IPPB1/415-25/10-4/ES - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, przeznaczonego na spłatę kredytu zaciągniętego na sfinansowanie zakupu działek pod budowę domu jednorodzinnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-25/10-4/ES Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, przeznaczonego na spłatę kredytu zaciągniętego na sfinansowanie zakupu działek pod budowę domu jednorodzinnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.) oraz piśmie (data nadania 6 kwietnia 2010 r., data wpływu 8 kwietnia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 17 marca 2010 r. (data nadania 17 marca 2010 r., data doręczenia 29 marca 2010 r.) oraz piśmie (data nadania 20 kwietnia 2010 r., data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie (data nadania 13 kwietnia 2010 r., data doręczenia 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przeznaczony na zakup działki przeznaczonej pod budowę podlega zwolnieniu z opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przeznaczony na zakup działki przeznaczonej pod budowę podlega zwolnieniu z opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 23 czerwca 2006 r. Wnioskodawczyni nabyła działki budowlane o Nr Ew. 52/9 i 52/12, które sprzedała w dniu 30 maja 2007 r. Uzyskaną kwotę ze sprzedaży Wnioskodawczyni przeznaczyła w części na spłatę kredytu zaciągniętego w Banku na zakup działek rolnych o Nr 145/1, 146/2 oraz 154, przy ul K w G oraz na opłaty zawiązane z nabyciem wyżej wymienionej nieruchomości (tj. opłaty notarialne, prowizje za nabycie nieruchomości w kwocie 10.752,68 PLN).

Wnioskodawczyni poniosła te wydatki w celu nabycia gruntu pod budowę domu jednorodzinnego. Możliwość budowy budynku mieszkalnego na tym gruncie zostało potwierdzone zaświadczeniem z dnia 24 lutego 2009 r. wydanym przez Urząd Miejski w G. W 2010 r. Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć budowę budynku jednorodzinnego. W odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 marca 2010 r. Wnioskodawczyni poinformowała, iż nie odliczała i nie odlicza odsetek od zaciągniętego kredytu na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odsetek od zaciągniętego kredytu nie odliczał i nie odlicza również były małżonek. W odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 kwietnia 2010 r. Strona uzupełniła, iż nie występowała o indywidualną pozytywną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę. Szczegółowe uwarunkowania dotyczące uwarunkowań urbanistycznych dla działki 154 oraz 146/1 i 146/2, znalazły się w Karcie numer 14 dla Terenu numer 139 i 138 w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Wyspy S 2402 wprowadzonego Uchwałą RMG NR XV/483/1999 z dnia 28 października 1999 r. W wyżej wymienionych warunkach urbanistycznych zapisano:

*

Intensywność zabudowy - do 0,05;

*

Minimalna wielkość podziału - 10.000 metrów;

*

dopuszczalna wysokość zabudowy - do 10,00 m (Budynki niepodpiwniczone);

*

Procent pokrycia działki zabudową - nie dotyczy;

*

Linie zabudowy - 10,0 m od krawędzi rowów melioracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeznaczenie środków ze sprzedaży nieruchomości w części przeznaczonej na zakup nieruchomości na której istnieje możliwość budowy budynku jednorodzinnego podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e)...

Zdaniem Wnioskodawczyni na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów podlegających opodatkowaniu jest m.in.

" (...) odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c), przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany."

Zgodnie, jednak z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. - wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) (...)" w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

*

nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

*

na nabycie na terytorium RP spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie;

*

nabycie na terytorium RP gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

*

na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium RP, na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium RP,

*

spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium RP, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Przytoczony przepis został wykreślony mocą unormowania art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588), jednakże równocześnie wskazano, że do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. (a więc z uwzględnieniem, przytoczonego wyżej zwolnienia z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32). W związku z tym, iż sprzedawana nieruchomość została nabyta w 2006 r. powyższe zwolnienie może mieć zastosowanie do uzyskanych środków.

Należy, więc odnieść się do analizy możliwości zastosowania wyżej wymienionego zwolnienia w przedmiotowej sytuacji. Nabyty grunt jest gruntem zakupionym na cele mieszkalne a możliwość budowy budynku mieszkalnego została potwierdzona zaświadczeniem z dnia 24 lutego 2009 r. wydanym przez Urząd Miejski w G.

W ocenie Wnioskodawczyni warunkiem wystarczającym do skorzystania ze zwolnienia jest to, że na gruncie istnieje możliwość postawienia nieruchomości budynkowej, przeznaczonej do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. W przedmiotowej sytuacji nie może być wątpliwości, że nabyta nieruchomość jest przeznaczone do budowy budynku mieszkalnego, gdyż zostało to wprost potwierdzone. Analiza przepisu wprowadzającego przedmiotowe zwolnienia doprowadza do wniosku, iż zakresem zwolnienia objęte są wszelkie grunty, zatem zakresem znaczeniowym obejmuje grunty leśne, rolne, nieużytki, budowlane - jedynym warunkiem jest przeznaczenie ich pod budowę budynku mieszkalnego.

Przedmiotowa nieruchomość spełnia ten warunek, bowiem jest przeznaczona pod zabudowę budynkiem mieszkalnym, co zostało potwierdzone w ww. zaświadczeniu. Pismem Ministerstwa Finansów (sygn. MF PB2/7S-0B3- 1276/03, publ. Biuletyn Skarbowy 2003/5/24) wyrażono pogląd, że istotne jest ustalenie na podstawie zobiektywizowanych kryteriów, czy grunt zaspokaja potrzeby mieszkaniowe.

W indywidualnym przypadku Wnioskodawczyni zdecydowanie istnieją zobiektyzowane kryteria nie tylko zamiar ale także bezsprzeczny fakt, potwierdzony ww. zaświadczeniem, iż istnieje taka możliwość. Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż istotne znaczenie ma cel na jaki poczynione zostały wydatki, muszą to być cele związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten nie zawiera wymogu, aby grunt miał wyłącznie przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową i tylko zakup takiego gruntu stanowił przesłankę skorzystania z ulgi podatkowej, gdyby taki był cel ustawodawcy odniósłby się jedynie do gruntów budowlanych.

Na zakupionym gruncie istnieje możliwość budowy domu mieszkalnego, nie można zasadnie twierdzić, że teren nie jest przeznaczony na cele mieszkalne. Należy również podkreślić, iż podobne zdania wyrażone są przez doktrynę por. Etel Leonard glosa OSP.2000.11.163 Glosa do wyroku NSA z dnia 19 listopada 1999 r., I SA/Gd 754/99. Teza Nr 1 27494/1.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem Sądu, z którego wynika, że nabycie gospodarstwa rolnego pozbawia zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. "a" ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nabycie przez podatniczkę gospodarstwa rolnego nie wyklucza możliwości nabycia budynku mieszkalnego jako składnika tego gospodarstwa, a to uprawnia ją do skorzystania z omawianego zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawczyni przeznaczenie środków ze sprzedaży nieruchomości w części przeznaczonej na zakup nieruchomości na której istnieje możliwość budowy budynku jednorodzinnego, mieszkalnego podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest odpłatne zbycie z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W niniejszej sprawie nabycie działek budowlanych nastąpiło w dniu 23 czerwca 2006 r., a więc w przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 2 podatek od przychodu, o którym mowa w art. 28 ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

1.

od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,

2.

począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lata licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości.

Z powyższego wynika, że złożenie oświadczenia w ustawowym terminie o zamiarze przeznaczenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży na cele powodujące zwolnienie od podatku wyłącza możliwość wydania przez organ podatkowy decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego podatnika, który takie oświadczenie złożył.

Wyłączenie to istnieje w okresie, w którym podatnik ma prawo wydać uzyskany przychód na cele preferowane zwolnieniem podatkowym.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Do kosztów odpłatnego zbycia zaliczyć można np. opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sadową, koszty pośrednika zajmującego się obrotem nieruchomości, koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej.

Stosownie do art. 28 ust. 2a) zasada o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit e).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

*

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

*

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

*

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

*

na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

*

na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

*

na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na zakup gruntu oraz spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych. Ponadto przepis art. 21 ust. 2 pkt 1 i 2 lit. a) ww. ustawy określa, iż art. 21 ust. 1 pkt 32 i 32 lit. a) nie ma zastosowania do podatników, jeżeli sprzedaż budynków i lokali jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika, przychód ze sprzedaży jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 30 maja 2007 r. dokonała zbycia działek budowlanych nabytych w dniu 23 czerwca 2006 r.

Zatem odpłatne zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat od dnia jej nabycia i winno być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni chce skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego pod warunkiem wydatkowania go nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele wymienione w wyżej powołanym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni przeznaczyła w części na spłatę kredytu zaciągniętego w Banku B na zakup działek rolnych o Nr 145/1, 146/2 oraz 154, przy ul K w G oraz na opłaty zawiązane z nabyciem wyżej wymienionej nieruchomości (tj. opłaty notarialne, prowizje za nabycie nieruchomości w kwocie 10.752,68 PLN). Wnioskodawczyni poniosła te wydatki w celu nabycia gruntu pod budowę domu jednorodzinnego. Możliwość budowy budynku mieszkalnego na tym gruncie zostało potwierdzone zaświadczeniem z dnia 24 lutego 2009 r. wydanym przez Urząd Miejski w G. Ponadto Wnioskodawczyni nie odliczała, ani nie odlicza odsetek od kredytu na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O ile przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wprost przyznaje prawo do ulgi w przypadku wydatkowania uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego środków, na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego oraz gruntu związanego z tym budynkiem, o tyle w zakresie nabycia samego gruntu, przepis uzależnia przyznanie prawa do zwolnienia od przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o "działce budowlanej" - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Biorąc wiec pod uwagę cytowane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że nabywając działkę objętą miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jako teren z możliwością zabudowy zostały spełnione wymogi uprawniające do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości, wydatkowanych na nabycie gruntu, nawet w przypadku gdy w momencie zakupu grunt nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego, jeżeli w okresie dwóch lat od dnia odpłatnego zbycia podatnik uzyska decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego.

Reasumując uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży nieruchomości będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wydatkowaniem go w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na nabycie gruntu objętego planem zagospodarowania przestrzennego oraz na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tego gruntu. Dodać należy, iż środki przeznaczone na zakup gruntu oraz spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy przeznaczenie środków ze sprzedaży nieruchomości w części przeznaczonej na zakup nieruchomości na której istnieje możliwość budowy budynku jednorodzinnego podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e). Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Jednocześnie informujemy, iż załączniki do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji. Podatnik jest zobowiązany do przedstawienia stanu faktycznego wyłącznie we wniosku.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl