IPPB1/415-174/14-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-174/14-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

W wniosku zostało przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna - obywatel N. i N. rezydent podatkowy (dalej: "Wnioskodawca lub "osoba fizyczna") posiada nieruchomość zabudowaną halą przemysłową położoną na terytorium P., Nieruchomość ta została zakupiona do majątku prywatnego osoby (fizycznej i została przeznaczona do wynajmu na cele użytkowe podmiotowi gospodarczemu.

Osoba fizyczna nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu, dzierżawy itp. Wnioskodawca przychody z najmu prywatnego wyżej wspomnianej nieruchomości opodatkowuje podatkiem zryczałtowanym w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ppkt a) uzpd, na podstawie złożonego oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze danej formy opodatkowania przychodów.

Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie opodatkowania przychodów z tytułu najmu prywatnego danej nieruchomości stawką 8,5% w wydanych interpretacjach indywidualnych o sygn. IPPB1/115-1312/13-3/ES oraz sygn. IPPB1/415-1312/13-4/ES.

Wnioskodawca planuje nabyć do majątku prywatnego dwie kolejne nieruchomości znajdujące się na terytorium P. Wnioskodawca przewiduje, że przyszły zakup do majątku prywatnego nieruchomości przeznaczy również na wynajem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w związku z planowanym nabyciem przez Wnioskodawcę do majątku prywatnego dodatkowych nieruchomości i przeznaczeniem ich w przyszłości na wynajem, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów z tytułu najmu prywatnego tych nieruchomości zryczałtowaną stawką 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo stosować stawkę 8,5% dla przyszłych przychodów z tytułu najmu prywatnego dwóch nieruchomości wspomnianych w stanie faktycznym, które należeć będą do majątku prywatnego. Ponadto tę samą stawkę będzie miał prawo zastosować do przychodów osiąganych z najmu każdych kolejnych nabytych do majątku prywatnego nieruchomości.

UZASADNIENIE

Zgodnie z artykułem 6 umowy między R. a X. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, dalej: "Umowa międzynarodowa") dochody osiągane z nieruchomości (w tym wynajmu, dzierżawy itp.) opodatkowane są w Państwie gdzie znajduje się ta nieruchomość. W związku z tym, jeśli nieruchomość położona jest na terenie P., wówczas dochody osiągane z jej tytułu powinny być opodatkowane zgodnie z prawem P. m.

Co więcej, zgodnie z art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f. osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej P. ej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej P. ej (ograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast w myśl art. 3 ust. 2b pkt 4 u.p.d.o.f. za dochody (przychody) osiągane na terytorium R. uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium R. nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Ustawa ZPD nie wprowadza w stosunku do obcych rezydentów żadnych ograniczeń, czy wyjątków, zatem przepisy owej ustawy mogą mieć wobec nich zastosowanie.

W myśl art. 1 pkt 2 uzpd nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiągane przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że jeżeli osoba fizyczna będąca nierezydentem posiada w P. nieruchomość zaliczaną do majątku prywatnego, to dla wszelkich dochodów (przychodów) z tytułu umów najmu itp. będą miały zastosowanie przepisy zarówno Ustawy PIT, jaki Ustawy ZPD.

Co więcej art. 2 ust. 1a uzpd stanowi, że osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9a ust. 6 u.p.d.o.f. dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie PIT, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu: skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie ZPD.

Zastosowanie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest możliwe tylko wówczas, gdy wynajmowana nieruchomość znajduje się w majątku prywatnym wynajmującego. Nieruchomość nie może zatem być składnikiem majątku firmowego, tylko składnikiem majątku prywatnego. Dla opodatkowania ryczałtem istotne zatem jest, by umowy najmu zostały zawarte poza działalnością gospodarczą.

To, ile nieruchomości znajdujących się w majątku prywatnym podatnik będzie wynajmował oraz w jakiej kwocie będzie osiągał z tego tytułu przychody, nie będzie miało żadnego wpływu na klasyfikację wynajmu jako najmu prywatnego i możliwość opodatkowania ryczałtem. Istotne dla możliwości opodatkowania ryczałtem jest bowiem tylko to, by wynajmowane nieruchomości nie stanowiły majątku firmowego (nie były środkami trwałymi) a umowa najmu zawarta była poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Ustawa ZPD nie ogranicza bowiem w żaden inny sposób możliwości rozliczania najmu jako najmu prywatnego.

Jeżeli zatem nieruchomości należą do majątku prywatnego, to niezależnie od ich ilości, o ile złożono oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przychody z najmu owych nieruchomości należących do majątku prywatnego osoby fizycznej mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (8,5%).

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz stan faktyczny, zgodnie z którym Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu, a posiadana przez niego nieruchomość oraz nabyte w przyszłości nieruchomości należeć będą do majątku prywatnego, należy stwierdzić ze nie ma podstaw do wykluczenia z opodatkowania stawką 8,5% przychodów z przyszłego najmu prywatnego. Tym samym Wnioskodawca może wynajmować więcej jak jedną nieruchomość z majątku prywatnego i opodatkować przychody z ich najmu ryczałtem ewidencjonowanym o stawce 8,5%, gdyż przepisy podatkowe nie przewidują żadnych ograniczeń co do ilości prywatnie wynajmowanych nieruchomości. Zdaniem Wnioskodawcy wobec przyszłych przychodów z tytułu najmu prywatnego należy zastosować te same zasady, jakim podlegają obecnie osiągane przychody z najmu prywatnego pierwszej nieruchomości, w odniesieniu do których wydano interpretacje indywidualne (sygn. IPPB1/415-1312/13-3/ES oraz sygn. IPPB1/415-1312/13-4/ES) potwierdzające opodatkowanie takich przychodów stawką 8,5%.

Podobne stanowisko znaleźć można w interpretacjach organów podatkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 24 grudnia 2010 r., sygn. IPPB1/415-891/10-5/KS, wskazując, że liczba wynajmowanych mieszkań jak również okoliczność, iż przedmiot najmu stanowi własność lub współwłasności podatnika nie wpływa na klasyfikację wynajmu jako działalności gospodarczej. Jeżeli więc nie są spełnione przesłanki, o których mowa w powoływanym wcześniej art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaś podatnik nie dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, podając najem jako przedmiot działalności wówczas nie można uznać, iż jest prowadzona pozarolnicza działalności gospodarcza."

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 10 maja 2012 r., sygn. IPTPB1/415-150/12-2/ASZ, stwierdzając, że "liczba wynajmowanych lokali nie przesądza o zakwalifikowaniu wynajmu do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza".

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl