IPPB1/415-149/11-2/JB - Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-149/11-2/JB Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jestem osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w urzędzie gminy. Do końca 2010 r. był opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym i do dnia 20 stycznia 2011 r. nie złożył zawiadomienia o wyborze innej formy opodatkowania. Wnioskodawca aktualnie rozważa zmianę sposobu prowadzenia działalności i znacznego jej rozszerzenia. Pod uwagę brane jest in. in. rozpoczęcie współpracy z innymi osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w formie spółki osobowej. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca planuje likwidację aktualnie prowadzonej działalności i zarejestrowanie działalności gospodarczej w urzędzie gminy pod innym, nowym numerem rejestracyjnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli w ciągu roku podatkowego, po likwidacji dotychczas prowadzonej działalności Wnioskodawca zarejestruje na nowo działalność gospodarczą, będzie przysługiwać mu prawo wyboru opodatkowania podatkiem liniowym wg stawki 19% zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podmiotowi rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku likwidacji działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego i zarejestrowania nowej działalności, będzie mu przysługiwać prawo do wyboru opodatkowania wg 19% liniowej stawki podatku dochodowego, jako podmiotowi rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, opłacają podatek dochodowy na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej bądź 19% stawki na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub też w formach zryczałtowanych: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bądź karty podatkowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania podatnik dokonuje składając pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji, kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą, zawiadomił o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, oraz dokonał wszystkich innych czynności wymaganych przepisami prawa w związku z taką likwidacją, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, w opinii wnioskodawcy nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania.

Co do zasady, skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalność gospodarczej w trakcie roku podatkowego. Wyboru formy opodatkowania należy dokonać, zgodnie z cyt. art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zaś niezłożenia oświadczenia o wyborze podatku liniowego, dochody z działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach określonych w art. 27 ww. ustawy.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa uznać należy, że uruchamiając w 2011 r. działalność gospodarczą w miejsce działalności uprzednio zlikwidowanej można dokonać wyboru nowej formy opodatkowania i o ile spełnione zostaną wszystkie wymogi określone w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można wybrać i stosować jako formę opodatkowania 19% podatek liniowy.

Na prawidłowość zaprezentowanego stanowiska wskazuje także interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 17 września 2009 r. sygn. IPPB1/4I5-573/09-2/MT, w której w analogicznym stanie faktycznym potwierdzono możliwość wyboru opodatkowania nowo założonej działalności podatkiem liniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od /zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl