ulgi budowlanej, przy czym ze względu na niewystarczające dochody w 2004 r., część wydatków mieszkaniowych została odliczona w roku następnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do wynajmowania 22 ww. lokali poza działalnością gospodarczą i opodatkowania przychodów z wynajmu w formie ryczałtu ewidencjonowanego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłami przychodów są:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze (...) z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalność gospodarcza - oznacza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zauważyć należy, iż ustawodawca rozgraniczył źródła przychodów z najmu i działalności gospodarczej. Nie ma przeszkody aby źródło jakim jest najem zostało zaliczone do działalności gospodarczej, ale zgodnie z przytoczonym art. 5a pkt 6 ww. ustawy, tylko w takim przypadku, gdy nie zostanie on zaliczony do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1.

W opinii Wnioskodawcy, można więc wyciągnąć wniosek, że to od decyzji podatnika zależy, z jakiego tytułu będzie on płacił podatek dochodowy, tj. działalność gospodarcza, czy najem.

Artykuł 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 140, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych."

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik zdecyduje, że zaliczy wynajmowanie lokali mieszkalnych, do źródła przychodu z najmu, a nie z działalności gospodarczej, to będzie miał prawo do opodatkowania tych przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego, niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej.

Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

* IPPB1/415-96/10-2/JB z dnia 12 kwietnia 2010 r.,

* IPPB1/415-300/10-4/EC z dnia 11 czerwca 2010 r.

* IPPB1/415-891/10-5/KS z dnia 24 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl