IPPB1/415-1534/12-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1534/12-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% podatku liniowego do uzyskiwanych dochodów z tytułu uświadczonych usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% podatku liniowego do uzyskiwanych dochodów z tytułu uświadczonych usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 listopada 2012 r. Wnioskodawca zawarł ze spółką B. (dalej: "Spółka") umowę o pracę, na mocy której został zatrudniony na stanowisku Prezesa Zarządu. W ramach powierzonych mi do wykonania zadań jestem odpowiedzialny za sprawne, efektywne i długofalowe zarządzanie Spółką, które w konsekwencji ma doprowadzić do wzrostu wartości akcji Spółki, a tym samym wartości przedsiębiorstwa Spółki.

W szczególności odpowiadam za:

* prowadzenie działalności gospodarczej Spółki z należytą starannością, przy jednoczesnym przestrzeganiu standardów i procedur wewnątrzkorporacyjnych;

* opracowanie i przedstawienie do akceptacji Rady Nadzorczej Spółki strategii rozwoju Spółki i wdrożenie jej po akceptacji Rady Nadzorczej;

* opracowanie, w porozumieniu z organami Spółki, wykazu corocznych zadań gospodarczych/rocznych planów ekonomiczno-finansowych Spółki/wieloletnich planów rozwoju Spółki i ich realizację;

* reprezentowanie Spółki, składanie i przyjmowanie oświadczeń woli, podpisywanie w jej imieniu na zasadach określonych we właściwych aktach, w tym także bieżące, terminowe zgłaszanie do sądu rejestrowego okoliczności podlegających wpisowi do rejestru oraz wszczynanie i prowadzenie spraw niezbędnych do obrony jej interesów; kierowanie i koordynowanie prac Zarządu Spółki;

* kierowanie i nadzorowanie, a także bieżącą analizę działalności Spółki;

* nadzór na terminowym wykonywaniem zobowiązań Spółki;

* wykonywanie obowiązku poddania się funkcji kontrolnej Rady Nadzorczej, udostępniania jej wszelkiej dokumentacji dotyczącej działalności Spółki, wykonywanie uchwał;

* wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia, sporządzanie oraz przedstawianie mu bilansu, sprawozdania finansowego, sprawozdania zarządu;

* wypełnianie obowiązków, wynikających z funkcji Spółki jako pracodawcy;

* wprowadzenie czytelnej organizacji przedsiębiorstwa Spółki poprzez opracowanie regulaminu organizacyjnego z podziałem zadań, kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych pracowników w ramach wydzielonych komórek organizacyjnych departamentów/biur/pionóww.ydziałów/sekcji;

* wydzielenie w miarę potrzeb określonych obszarów działalności Spółki i powierzenie ich wykonywania osobom i instytucjom zewnętrznym, jeżeli przyczyni się to do obniżenia kosztów działalności i nie zostaną narażone istotne interesy Spółki;

* rzetelne prowadzenie dokumentacji Spółki, w tym rejestru spraw. umów, porozumień, uchwał, protokołów z posiedzeń organów Spółki i ich archiwizowanie;

* zapewnienie prawidłowego i zgodnego ze stanem faktycznym prowadzenia ksiąg rachunkowych, umożliwiającego terminowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań finansowych;

* zasięganie w przypadkach wymagających wiadomości specjalnych ekspertyz, opinii i analiz konsultingowych, prawnych, programowych, ekonomicznych, technicznych, technologicznych i organizacyjnych w dziedzinach wchodzących w zakres działalności Spółki;

* wprowadzenie skutecznego systemu kontroli W firmie (obejmującego zasady, formy, częstotliwość, funkcje, instrumenty kontroli);

* prowadzenie odpowiedniej, bieżącej i długofalowej polityki kadrowej, a więc racjonalizacja zatrudnienia (przyjęcia i zwolnienia z pracy, przesunięcia pracowników z działu do działu w ramach Spółki, równomierne rozkładanie obowiązków pomiędzy pracowników), awanse i degradacje, opracowanie metod rekrutacji i doboru kadr, a także metodologii i systemu ocen pracowniczych wykluczających uznaniowość, przypadkowość i dowolność, a opartych na precyzyjnych kryteriach, nadzorowanie ruchu i struktury wynagrodzeń, planowanie karier, zasad szkoleń, kształcenia, rozwoju i doradztwa personelowi, tworzenie właściwych stosunków w zespołach ludzkich i atmosfery motywującej pracowników do wydajnej pracy oraz ich identyfikacji z celami Spółki, strategią jej rozwoju;

* kształtowanie u otoczenia - w tym przede wszystkim u potencjalnych klientów i w mediach - pozytywnego wizerunku pracodawcy (public relations), jej dobrego imienia;

* opracowanie, zorganizowanie, realizację i nadzór nad kampanią promocyjną Spółki i prezentacją wyrobów/produktów/ usług Spółki na rynku krajowym i międzynarodowym;

* przygotowanie, rozpowszechnianie i złożenie odpowiednim instytucjom (politycznym, samorządowym, oświatowym, środkom masowego przekazu) broszur, prospektów, materiałów informacyjnych, promocyjnych i reklamowych dotyczących produktów sprzedawanych przez Spółkę; przekazywanie Spółce swej najlepszej wiedzy, doświadczenia, umiejętności, informacji zdobyte poprzednio w praktyce menedżerskiej oraz doradztwo i szkolenie personelu Spółki w tym zakresie.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na świadczeniu usług doradczych w obszarze rynku medycznego. Świadczenie ww. usług wynika z posiadanych przez Niego kwalifikacji, a w szczególności z dotychczasowego doświadczenia zawodowego zdobytego przy świadczeniu usług związanych z następującymi projektami: doradztwo w sprzedaży portfela produktów, doradztwo w stworzeniu strategii wejścia na rynek polski, doradztwo w przejęciu firm branżowych, doradztwo w analizie potencjału wzrostu droga organiczną,- doradztwo w wyborze strategii rejestracji leków, doradztwo w zakresie pozyskiwania nowych produktów, doradztwo w zakresie pozyskiwania partnerów biznesowych.

Przychody z tytułu tej działalności opodatkowane są według stawki liniowej 19% (stosownie oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania zostało złożone we właściwym urzędzie skarbowym).

W związku z powyższym Wnioskodawca podjął współpracę doradczą ze Spółką w zakresie:

a.

doradztwo w zakresie zakończenia procesu rozwojowego produktu - prace badawcze,

b.

doradztwo w zakresie przeprowadzenia procesu zmierzającego do zapewnienia Spółce ochrony własności intelektualnej związanej z produktem, a w szczególności ocena możliwości rejestracji patentu na produkt na istotnych gospodarczo rynkach całego świata, a w przypadku stwierdzenia takich możliwości i decyzji Spółki złożenia wniosku w celu uzyskania patentu,

c.

doradztwo w zakresie organizacji i przeprowadzenia badań klinicznych potwierdzających skuteczność, efektywność i bezpieczeństwo działania produktu wymaganych do uzyskania zdolnościlicencji dopuszczającej do komercjalizacji bądź zwiększających wartość sprzedaży na wybranych rynkach całego świata,

d.

doradztwo w zakresie organizacji i przeprowadzania procesów wymaganych prawem w celu dopuszczenia produktu do jego komercjalizacji na istotnych gospodarczo rynkach całego świata,

e.

doradztwo w zakresie wdrożenia produktu na terenie Polski,

f.

doradztwo w zakresie opracowania programu komercjalizacji produktu na terenie Polski

g.

doradztwo w zakresie nawiązania kontaktów z partnerami w celu komercjalizacji produktu za granicę i jego komercjalizacja na rynkach zagranicznych.

Zaangażowanie Wnioskodawcy w realizację usług doradczych ma charakter projektowy, to jest nie są zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi te są wynagradzane ryczałtowo. Ponosi pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczy na rzecz Spółki usługi doradcze. Ponosi także odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będę przy świadczeniu usług, jak za własne działania lub zaniechania.

Przedmiot umowy oświadczenie usług doradczych nie jest powiązany z obowiązkami służbowymi wynikającymi z umowy o pracę.

W odpowiedzi na pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Nr IPPB1/415-1534/12-2/JB Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy stan faktyczny, informując, iż istota umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też kontraktu menedżerskiego polega na tym, iż menadżer zobowiązuje się do prowadzenia za wynagrodzeniem przedsiębiorstwa drugiej strony, na jej rachunek i ryzyko, przy czym prowadzi to przedsiębiorstwo bądź we własnym, bądź w cudzym imieniu. Innymi słowy celem zawarcia przedmiotowej umowy jest przeniesienie prowadzenia przedsiębiorstwa na menedżera z przyznaniem mu samodzielności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jednoznacznie wskazuje, iż zawarta przez Niego umowa o świadczenie usług doradczych nie odpowiada powyższej definicji. Dalej Wnioskodawca podkreśla, iż, jak zostało wskazane w złożonym wniosku, współpraca ta dotyczy tylko i wyłączenie doradztwa w zakresie spraw związanych z wprowadzeniem danego, konkretnego produktu na rynek począwszy od prac badawczych nad tym produktem, poprzez zapewnienie Spółce ochrony własności intelektualnej, skończywszy na udzielaniu porad związanych z wprowadzeniem danego produktu na rynek polski i zagraniczny. Co więcej zaangażowanie Wnioskodawcy w ramach tej umowy ma charakter projektowy, co oznacza iż współpraca ta będzie obejmowała jedynie niewielki zakres prowadzonej przez spółkę działalności.

W tym miejscu, Wnioskodawca raz jeszcze podkreśla, iż świadczenie ww. usług doradczych wynika z dotychczasowego doświadczenia zawodowego w ramach współpracy z innymi podmiotami funkcjonującym na rynku i w żaden sposób nie jest związane z przekazaniem mi jakiejkolwiek samodzielności w prowadzeniu przedsiębiorstwa, w tym również samodzielności w podejmowaniu jakichkolwiek decyzji dotyczących spółki.

Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez Niego usługi w ramach umowy o doradztwo nie jest związane z zarządzeniem przedsiębiorstwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, stosownie do treści art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do dochodów wynikających ze świadczonych usług doradczych na rzecz Spółki, Wnioskodawca ma prawo stosować sposób opodatkowania określony w art. 30c ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemająrej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym przepisem możliwości wyboru sposobu opodatkowania według stawki 19% zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

Zatem cytowany przepis art. 9a ust. 3 ww. ustawy nie ogranicza możliwości opodatkowania podatkiem liniowym w sytuacji, w której zakres świadczonych usług doradczych nie jest tożsamy z zakresem obowiązków pracownika.

W ocenie Wnioskodawcy, wmyśl z art. 9a w związku z art. 30c Ustawy PIT oraz w świetle danych wynikających ze stanu faktycznego przysługuje mu prawo do wyboru 19% stawki podatku.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż według Jego oceny przedmiot umowy o pracę zawartej przeze mnie ze Spółką w dniu 6 listopada 2012 r. nie pokrywa się z zakresem świadczonych przez Niego usług doradczych na podstawie umowy oświadczenie usług doradczych.

W ramach umowy o pracę jest zobowiązany do zarządzenia Spółką zgodnie z przyjętą strategią działania, zaś w ramach umowy o świadczenie usług doradczych zobowiązany jest do udzielania usług doradczych jedynie z zakresu prowadzenia prac badawczych klinicznych nad produktami Spółki, ich wprowadzenia na rynek oraz w zakresie przeprowadzenia procesu zmierzającego do zapewnienia Spółce ochrony własności intelektualnej związanej z produktem.

Co więcej, istotną cechą usług objętych zakresem Jego działalności gospodarczej jest ich świadczenie na zasadach niezależności, tj. zgodnie z najlepszą wiedzą umiejętnościami i doświadczeniem, przy braku obowiązku wykonywania w tym zakresie instrukcji, czy sugestii przedstawicieli Spółki, co do metody i merytorycznej poprawności świadczonych usług, z jednoczesnym ponoszeniem przeze mnie ryzyka gospodarczego i odpowiedzialności za rezultat podejmowanych działań. Tym samym wykonywanie usług doradczych na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma zupełnie inny charakter i nie ma związku z obowiązkami służbowymi wykonywanymi w tym zakładzie pracy.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy przychody z tytułu świadczenia przez Niego usług doradczych na rzecz Spółki, w której jest również zatrudniony na podstawie stosunku pracy na stanowisku Prezesa Zarządu, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą być opodatkowane podatkiem liniowym zgodnie z art. 30c ww. ustawy.

Stanowisko powyższe poparte jest również wydanymi już interpretacjami podatkowymi w sprawach dotyczących tożsamego stanu faktycznego np. postanowienie US w Płocku z dnia 3 marca 2005 r. (1419/UPO-415-02/05/GS/1), Interpretacja US w Nowym Tomyślu z dnia 28 lutego 2005 r. (ZD/4111-11/05), postanowienie US w Głogowie z dnia 26 kwietnia 2005 r. (PD.l/415/1/2/05), pismo z dnia 31 marca 2006 r. Izby Skarbowej w Łodzi (PBl-2/4117/IN-9/PUSŁ-G/06/MM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Należy podkreślić w tym miejscu, iż przywoływane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem prawa i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązujących prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane interpretacje przepisów prawa podatkowego nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego.

Jednocześnie, podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej mają charakter umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl