IPPB1/415-1620/12-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1620/12-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca korzysta z usług doradczych świadczonych przez spółkę osobową z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej: "USA") utworzoną w formie Limited Liability Partership (dalej: "P.").

Spółka zamierza zapłacić P. za świadczone na jej rzecz usługi doradcze.

Zgodnie z prawem podatkowym USA, P. jest podatkowo przejrzysta, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a jej dochody podlegają opodatkowaniu na poziomie jej wspólników. Oznacza to również, że P. nie jest uznawana w USA za rezydenta podatkowego w rozumieniu Umowy z USA. Dlatego też, z punktu widzenia Spółki jako płatnika, istotne jest ustalenie rezydencji podatkowej wspólników P.

Spółka uzyskała od władz podatkowych USA certyfikat rezydencji, wydany dla P., potwierdzający zbiorczo rezydencję podatkową wspólników (partnerów) P. (dalej: Zbiorczy certyfikat rezydencji"). Zgodnie z posiadanym przez Wnioskodawcę Zbiorczym certyfikatem rezydencji, wspólnicy (partnerzy) P. to w zdecydowanej większości osoby fizyczne będące rezydentami podatkowymi USA.

Liczba wspólników nie jest stała i obecnie waha się w okolicach 3000 osób.

Właściwe władze podatkowe USA w treści Zbiorczego certyfikatu rezydencji wymieniły wspólników P., którzy posiadają rezydencję podatkową USA. Zgodnie ze Zbiorczym certyfikatem rezydencji, P. udziela informacji o procentowym udziale poszczególnych wspólników w osiąganych przez Spółkę dochodach.

Wnioskodawca posiada pisemne oświadczenie złożone przez osobę upoważnioną do składania oświadczeń w imieniu P., zgodnie, z którym ponad 99,9% wszystkich dochodów P. przysługuje partnerom będącym rezydentami podatkowymi USA (oświadczenie takie będzie odnawiane corocznie).

Analogiczne dokumenty, tj. Zbiorczy certyfikat rezydencji oraz powyższe oświadczenie Spółka będzie otrzymywała w przyszłości, celem potwierdzenia opisanego stanu faktycznego w danym okresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Spółka dokonując wypłat należności na rzecz podmiotu P., będącego amerykańską spółką osobową, przejrzystą podatkowo, z tytułu świadczonych przez P. usług doradczych, jest zobowiązana do potrącania podatku u źródła od tej części wypłacanej należności, która przypada na wspólników będących rezydentami podatkowymi USA, przy założeniu, że:

i.

fakt bycia rezydentem podatkowym USA przez określonych wspólników P. został potwierdzony Zbiorczym certyfikatem rezydencji wydanym przez właściwe władze podatkowe USA oraz

ii. łączny procentowy udział wspólników, będących rezydentami podatkowymi USA, w zyskach P. został potwierdzony przez podmiot uprawniony do składania oświadczeń w imieniu P....,

2. Czy Spółka dokonując wypłat należności na rzecz podmiotu P., będącego amerykańską spółką osobową, z tytułu świadczonych przez P. usług doradczych, jest zobowiązana do potrącania podatku u źródła wg stawki 20% od tej części wypłacanej należności, która przypada na wspólników, których rezydencja podatkowa nie została potwierdzona Zbiorczym certyfikatem rezydencji.

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle powyższego zdarzenia przyszłego, Spółka stoi na stanowisku, iż: dokonując wypłat należności na rzecz podmiotu P., będącego amerykańską spółką osobową, przejrzystą podatkowo, z tytułu świadczonych przez P. usług doradczych, nie jest zobowiązana do potrącania podatku u źródła od tej części wypłacanej należności, która przypada na wspólników będących rezydentami podatkowymi USA, przy założeniu, że:

i. fakt bycia rezydentem podatkowym USA przez określonych wspólników P. został potwierdzony Zbiorczym certyfikatem rezydencji wydanym przez właściwe władze podatkowe USA oraz

ii. łączny procentowy udział wspólników, będących rezydentami podatkowymi USA, w zyskach P. został potwierdzony przez podmiot uprawniony do składania oświadczeń w imieniu P.

w oparciu o art. 29 ust. 2 u.p.d.o.f. w związku z art. 8 ust. 1 Umowy z USA.

Przy czym, zwolnienie z poboru podatku u źródła dotyczy jedynie tej części wypłacanej należności, która odpowiada procentowemu udziałowi w zyskach P., posiadanemu łącznie przez wspólników osoby fizyczne, będące rezydentami podatkowymi USA.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy dokonując wypłat należności na rzecz podmiotu P., będącego amerykańską spółką osobową, przejrzystą podatkowo, z tytułu świadczonych przez P. usług doradczych, jest zobowiązana do potrącania podatku u źródła wg stawki 20% od tej części wypłacanej należności, która przypada na wspólników, których rezydencja podatkowa nie została potwierdzona Zbiorczym certyfikatem rezydencji.

Ad 1 i 2

Zgodnie z art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Polski miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski. Osoby te, podlegają w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W świetle art. 29 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f., przychody z tytułu, między innymi, świadczeń doradczych uzyskane na terytorium Polski przez osoby podlegające w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w wysokości 20% przychodu. Podatek u źródła płatny jest za pośrednictwem płatnika, którym jest podmiot dokonujący wypłaty należności na rzecz zagranicznego usługodawcy (art. 41 ust. 4 w związku z ust. 1 u.p.d.o.f.).

Jednakże, zgodnie z art. 29 ust. 2 u.p.d.o.f., postanowienia art. 29 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f. stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Większość tych umów (między innymi Umowa z USA) przewiduje, że dochody uzyskane z tytułu świadczenia usług doradczych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej usługodawcy i tym samym są zwolnione z opodatkowania w państwie źródła (tekst jedn.: w państwie siedziby lub miejsca zamieszkania usługobiorcy).

Zgodnie z art. 29 ust. 2 u.p.d.o.f. warunkiem zastosowania postanowień odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i tym samym niepobierania przez płatnika podatku u źródła na podstawie takiej umowy jest udokumentowanie dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Biorąc pod uwagę fakt, że liczba wspólników P. każdorazowo wynosi około trzech tysięcy osób, zastosowanie Zbiorczego certyfikatu rezydencji wydanego dla P., który potwierdza rezydencję podatkową wszystkich wspólników, będących rezydentami podatkowymi USA, jest znacznie bardziej praktyczne od przedstawiania blisko trzech tysięcy certyfikatów odrębnie, które dotyczyłyby tych samych osób, które zostały wykazane w Zbiorczym certyfikacie rezydencji wydanym dla P.

Pomimo, iż bezpośrednim odbiorcą płatności dokonywanych przez Spółkę jest P., to z uwagi na wewnętrzne regulacje podatkowe USA, P. nie jest uznawana za rezydenta podatkowego, a podatnikami podatku dochodowego w odniesieniu do tych dochodów (przychodów) są poszczególni wspólnicy P. Przychody oraz koszty związane z działalnością P. przypisywane są jej poszczególnym wspólnikom, proporcjonalnie do posiadanego przez każdego z nich udziału w zyskach generowanych przez P. Udział ten jest określony indywidualnie dla każdego wspólnika. Na tej podstawie możliwe jest określenie łącznego procentowego udziału w zysku P. wspólników będących rezydentami podatkowymi USA.

Wnioskodawca posiada pisemne oświadczenie złożone przez osobę upoważnioną do składania oświadczeń w imieniu P., zgodnie, z którym ponad 99,9% wszystkich dochodów P. przysługuje partnerom będącym rezydentami podatkowymi USA (oświadczenie takie będzie odnawiane corocznie).

W świetle powyższego należy jednoznacznie stwierdzić, że łączny procentowy udział wspólników, będących rezydentami podatkowymi USA, w przychodach uzyskiwanych z tytułu świadczenia przez P. usług doradczych na rzecz Spółki odpowiada ich łącznemu procentowemu udziałowi w ogólnych dochodach P. i wynosi co najmniej 99,9%.

Powyższy argument, w zestawieniu z brzmieniem art. 29 ust. 2 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f. oraz art. 8 Umowy z USA oznacza, że płatność dokonywana przez Spółkę na rzecz P. z tytułu świadczenia przez spółkę amerykańską usług doradczych jest zwolniona z opodatkowania podatkiem u źródła w Polsce w części odpowiadającej łącznemu procentowemu udziałowi wspólników będących rezydentami podatkowymi USA w zysku P. Przy czym takie traktowanie jest uzależnione od uzyskania przez Spółkę (i) odpowiedniego Zbiorczego certyfikatu rezydencji tj. certyfikatu, z którego treści wynika fakt, iż określeni wspólnicy są rezydentami podatkowymi USA, jak i (ii) potwierdzenia łącznego udziału procentowego rezydentów amerykańskich w zyskach P.

Tym samym, skoro z posiadanych dokumentów jednoznacznie wynika, że ponad 99,9% wypłacanej kwoty to środki należne rezydentom podatkowym USA, Spółka jest zobowiązana do pobrania 20% podatku u źródła jedynie od pozostałej, ustalonej procentowo części płatności, która odpowiada udziałowi w dochodzie P. posiadanemu przez tych wspólników, których rezydencja podatkowa nie została potwierdzona odpowiednim certyfikatem rezydencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl