IPPB1/415-134/10-2/ES - Ustalenie momentu zaliczenia do przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych premii pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-134/10-2/ES Ustalenie momentu zaliczenia do przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych premii pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia ustalenia momentu zaliczenia do przychodów premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia ustalenia momentu zaliczenia do przychodów premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest dealerem pojazdów. Jednym z przedmiotów działalności firmy jest sprzedaż pojazdów. Firma otrzymuje kwartalne premie pieniężne za sprzedane pojazdy zgodnie z ustalonymi warunkami między firmą a dostawcą pojazdów Wysokość otrzymania premii pieniężnej uwarunkowana jest wypełnieniem kilku elementów. Zależą one m.in. od poziomu sprzedaży, od realizacji standardów dealerskich, od tzw. badanie satysfakcji klientów, które są przeprowadzane przez dostawcę pojazdów. W związku, iż większość danych będących podstawą wyliczenia premii pieniężnej pochodzi od dostawcy, Wnioskodawca nie jest w stanie wyliczyć wielkości premii pieniężnej za dany kwartał do dnia 20-go następnego miesiąca po zakończeniu kwartału (wyjątkiem jest IV kwartał roku w związku z terminem rozliczenia rocznego). Wnioskodawca otrzymuje informację od dostawcy o kwocie premii pieniężnej za dany kwartał najczęściej ok. 3-6 tygodni po zakończeniu kwartału. Przykładowo informację o wielkości premii pieniężnej za I kwartał 2009 r. Wnioskodawca uzyskał 12 maja 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód z premii pieniężnej należy ująć do celów podatkowych w momencie uzyskania informacji o jego wysokości od dostawcy o jego wysokości tj. w omawianym przykładzie 12 maja 2009 r. za I kwartał 2009 r. i ująć przychód w rozliczeniu za m-c maj 2009 r. czy w ostatnim miesiącu kwartału, którego dotyczy, poprzez dokonywanie korekty wysokości dochodu do opodatkowania i korygowania wpłaconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. oraz naliczenie odsetek za m-c marzec 2009 r....

Zdaniem naszej firmy przychód z tytułu premii pieniężnej powstanie w dniu uzyskania informacji od dostawcy tj. w omawianym przykładzie w m-ca maju 2009 r. Wnioskodawca do dnia rozliczenia się z urzędem skarbowym za I kwartał 2009 r. nie posiadał informacji o wysokości premii pieniężnej. W omawianym przykładzie, ujmowanie przychodu z tytułu premii pieniężnej do ostatniego dnia kwartału, którego dotyczy tj. do marca 2009 r. powodowałoby skorygowanie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za m-c marzec 2009 r. oraz naliczenie i wpłacenie odsetek od wpłaconej zaliczki za ten okres.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

W myśl art. 1c ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu organizującego program usługi. Utrzymywanie wysokiego poziomu sprzedaży, realizacja standardów dealerskich nie może oznaczać, iż świadczy ona jakąkolwiek usługę z tego tytułu na rzecz swojego kontrahenta. Jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu wodzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę (Spółkę). A zatem przepis art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być zastosowany w niniejszej sprawie.

Otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana jest jednak z prowadzoną działalnością gospodarczą. W rozpatrywanej sprawie do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w art. 14 (przychodu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Tym samym przychód po stronie Wnioskodawcy z tytułu otrzymania przez nią premii pieniężnej powstanie w dniu otrzymania tej premii, np. w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl