IPPB1/415-1310/13-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1310/13-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych z produkcji miodu naturalnego za przychody z działalności rolniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudni 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych z produkcji miodu naturalnego za przychody z działalności rolniczej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna planuje rozpoczęcie prowadzenia działalności rolniczej, która będzie polegała na produkcji i sprzedaży miodu. Przy czym planowany model prowadzonej działalności zakłada, że:

* Wnioskodawca będzie prowadził produkcję miodu lokalizując ule na nieruchomościach (gruntach, obiektach budowlanych) nie będących jego własnością,

* źródłem przychodu Wnioskodawcy będzie sprzedaż konfekcjonowanego (zapakowanego w słoiki) miodu właścicielowi lub dysponentowi (np. wynajmującemu, dzierżawiącemu) nieruchomości w zamian za jednorazową lub ratalną odpłatność,

* kalkulacja ceny sprzedawanego miodu będzie uwzględniała świadczenie wzajemne ze strony nabywcy w postaci udostępnienia nieruchomości,

* wnioskodawcy nie będzie łączyła z jego klientami będącymi jednocześnie właścicielami nieruchomości odrębna umowa najmu czy tez dzierżawy.

Jednym z elementów prowadzonej działalności rolniczej (oprócz elementu zarobkowego) jest propagowanie pszczelarstwa oraz kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa (tzw. społeczna odpowiedzialność biznesu). Klienci Wnioskodawcy zamierzają, bowiem komunikować swoje wsparcie dla ekologicznych upraw opinii publicznej.

Wnioskodawca zakłada, że prowadzona przez niego działalność rolnicza nie będzie znaczna. W szczególności Wnioskodawca zakłada, że rozmiar prowadzonej działalności nie przekroczy łącznie 80 rodzin.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona powyżej działalność jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy działalność ta nie jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej przepisów nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej - z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej. W pierwszej kolejności więc należy zdefiniować pojęcie "działy specjalne produkcji rolnej". Działami specjalnymi produkcji rolnej (co wynika z art. 2 ust. 3 tejże ustawy) są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Niemniej jednak działy specjalne produkcji rolnej objęte są podatkiem dochodowym od osób fizycznych tylko i wyłącznie w przypadku gdy przekraczają rozmiary wskazane w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

Z pozycji 11 załącznika wynika, aby przychody z działalności rolniczej w zakresie hodowli pszczół podlegały pod p.d.o.f., dana osoba musi posiadać, co najmniej 80 rodzin (podatek wynosi 2 PLN od rodziny). Biorąc pod uwagę planowaną liczbę rodzin (poniżej 80) działalność rolnicza nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowa działalność nie podlega opodatkowaniu, jako dział specjalny produkcji rolnej.

Należy przejść teraz do zdefiniowania pojęcia "działalność rolnicza". Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu (...) hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, (...). Planowana przez Wnioskodawcę działalność ma charakter rolniczy, bowiem polega na:

* Hodowli owadów użytkowych (pszczoły) oraz

* Produkcji produktów zwierzęcych wstanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych hodowli (roje należeć będą do Wnioskodawcy).

Mając na uwadze powyższe, opisana w stanie faktycznym działalność nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (ani na zasadach ogólnych, ani jako działy specjalne produkcji rolnej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ww. ustawy określono, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Od dnia 1 stycznia 2014 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określone zostały w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1171) na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.)

Załącznik ten, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, bądź nie przekracza rozmiarów, o których mowa w tym Załączniku, to należy uznać, że uprawa ta, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pod poz. 11 tej Tabeli wymieniono "Pasieki powyżej 80 rodzin".

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż o ile wskazana we wniosku produkcja miodu naturalnego prowadzona będzie w pasiece poniżej 80 rodzin, to działalność wykonywana przez Wnioskodawcę, mieścić się będzie w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. W takiej sytuacji do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli jednak przedmiotowa działalność będzie prowadzona w pasiece powyżej 80 rodzin, to będzie stanowić dział specjalny produkcji rolnej, a dochody uzyskiwane z tego źródła przychodów, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl