IPPB1/415-1511/12-2/EC - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych rozwiązania spółki z pominięciem jej likwidacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1511/12-2/EC Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych rozwiązania spółki z pominięciem jej likwidacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych rozwiązania spółki z pominięciem jej likwidacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych rozwiązania spółki z pominięciem jej likwidacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą status polskiego rezydenta podatkowego (dalej: "Wnioskodawca"). Wnioskodawca jest większościowym wspólnikiem w spółce pod firmą Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: "Y")

Y. jest większościowym wspólnikiem w spółce pod firmą X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej "X"). W toku działalności X mogą wystąpić okoliczności, które spowodują rozwiązanie lub likwidację X zgodnie z treścią jej umowy oraz obowiązującymi przepisami. Na dzień rozwiązania lub likwidacji X na jej majątek składać się będą wyłącznie środki pieniężne. Może też zdarzyć się tak, że na majątek będą się składać częściowo lub wyłącznie wierzytelności X wobec Y z tytułu wypłaconych zaliczek na zysk.

W toku rozwiązania lub likwidacji X, Y otrzyma przypadającą na nią zgodnie z umową X część środków pieniężnych pozostających w X na dzień jej rozwiązania lub likwidacji lub środki pieniężne wraz z wierzytelnościami X wobec Y z tytułu wypłaconych zaliczek na zysk lub wyłącznie wierzytelności X wobec Y z tytułu wypłaconych zaliczek na zysk.

W przypadku otrzymanych w toku rozwiązania lub likwidacji wierzytelności X wobec Y z tytułu wypłaconych zaliczek na zysk dojdzie do konfuzji wzajemnych zobowiązań - zobowiązania Y wobec X z tytułu wypłaconych zaliczek na zysk z wymagalnymi zobowiązaniami X wobec Y, wynikającymi z podziału majątku rozwiązywanej lub likwidowanej X.

Wnioskodawca prowadzi, a także będzie prowadził w przyszłości jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy PIT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie są dla Wnioskodawcy skutki podatkowe rozwiązania X z pominięciem jej likwidacji; w szczególności, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż rozwiązanie X na warunkach określonych w przepisach kodeksu spółek handlowych oraz umowie X wywoła skutki podatkowe - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych tożsame ze skutkami likwidacji X.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku rozwiązania X z pominięciem trybu likwidacyjnego, skutki podatkowe po stronie Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych będą takie same, jakie wystąpiłyby w przypadku likwidacji X.

UZASADNIENIE

Możliwość rozwiązania spółki komandytowej przewiduje art. 58 pkt 1-2 w zw. z art. 103 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), (dalej: k.s.h.).

Zgodnie z pkt 2 tego przepisu rozwiązanie spółki powoduje jednomyślna uchwała wszystkich wspólników. Rozwiązanie spółki komandytowej może nastąpić bez przeprowadzania likwidacji, co przewiduje przepis art. 67 § 1 k.s.h. Wskazać także należy, że rozwiązanie spółki komandytowej następuje z chwilą wykreślenia jej z rejestru (w myśl art. 84 § 2 k.s.h.).

Zgodnie z poglądem wyrażonym przez A. Szumańskiego w System prawa prywatnego Prawo spółek osobowych pod red. Zbigniewa Radwańskiego Tom 16 Warszawa 2008, str. 962, "rozwiązanie spółki polega na ustaniu stosunku spółki (wygaśnięciu affectio societatis) więc na zniknięciu wspólnego celu gospodarczego oraz woli współdziałania wspólników w kierunku osiągnięcia tego celu. Pomimo ustania stosunku spółki pozostaje jej majątek do czasu zlikwidowania oraz podmiotowość spółki (art. 8 k.s.h.) do czasu jej wykreślenia z rejestru. Wobec powyższego nieodłączną konsekwencją rozwiązania spółki handlowej w tym spółki komandytowej jest przeprowadzenie likwidacji spółki a ściśle jej majątku z uwzględnieniem roszczeń osób trzecich a także prawa wspólników do udziału w masie likwidacyjnej."

W konsekwencji uznać należy, że zakończenie działalności i bytu spółki komandytowej może nastąpić w inny sposób niż w drodze likwidacji (art. 67 § 2 k.s.h.). Uzgodnienie innego sposobu działalności spółki może być przewidziane w umowie spółki lub decyzja w tym zakresie może zostać podjęta w drodze uchwały wspólników. Niemniej jednak nieodłącznym elementem rozwiązania spółki jest likwidacja jej majątku, czyli przejęcie majątku przez wspólników.

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy PIT - przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy łub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuj się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 1 Ustawy PIT dochody z udziału w spółce osobowej opodatkowuje się osobno u każdej osoby w stosunku do jej udziałów. Udział wspólnika w zysku odpowiada wartości majątku wspólnego po odliczeniu wartości wkładów wszystkich wspólników, przy uwzględnieniu proporcji, w jakiej wspólnik uczestniczył w zyskach spółki.

Przepis art. 14 ust. 1 Ustawy PIT stanowi, iż za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Co do zasady należą do nich wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej Ustawy PIT.

Stosowanie do treści art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy PIT, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki.

Oznacza to, że środki pieniężne otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki są wolne od podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe regulacje stwierdzić należy, że Ustawa PIT przewiduje określone skutki podatkowe likwidacji spółki komandytowej.

Powyższy pogląd koresponduje ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacjach indywidualnych

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 listopada 2011 rok, sygnatura ILPB1/415-1038/11-3/AMN,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 czerwca 2011 r., sygnatura ILPBI/415-278/11-6/IM,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych z dnia 27 maja 2011 r., sygnatura IBPBI/I/4I5-285/11/HSt oraz IBPBI/I/415-284/11/HSt

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 marca 2011 r., sygnatura IBPBI/I/415-1283/10/AB

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2011 sygnatura IBPB1/1/415-327/I1/AB.

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dam 13 lipca 2011 r. sygnatura IBPBI/1/415-398/I1/AB,

* IBPBII1I41S-398/I1IAB,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2012 r. sygnatura IPPB1/415-136/12-2/EC, otrzymanej przez Wnioskodawcę.

Ustawa PIT nie zawiera legalnej definicji terminu likwidacja. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją M. Szymczaka (Warszawa 1996) pod pojęciem likwidacji należy rozumieć "dokonywanie likwidacji, zwijanie, usuwanie czegoś, pozbywanie się czegoś, uwalnianie się od czegoś". Przez ",likwidację" należy zatem rozumieć nie tylko zaprzestanie działalności Spółki poprzez przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego, ale również rozwiązanie Spółki, jej fizyczną destrukcję (unicestwienie w sensie materialnym), jak również unicestwienie w sensie prawnym.

Nie ma żadnych wątpliwości, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza wykreślić X z rejestru przedsiębiorców, czyli innymi słowy "zwinąć przedsiębiorstwo" X (de facto zlikwidować, jednak z pominięciem procedury przewidzianej w przepisach k.s.h.), doprowadzając do zaprzestania tym samym prowadzenia przez X działalności gospodarczej. Nie ma wątpliwości, że taka operacja gospodarcza mieści się w zakresie pojęcia likwidacja spółki, wykorzystanego w art. 14 ust. 2 pkt 17, art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. b Ustawy PIT.

A zatem należy uznać, iż w przypadku rozwiązania X z pominięciem trybu likwidacyjnego skutki podatkowe po stronie Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych będą takie same, jakie wystąpiłyby w przypadku likwidacji X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl