IPPb1/415-160/14-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPb1/415-160/14-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie pakietu ubezpieczeniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie pakietu ubezpieczeniowego.

W wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma A. Agnieszka D. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych. Dodatkowo świadczy usługi w zakresie: pozostałego sprzątania, usług zagospodarowania terenów zielonych, innych usług gdzie indziej niesklasyfikowanych. Działalność prowadzona jest na terenie województw.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma planuje nabyć pakiet Usług Wsparcia oferowanych przez U. sp. z o.o. w ramach ubezpieczeń oraz usług bezpośrednich w wariantach podstawowym i rozszerzonym (zwanym dalej "Pakiet"), które obejmują:

1.

dla pakietu podstawowego (Standard) - kompleksową obsługę ubezpieczeniową przedsiębiorstwa obejmującą całość czynności formalnych, administracyjnych i finansowych związanych z zawarciem i obsługą umów ubezpieczeniowych w firmie klienta, w tym prowadzenie administracji umowami ubezpieczenia oraz przekazywanie składek ubezpieczeniowych dla umów.

2.

dla pakietów rozszerzonych (Standard, Premium, VIP) kolejne usługi Wsparcia dla Biznesu, m.in.:

* Wsparcie Szkoleniowe - pomoc fachowców przy planowaniu szkoleń dla pracowników, audyt dotychczasowych osiągnięć a także wytyczanie celów szkoleniowych na przyszłość,

* Wsparcie Finansowe - usługa zapewniająca bieżącą płynność przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu nowoczesnych mechanizmów finansowych. Gwarantuje dostęp do osobistego, mobilnego doradcy finansowego, audyt kondycji finansowej firmy pod kątem możliwości pozyskania kapitału,

* Wsparcie Nieruchomości - zbiór usług związanych z wykorzystaniem, zakupem, wynajmem lokali na potrzeby przedsiębiorstwa, od doradztwa w zakresie sposobów nabycia lub zbycia nieruchomości-kupno, najem, po zbadanie preferencji i oczekiwali klienta oraz dopasowanie dostępnych na rynku lokali użytkowych,

* Wsparcie IT - merytoryczne wsparcie przy rozwiązywaniu problemów, przed zakupowy audyt sprzętu komputerowego w firmie, pilotaż transakcji zakupu, a także rozliczenie zakupów sprzętu i oprogramowania oraz telefoniczną pomoc w diagnozowaniu usterek i ich usuwaniu,

* Wsparcie Prawne - pierwsza pomoc we wszelkich problemach natury prawnej przedsiębiorstwa. To zarówno konsultacje prawne związane z działalnością firmy i analiza dokumentów związanych z prowadzoną działalnością, jak i pakietowy udział w organizowanych szkoleniach,

* Wsparcie Biurowe - doradztwo w zakresie możliwości wykorzystania wirtualnych biur oraz zaopatrzeniu biura w materiały niezbędne do jego funkcjonowania.

* Wsparcie Marketingowe - pomoc w kształtowaniu wizerunku firmy w Internecie pod kątem SEO (pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych), kampanii reklamowej G A, strategii reklamowej SEM oraz serwis gwarantujący dostęp do najlepszych specjalistów z branży PR-u i marketingu. Obejmuje audyt działań reklamowych prowadzonych dotychczas, analizę działalności przedsiębiorstwa pod kątem użycia odpowiednich narzędzi marketingowych, sporządzenie planu marketingowego dla przedsiębiorstwa wraz z propozycją identyfikacji wizualnej oraz wykonanie kosztorysu i planu wdrożenia działań reklamowych.

* Wsparcie Turystyczne - szereg usług, dzięki którym łatwiej zorganizować podróż służbową, wyjazdy motywacyjne i integracyjne. Doradztwo w zakresie organizacji wyjazdów - wyboru touroperatora, celu podróży, terminu i sposobu finansowania;

Przy nabyciu każdego Pakietu istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego, nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, a także ubezpieczenia na życie od następstw nieszczęśliwego wypadku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wydatki związane z opłacaniem Pakietu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej oraz czy możliwość skorzystania z dodatkowego, bez składkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego, jako dodatek do Pakietu ma wpływ na zaliczenie lub moment zaliczenia wydatku na nabycie pakietu do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy decyzja o nabyciu Pakietu podejmowana jest z punktu widzenia usług, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i zgodnie z przesłankami przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "ustawa o PIT"). Ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a więc stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.

Wydatki te są racjonalne, ekonomicznie uzasadnione i właściwie udokumentowane fakturą VAT. Mogą być zaliczone do kosztów podatkowych pośrednio związanych z przychodami. Dzięki usłudze doradczej zwiększa się jakość nabywanych towarów oraz usług, w wyniku czego podnosi się całkowity poziom jakości świadczonej przez firmę usługi i zwiększa się jej konkurencyjność na rynku. Usługi oferowane w ramach Pakietu nie zostały wymienione w katalogu kosztów wskazanych w art. 23 ustawy o PIT, które nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Zatem, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Podkreślić przy tym należy, że obowiązek wykazania celowości ponoszonych wydatków, ich racjonalności z punktu widzenia zakresu i rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej oraz ich związku z uzyskaniem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu, należy do podatnika. Kwestia ta może zostać zweryfikowana przez upoważnione organy administracji skarbowej w toku prowadzonego ewentualnie postępowania.

Przepis art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wymienia kosztów ubezpieczeń podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w katalogu wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Zatem możliwość zaliczenia wydatków związanych z ich nabyciem do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej należy oceniać pod kątem spełnienia przez nie kryteriów wymienionych w cytowanym art. 22 ust. 1 ww. ustawy, tj. w szczególności poprzez pryzmat ich związku z uzyskaniem przychodu, bądź zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. W świetle powyższego wskazać należy, że kosztem uzyskania przychodu nie mogą być np. wydatki na ubezpieczenie na życie podatnika, czy też ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenia te związane są bowiem ściśle ze sferą osobistą podatnika, jego zdrowiem i życiem, a nie z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi indywidualnie pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych. W ramach tej działalności, zamierza nabyć pakiet usług wsparcia w ramach ubezpieczeń oraz usług bezpośrednich w wariantach podstawowym i rozszerzonym. W ramach rozważanych przez Wnioskodawcę wariantów, w skład nabytego pakietu, obok kompleksowej obsługi ubezpieczeniowej, mogą wchodzić dodatkowe usługi dające Wnioskodawcy dostęp do fachowych usług z różnych dziedzin m.in. szkoleniowe, finansowe, prawne, biurowe. W przypadku nabycia każdego pakietu istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego, nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, a także ubezpieczenia na życie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Należy przede wszystkim zaznaczyć, że przedmiotem ww. ubezpieczenia są określone dobra osobiste człowieka, zatem wydatki te mają charakter wydatków osobistych. Nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie są wydatkami ponoszonymi w celu powstania lub zwiększenia przychodu oraz zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu. Brak ww. związku przyczynowo skutkowego wyklucza możliwość zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Opłaty za pakiet usług są ukrytą odpłatnością za ubezpieczenie na życie i ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Podsumowując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że wydatki z tytułu opłat zawiązanych z nabyciem pakietu Usług Wsparcia stanowią bez wątpienia koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej. Jednakże ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że U. sp. z o.o. pakiet Usług Wsparcia powiązała z umową prowadzenia innych usług finansowych. Określiła przy tym jedną opłatę z tytułu nabycia pakietu usług. W przypadku braku możliwości wydzielenia wydatków wynikających tylko z realizacji usług wsparcia - opłaty takie nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej a kosztu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl