IPPB1/415-1503/12-4/EC - Opodatkowanie wynagrodzenia menedżerów świadczących dodatkowo usługi o charakterze doradczym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1503/12-4/EC Opodatkowanie wynagrodzenia menedżerów świadczących dodatkowo usługi o charakterze doradczym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2013 r. (data nadania 9 stycznia 2013 r., data wpływu 14 stycznia 2013 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1503/12-2/EC z dnia 31 grudnia 2012 r. (data doręczenia 3 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), specjalizującą się w działalności wydawniczej publikacji prawniczych i biznesowych na rynku polskim.

W skład Zarządu Spółki wchodzi pięciu członków:

* Prezes Zarządu,

* Dyrektor ds. Personalnych i Administracyjnych - Członek Zarządu,

* Dyrektor Finansowy - Członek Zarządu,

* Dyrektor Segmentu Prawa i Administracji - Członek Zarządu,

* Dyrektor Strategiczny - Członek Zarządu (dalej wspólnie: Członkowie Zarządu).

Do obowiązków poszczególnych Członków Zarządu należy w szczególności prowadzenie spraw Spółki wspólnie z innymi Członkami Zarządu oraz jej reprezentowanie na zewnątrz. Każdy z Członków Zarządu sprawuje funkcje zarządcze i kierownicze oraz ponosi odpowiedzialność w ramach przydzielonego obszaru funkcjonowania Spółki. Za pełnienie funkcji zarządczych i kierowniczych Członkowie Zarządu otrzymują wynagrodzenie na podstawie zawartych ze Spółką umów o pracę.

Spółka planuje zawarcie z Członkami Zarządu osobnych umów o świadczenie usług doradczych (dalej: Umowy) w ramach prowadzonej przez nich samodzielnej działalności gospodarczej. Usługi świadczone przez poszczególnych Członków Zarządu będą miały charakter doradczy, ekspercki (dalej: Usługi doradcze). Ponadto, Usługi doradcze świadczone przez poszczególnych Członków Zarządu nie będą dotyczyć obszarów funkcjonowania Spółki, w których dany Członek Zarządu pełni funkcję kierownicze. Członkowie Zarządu złożą formalne oświadczenia do Spółki o prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej.

Za świadczone Usługi doradcze Członkowie Zarządu otrzymywać będą osobne wynagrodzenie, wynikające z zawartych ze Spółką Umów. Jako, że zaangażowanie Członków Zarządu w realizację Usług doradczych będzie miało charakter projektowy, uzależniony od zlecenia Wnioskodawcy, w Umowach nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i Usługi doradcze będą wynagradzane ryczałtowo, zgodnie z wynagrodzeniem ustalonym w kwocie nie niższej niż w Umowach. Wynagrodzenie z tytułu Umów płatne będzie na podstawie miesięcznie wystawianych faktur przez Członków Zarządu. Ponadto, Usługi doradcze będą świadczone przez Członków Zarządu samodzielnie. Dopuszczalna będzie jednak, po uprzednim powiadomieniu Spółki i uzyskaniu jej zgody, możliwość realizacji poszczególnych Usług doradczych w ramach zleceń we współpracy z osobami trzecimi.

Członkowie Zarządu będą ponosić pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej; będzie na nich spoczywała również pełna odpowiedzialność za rezultat Usług doradczych, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez osoby trzecie za zgodą Spółki.

Członkowie Zarządu, jako niezależni przedsiębiorcy nie będą podlegali kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz Usług doradczych. Ponadto, Usługi doradcze świadczone przez Członków Zarządu, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Wnioskodawcę. Ponadto, Członkowie Zarządu będą mogli równolegle świadczyć usługi na rzecz osób trzecich niepowiązanych kapitałowo ani organizacyjnie z Wnioskodawcą, zgodnie z postanowieniami Umów.

Po rozpoczęciu świadczenia Usług doradczych przez Członków Zarządu na rzecz Spółki, będą oni nadal pełnić funkcje Członków Zarządu i za czynności wykonywane na tym stanowisku będą, tak jak dotychczas, otrzymywali osobne wynagrodzenie, na podstawie umów o pracę.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zawarcia z Członkami Zarządu dodatkowych Umów, Spółka będzie wypłacała na ich rzecz wynagrodzenie z dwóch odrębnych tytułów:

* wynagrodzenie na podstawie umów o pracę z tytułu czynności kierowniczych (zarządzania) wykonywanych jako Członkowie Zarządu, oraz

* wynagrodzenie z tytułu świadczenia Usług doradczych w ramach samodzielnej działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłych Umów.

Wnioskodawca pismem z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie, doprecyzował opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku ORD-IN poprzez wskazanie, iż będące przedmiotem wniosku planowane umowy z Członkami Zarządu o świadczenie usług doradczych w ramach podjętej przez nich samodzielnej działalności gospodarczej nie będą miały charakteru kontraktu menadżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, ani też umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie wyłączona z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego Członkom Zarządu z tytułu świadczenia Usług doradczych na podstawie Umów w ramach samodzielnej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie wyłączona z poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego Członkom Zarządu z tytułu Usług doradczych wykonywanych na podstawie Umów zawartych w ramach prowadzonej przez nich samodzielnej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Uzasadnienie stanowiska

Artykuł 41 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350, dalej: ustawa o PIT) przewiduje, że płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Członkowie Zarządu złożą oświadczenia Spółce o prowadzonej działalności gospodarczej.

Nawet jeżeliby przyjąć, że Członkowie Zarządu nie otrzymują należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8, identyczny wniosek o braku obowiązków Spółki jako płatnika wynika z niewypełnienia dyspozycji normy art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się także przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Regulacja zawarta w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje zatem, iż obowiązek poboru zaliczek przez płatnika uzależniony jest od tego, czy wypłacane wynagrodzenie stanowi dla otrzymującego m.in. przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 ustawy o PIT w związku art. 10 ust. 1 pkt 2.

W związku z tym, w przypadku, gdy uzyskiwany przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o PIT, na podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia, zgodnie z przepisami ustawy o PIT, nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w celu ustalenia obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez Spółkę, istotną kwestią jest zatem określenie czy wynagrodzenie wypłacone przez Spółkę Członkom Zarządu z tytułu świadczonych Usług doradczych powinno być klasyfikowane jako przychody z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5a ustawy o PIT, za działalność gospodarczą przyjmuje się działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z opisanego zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie, iż usługi doradcze spełniają przytoczony warunek.

Jednocześnie art. 5b ust. 1 ustawy o PIT zakłada, iż aby działalność mogła zostać uznana za działalność gospodarczą, wobec wykonywanych w ramach niej czynności nie mogą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Członkowie Zarządu będą prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu i jako niezależni przedsiębiorcy, w ramach której świadczyć będą usługi doradcze i eksperckie, o czym formalnie poinformują Spółkę. Usługi doradcze będą świadczone przez Członków Zarządu osobiście (lub we współpracy z osobami trzecimi). Wynagrodzenie za świadczone Usługi doradcze będzie wypłacane Członkom Zarządu na podstawie Umowy (o świadczenie usług), zgodnie z otrzymywanymi przez Spółkę fakturami.

Członkowie Zarządu będą ponosić pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej; będzie na nich spoczywała również pełna odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat Usług doradczych zleconych przez Spółkę, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez osoby trzecie za zgodą Spółki. W związku z wykonywaniem na rzecz Spółki Usług doradczych Członkowie Zarządu nie będą podlegali kierownictwu Spółki. Ponadto, Usługi doradcze świadczone przez Członków Zarządu, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Spółkę.

Podkreślić należy, że zakres Usług doradczych świadczonych przez Członków Zarządu w ramach planowanej ze Spółką współpracy nie będzie dotyczył czynności wykonywanych przez nich w tym samym czasie jako Członków Zarządu. W szczególności, przedmiotem Umów o współpracę nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych. Zakres usług doradczych nie będzie zatem pokrywał się z czynnościami kierowniczymi i zarządczymi wykonywanymi w ramach umów o pracę, a dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa i usług eksperckich w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym i odrębnym od funkcji pełnionych jako Członkowie Zarządu w ramach poszczególnych obszarów funkcjonowania Spółki.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz opierając się na przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, iż Usług doradczych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez Członków Zarządu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - wykonywanych w ramach tej działalności - nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Czynności zarządcze Członków Zarządu są objęte uchwałą Spółki powołującą ich do zarządu oraz ustanawiające odrębne wynagrodzenie za tego typu czynności. Członkom Zarządu w ramach Umów nie będzie bowiem zlecone zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc Umowy te pozbawione będą podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania. W związku z tym, przychodów z tytułu świadczenia Usług doradczych nie można zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT.

Przychody te, z uwagi na charakter wykonywanych Usług doradczych oraz współpracy pomiędzy Spółką a Członkami Zarządu, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o PIT w związku z art. 5a oraz art. 5b ust. 1.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego Członkom Zarządu wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku Usług doradczych.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę potwierdzone zostało również w licznych interpretacjach m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-124/12-2/MG) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 stycznia 2011 r. (sygn. ITPB1/415-1031b/10/MR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - spółka kapitałowa, specjalizującą się w działalności wydawniczej publikacji prawniczych i biznesowych na rynku polskim, planuje zawarcie z Członkami Zarządu umów o świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej przez nich samodzielnej działalności gospodarczej. Każdy z Członków Zarządu sprawuje funkcje zarządcze i kierownicze, otrzymują oni wynagrodzenie na podstawie zawartych ze spółką umów o pracę.

Powyższe usługi doradcze będą świadczone osobiście, jak i w ramach zleceń we współpracy z osobami trzecimi. Członkowi Zarządu będą ponosić pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej. Na Nich będzie spoczywała również pełna odpowiedzialność za rezultat usług doradczych, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez osoby trzecie. Członkowie Zarządu, jako niezależni przedsiębiorcy nie będą podlegali kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług doradczych. Ponadto, usługi doradcze świadczone przez Członków Zarządu, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. przez Spółkę. Po rozpoczęciu świadczenia usług przez Członków Zarządu na rzecz Spółki, będą oni nadal pełnić funkcję Członków Zarządu i za czynności wykonywane na tym stanowisku będą, tak jak dotychczas, otrzymywali osobne wynagrodzenie.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter usług zarządzania lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, płatnicy o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10 przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opierając się na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na rzecz Wnioskodawcy - wykonywane w ramach tej działalności - stanowić będą przychody z prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług. Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez osobę fizyczną, w ramach zawartej umowy o współpracy, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) nosiły znamiona kontraktu menadżerskiego mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla Wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach umowy o współpracy, tj. usługi doradcze nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach usług zarządzania. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników).

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl