IPPB1/415-176/07-2/AJ - Opodatkowanie przychodów z najmu osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-176/07-2/AJ Opodatkowanie przychodów z najmu osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z małżonką posiada gospodarstwo rolne o pow. 3,6 ha. W roku 2006 zaadoptował na cele mieszkalne budynek gospodarczy, w którym wyodrębnił 3 pokoje gościnne z przeznaczeniem na pobyt osób w celach wypoczynkowo - turystycznych. W Urzędzie Gminy zgłosił do ewidencji Gospodarstwo Agroturystyczne z nazwą "X" oferując 9 miejsc noclegowych. W roku bieżącym w części parteru wnioskodawca zaadoptował pomieszczenie kuchni i jadalni z węzłem sanitarnym przeznaczonym dla gości. Pomieszczenie te są użytkowane przez gości i domowników sporadycznie, dlatego też przez większość sezonu turystycznego stoją niewykorzystane. Zainteresowanie osób postronnych pozwala wnioskodawcy sądzić, że pomieszczenia te, po ich doposażeniu, mogłyby być co pewien czas podnajmowane na zorganizowanie niewielkich uroczystości rodzinnych typu chrzciny, komunia. Taki sposób użytkowania według wiedzy wnioskodawcy nie mieści się jednak w ramach prowadzonego gospodarstwa agroturystycznego. Wnioskodawca szacuje, że w ciągu roku takich podnajmów byłoby ok. 10-15, co mogłoby dać przychód w granicach 3.000-5.000 zł W opinii wnioskodawcy zarejestrowanie działalności gospodarczej pociągające za sobą konieczność odprowadzania składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, kosztów związanych z podatkiem dochodowym, oraz podatku od powierzchni na której prowadzona jest działalność gospodarcza skumulowałaby koszty dwukrotnie przekraczające z tego tytułu dochód. Nawet niższe składki do KRUS-u, a nie do ZUS-u, nie pomniejszyłyby na tyle kosztów, by taki rodzaj działalności mógł generować zysk. Zdaniem wnioskodawcy, biorąc powyższe okoliczności pod uwagę, korzystnym rozwiązaniem dla niego byłoby odprowadzanie podatku od każdorazowego wynajęcia wspomnianych pomieszczeń, stanowiących część budynku mieszkalnego, bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej. Umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy wnioskodawcą jako wynajmującym, a najemcą określałaby m.in. czas najmu oraz kwotę przychodu podlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaka istnieje możliwość opodatkowania przychodów od najmu wspomnianych wyżej pomieszczeń, bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej.

2.

Czy 8,5 % stawka podatku w ramach ryczałtu od przychodów do 4.000 euro, może mieć w tym przypadku zastosowanie, przy założeniu, że wynajmujący nie prowadzi działalności gospodarczej... (jeśli nie 8,5 %, to może inna)

3.

Czy prowadzenie zarejestrowanego gospodarstwa agroturystycznego daje możliwości wynajęcia wskazanych wyżej pomieszczeń dla gości nie wynajmujących pokoi gościnnych i udokumentowania przychodu z tego tytułu w ewidencji sprzedaży prowadzonej w ramach działalności agroturystycznej bez konieczności odprowadzenia podatku z tego tytułu, poza odprowadzanym podatkiem rolnym.

Zdaniem wnioskodawcy, skoro wynajęcie mieszkania własnościowego w bloku nie wymaga rejestrowania działalności gospodarczej, to wynajęcie części budynku mieszkalnego, w odczuciu wnioskodawcy jest działaniem podobnym i powinno dawać podobna możliwość rozliczenia podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego 8,5 %. Wnioskodawca nie dotarł do przepisu wskazującego na ograniczenia czasowe dot. wynajęcia. W jego przypadku byłoby to np. 3 dni na przygotowanie kulinarne uroczystości rodzinnej. Sporządzona w dwóch jednakowo brzmiących egzemplarzach umowa najmu określająca m.in. czas wynajęcia i kwotę przychodu byłaby podstawą do naliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W negatywnym katalogu dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c brak jest dochodów z tytułu najmu części nieruchomości.

Ustawodawca jedynie stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy zwalnia od podatku dochodowego dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 powołanej ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W pozycji 10 tego załącznika wymieniono m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (grupa 70.2 PKWiU), z wyłączeniem usług najmu świadczonych poza działalnością gospodarczą.

Brak jest zatem przeszkód prawnych do zastosowania w opisanej sytuacji unormowań art. 12 ust. 1 pkt 3a o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym to przepisem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20 % przychodów. Przy czym stosownie do treści art. 4 ust. 2 tej ustawy kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Możliwość zastosowania ww. zryczałtowanej formy opodatkowania uzależniona jest od spełnienia warunku o którym mowa art. 9 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, iż pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie ust. 4 powołanego przepisu w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio. (dotyczy także podatników, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej i osiągają przychody m.in. z umów najmu).

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego i przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego:

1.

Istnieje możliwość opodatkowania przychodów z tytułu najmu pomieszczeń bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej. Wnioskodawca może dokonać wyboru pomiędzy opodatkowaniem na zasadach ogólnych i zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

2.

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 % może mieć zastosowanie w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.

3.

Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego nie jest podstawą do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu najmu pomieszczeń (części nieruchomości) nie będących pokojami gościnnymi - odprowadzenie podatku z tego tytułu jest obligatoryjne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl