IPPB1/415-232/12-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-232/12-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizowaniu i obsługiwaniu serwisów SMS - płatności za pomoc sms za dostęp do serwisów multimedialnych. Zgodnie z zawartą ze zlecającym umową za wykonanie usługi, za którą należy się wynagrodzenie, uważane jest dokonanie przez końcowych użytkowników płatności przez sms za pomocą dostarczonej przez Wnioskodawcę infrastruktury elektronicznej. Wynagrodzenie naliczane jest w zależności od ilości wysłanych przez użytkowników smsów. Zgodnie z umową gdy zlecający nie akceptuje jakiegoś sms-a z tego powodu, że jest przypadkiem tzw. sztucznego ruchu telekomunikacyjnego czy tzw. fraudów lub z innych przyczyn, dający zlecenie nie uwzględnia takiego sms-a przy ustalaniu wynagrodzenia Wnioskodawcy. Raz w miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od dającego zlecenie raport za miesiąc poprzedni, zawierający zestawienie sms-ów wysłanych za pomocą dostarczonej przez Wnioskodawcę infrastruktury, które zostały zaakceptowane przez zlecającego oraz należne Wnioskodawcy za nie wynagrodzenie. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia dającemu zlecenie fakturę vat, na podstawie której otrzymuje wynagrodzenie. Przed otrzymaniem od zlecającego raportu Wnioskodawca nie jest w stanie samodzielnie ustalić należnego wynagrodzenia za wykonane w poprzednim miesiącu usługi.

Po otrzymaniu raportu Wnioskodawca wystawia fakturę vat. Podatek Vat należny Wnioskodawca rozlicza zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy a za datę wykonania usługi przyjmuje ostatni dzień miesiąca za który otrzymał raport. W podatku dochodowym od osób fizycznych za datę powstania przychodu przyjmuje ostatni dzień miesiąca za który otrzymuję raport to jest zgodnie z art. 14 ust. 1e.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie organizowania i obsługiwania serwisów sms w przypadku gdy o wykonaniu świadczenia, decyduje jego potwierdzenie w miesięcznym raporcie, sporządzanym przez dającego zlecenie...,

2.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu świadczenia usług w zakresie organizowania i obsługiwania serwisów sms w przypadku gdy o wykonaniu świadczenia, decyduje jego potwierdzenie w miesięcznym raporcie, sporządzanym przez dającego zlecenie.

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu organizowania i obsługiwania płatności za pomocą systemu sms powstaje w momencie sporządzenia przez dającego zlecenie miesięcznego raportu zawierającego zestawienie wysłanych przez dostarczoną przeze mnie infrastrukturę elektroniczną sms-ów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, nie później niż data wystawienia faktury albo uregulowania należności. Zgodnie z umową zawartą ze zlecającym, usługa jest uznana za wykonaną gdy sms-y zostaną zaakceptowane przez zlecającego. Potwierdzenie ilości sms-ów oraz potwierdzenie ich zaakceptowania przez zlecającego następuje w miesięcznie raporcie. Dopiero w momencie sporządzenia raportu zostaje potwierdzone wykonanie usługi. Zgodnie z umową ze zlecającym, wynagrodzenie należy się nie za samo dostarczenie infrastruktury elektronicznej potrzebnej do dokonywania płatności przez sms, ale za wysłane sms-y przez użytkowników końcowych. Żeby wynagrodzenie było należne, sms-y te muszą być zaakceptowane przez zleceniodawcę. Potwierdzenie ilości sms-ów oraz potwierdzenie ich zaakceptowania, następuje w sporządzonym miesięcznym raporcie. Dopiero w momencie sporządzenia raportu zostaje potwierdzone wykonanie usługi i skonkretyzowana należna mi kwota wynagrodzenia. W tym momencie wynagrodzenie za wykonaną usługę staje się należne.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 września 2011 r. o sygnaturze IPPBI/415-620/11-2/ES

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c powołanej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h, i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

W myśl ww. przepisu przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi. Wyjątek od tej zasady stanowi:

* wystawienie faktury przed datą wydania towaru, zbycia prawa lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,

* uregulowanie należności przed wydaniem towaru, zbyciem prawa lub wykonania usługi albo częściowym wykonaniem usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 1e ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zatem w sytuacji, gdy postanowienia umowy, która jest wykonywana ciągle, w dłuższym - określonym bądź nieokreślonym czasie, przewidują, iż wynagrodzenie wypłacane będzie w okresach rozliczeniowych, to przychód z tytułu usług wykonywanych w ramach takiej umowy powstaje zawsze w ostatnim dniu okresu wskazanego w umowie (lub na fakturze) jako okres rozliczeniowy. Istotną okolicznością w tym wypadku, świadczącą o momencie powstania przychodu jest określenie w łączącej strony umowie lub na wystawionej fakturze, jakiego okresu dotyczy czynność, będąca jej przedmiotem. Wynika z tego, że określenie okresu rozliczeniowego pozostaje wyłącznie w gestii stron, które łączy stosunek cywilnoprawny. Wobec powyższego, data powstania przychodu zależy od postanowień umowy co do terminu dokonywania rozliczeń, a nie od daty wykonania świadczenia lub wystawienia faktury.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizowaniu i obsługiwaniu serwisów SMS - płatności za pomoc sms za dostęp do serwisów multimedialnych. Wynagrodzenie naliczane jest w zależności od ilości wysłanych przez użytkowników smsów. Raz w miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od dającego zlecenie raport za miesiąc poprzedni, zawierający zestawienie sms-ów wysłanych za pomocą dostarczonej przez Wnioskodawcę infrastruktury, które zostały zaakceptowane przez zlecającego oraz należne Wnioskodawcy za nie wynagrodzenie. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia dającemu zlecenie fakturę vat, na podstawie której otrzymuje wynagrodzenie. Przed otrzymaniem od zlecającego raportu Wnioskodawca nie jest w stanie samodzielnie ustalić należnego wynagrodzenia za wykonane w poprzednim miesiącu usługi.

Dlatego - niezależnie od innych postanowień zawartych w umowie - przychód ze świadczenia usług powstaje w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, tj. w ostatnim dniu miesiąca, za który następuje rozliczenie.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl