IPPB1/415-1240/14-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1240/14-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2014 r. (data wpływu 5 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzeń biegłym świadczącym usługi na zlecenie prokuratury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzeń biegłym świadczącym usługi na zlecenie prokuratury.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prokuratura zleca: biegłym sądowym, tłumaczom przysięgłym, biegłym (tłumaczom) z zakresu daktylologii i innym biegłym, adwokatom i radcom prawnym, kuratorom sądowym i mediatorom, wykonywanie określonych czynności na podstawie art. 193 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.) oraz innym osobom posiadającym wiedzę w danej dziedzinie, zgodnie z art. 195 k.p.k.

Prokuratura kwalifikuje, dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych, przychody biegłych oraz innych ww wskazanych osób, wykonujących określone czynności na podstawie art. 193 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555 ze zm,) do dwóch różnych źródeł przychodów:

1. Działalność wykonywana osobiście zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - gdy prokurator powołuje wyżej wymienione osoby tylko z imienia i nazwiska np. 1) Jana Kowalskiego wpisanego na listę biegłych sądowych (art. 193 § 1 k.p.k.). Jan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą, lecz w zakresie działalności nie jest ujęte wykonywanie opinii przez Jana Kowalskiego jako biegłego, a także nie zatrudnia on biegłych, np. prowadzi firmę "Jan Kowalski - sprzedaż nieruchomości" a zostaje powołany jako biegły sądowy z zakresu informatyki, 2) osoba (lekarz) prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą "Anna Kowalska - indywidualna praktyka lekarska - lekarz psychiatra"- zostaje powołana jako biegła z zakresu psychiatrii. W zakres jej działalności wchodzi leczenie, diagnostyka, porady. Wykonywanie opinii biegłego nie jest tożsame z wykonywaną działalnością gospodarczą. W powyższej sytuacji Prokuratura jako płatnik pobiera zaliczkę na podatek.

2. Działalność gospodarcza zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - gdy prokurator powołuje osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podając jej imię i nazwisko i nazwę firmy (wykonywanie opinii biegłego wchodzi w zakres działalności gospodarczej) np.

a.

"Pracownia Badań Chemicznych - Jan Kowalski" (firma jednoosobowa, nie zatrudnia pracowników) traktując ją jako instytucję specjalistyczną (art. 193 § 2 k.p.k.).

b.

"Pracownia Badań Chemicznych - Jan Kowalski (Jan Kowalski nie jest biegłym żadnej specjalności, zatrudnia kilku biegłych.) traktując ją jako instytucję specjalistyczną (art. 193 § 2 k.p.k.).

W sytuacji 2 a i b Prokuratura płaci firmie kwotę brutto wynikającą z rachunku lub faktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy prawidłowo Prokuratura kwalifikuje:

Ad. 1) przychody osób, które prowadzą działalność gospodarczą, lecz nie jest ona tożsama z wykonywaniem zlecenia wykonania określonych czynności - jako działalność wykonywaną zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2a) przychody prowadzących działalność gospodarczą biegłych, w sytuacji gdy czynności wykonywane przez ww. osoby są tożsame z wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą jako - przychody z działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2b) przychody osób prowadzących działalność gospodarczą, zatrudniających biegłych, wykonujących określone czynności na zlecenie prokuratury - jako przychody z działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1) Prokuratura prawidłowo kwalifikuje przychody osób które prowadzą działalność gospodarczą, gdy nie jest ona tożsama z wykonywaniem opinii biegłego - jako działalność wykonywaną osobiście zgodnie z art. 10 ust, 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W powyższej sytuacji Prokuratura jako płatnik pobiera zaliczkę na podatek.

Ad. 2a) Prokuratura prawidłowo kwalifikuje przychody prowadzących działalność gospodarczą biegłych, w sytuacji gdy czynności wykonywane przez biegłych są tożsame z wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą-jako przychody z działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2b) Prokuratura prawidłowo kwalifikuje przychody osób które prowadzą działalność gospodarczą zatrudniających biegłych, wykonujących określone czynności na zlecenie prokuratury jako przychody z działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W obu sytuacjach opisanych w pkt 2a i 2b Prokuratura nie występuje jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

* pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zatem nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj.m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Ustawodawca wyraźnie bowiem rozróżnił w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła przychodu m.in. z działalności wykonywanej osobiście oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej; dokonany podział ma charakter rozłączny.

Zgodnie z art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 9.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy powoduje, że na sądach, prokuraturach, czy też organach władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 cyt. ustawy).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zleca biegłym sądowym, tłumaczom przysięgłym, biegłym (tłumaczom) z zakresu daktylologii i innym biegłym, adwokatom i radcom prawnym, kuratorom sądowym i mediatorom (dalej biegłym), wykonywanie określonych czynności na podstawie art. 193 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.) oraz innym osobom posiadającym wiedzę w danej dziedzinie, zgodnie z art. 195 k.p.k.

Kwalifikacja do źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń przyznawanych biegłym w związku z czynnościami wykonywanymi przez nich na zlecenie prokuratury, jest zależna od formy prawnej wykonywania przez nich zawodu.

W wyniku powyższego uznać należy, że w sytuacji gdy biegły wykonuje czynności na zlecenie Prokuratury prowadząc działalność gospodarczą, która nie jest tożsama z wykonywaniem opinii biegłego przychód ten należy zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście. W takim przypadku na Prokuraturze, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei gdy biegły wykonuje czynności na zlecenie Prokuratury prowadząc działalność gospodarczą, która swym przedmiotem obejmuje czynności odpowiadające czynnościom wykonywanym na zlecenie Prokuratury to wynagrodzenie z tego tytułu kwalifikowane jest do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

Również osoby, które prowadzą działalność gospodarczą i nie są biegłymi żadnej specjalności a zatrudniają na umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło biegłych, z czym mamy do czynienia również w przedstawionym stanie faktycznym, będą osiągały przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. W takich sytuacjach na Prokuraturze, jako jednostce wypłacającej należności nie ciążą obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl