IPPB1/415-1210/08/11-7/S/EC

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1210/08/11-7/S/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (data wpływu 10 października 2011 r.) - stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* nie powstania przychodu z działalności gospodarczej z tytułu przyznanej dotacji - jest nieprawidłowe

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik działając pod firmą I. rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów i w ramach prowadzonej działalności, której przedmiotem jest działalność szkoleniowa, realizuje m.in. szkolenia współfinansowane w ramach Funduszy strukturalnych.

A. Projekt nr 1 dotyczący pytań 1-4:

* nr projektu.

* umowa projektu.

* finansowany z Funduszy strukturalnych: EFS - Europejski Fundusz Społeczny 2004-2006;

* Program Operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich;

* Priorytet: 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy;

* Działanie: 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodark;

W tym projekcie Podatnik jest projektodawcą - Beneficjentem, dotacja na sfinansowanie niniejszego projektu wypłacana jest w formie transz - kilku zaliczek. Pierwsza zaliczka została wypłacona po podpisaniu umowy a kolejne po dokonaniu rozliczenia poprzedniej w kwocie nie mniejszej niż jej 80% wartości. Po rozliczeniu poprzedniej zostaje wypłacona kolejna zaliczka (przy czym nierozliczona część z poprzedniej zaliczki powiększa kwotę zaliczki następnej) i w ten sam sposób wypłacane są kolejne zaliczki.

Projekt ten realizowany jest z Partnerem, który to Partner zgodnie z umową projektową realizuje jedną część zadań, na które otrzymuje środki za pośrednictwem Beneficjenta. Partner po dokonaniu wydatków projektowych obciąża Beneficjenta tytułem zwrotu poniesionych kosztów projektu wystawiając zgodnie z wymogami Instytucji Wdrażającej dla Beneficjenta Notę obciążeniową/księgową.

B. Projekt Nr 2 dotyczący pytań 5-6

* nr projektu...;

* umowa projektu:..;

* finansowany z Funduszy strukturalnych: EFS - Europejski Fundusz Społeczny;

* Program operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006;

* Priorytet: 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy;

* Działanie: 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

W tym projekcie Podatnik jest współ-projektodawcą - Partnerem dotacja na sfinansowanie niniejszego projektu jest wypłacana Beneficjentowi w formie transz - kilku zaliczek. Zgodnie z Umową o Realizacji Projektu, realizacja Projektu podzielona jest pomiędzy Beneficjenta i Partnera i każdy z tych podmiotów realizuje wyznaczoną w Projekcie jego część. Na podstawie umowy projektowej Beneficjent przelewa określoną kwotę zaliczki dotacji na wydatki projektowe ponoszone przez Partnera. Partner po dokonaniu wydatków projektowych obciąża Beneficjenta tytułem zwrotu poniesionych kosztów projektu wystawiając zgodnie z wymogami Instytucji Wdrażającej dla Beneficjenta Notę obciążeniową/księgową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy otrzymana przez Beneficjenta dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy otrzymana przez Beneficjenta dotacja korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Kiedy należy doliczyć do przychodu podatkowego i ująć w Księdze Przychodów i Rozchodów otrzymaną zaliczkę dotacji, jeśli dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tejże ustawy.

4.

Do którego roku należy przypisać przychody i koszty ujęte we wniosku o płatność i "Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność" w przypadku gdy wydatki poniesiono w grudniu (i/lub miesiącach wcześniejszych) roku poprzedniego a wniosek o płatność i "Informację dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność" wystawioną przez Instytucję Wdrażającą, w której jest określona wysokość kwoty uznanej za rozliczoną z otrzymanej zaliczki złożono i otrzymano w styczniu roku następnego.

5.

Czy otrzymana przez Partnera Projektu za pośrednictwem Beneficjenta dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

6.

Czy otrzymana przez Partnera Projektu za pośrednictwem Beneficjenta dotacja korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem zaskarżonej interpretacji Nr IPPB1/415-1210/08-2/EC z dnia 30 grudnia 2008 r. jest odpowiedź na pytania nr 1, 2, 3 i 4. W zakresie pozostałych pytań została wydana w dniu 30 grudnia 2008 r. odrębna interpretacja Nr IPPB1/415-1210/08-3/EC, która nie została zaskarżona.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Kwota otrzymanej przez Beneficjenta dotacji nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2)

Kwota otrzymanej przez Beneficjenta dotacji korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3)

Jeśli dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tejże ustawy to zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy otrzymane przez podatnika zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, nie zalicza się do przychodu. Zaliczki wpłacane na konto podatnika na podstawie "umowy o sfinansowanie projektu" bez względu na to, jakiej części usługi / dostawy dotyczą, nie podlega wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z powyższym, przychód z tytułu wykonanych usług, powstanie w dacie jej wykonania, w tym przypadku w dacie wystawienia przez Instytucję Wdrażającą "Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność", w której jest określona wysokość kwoty uznanej za rozliczoną z otrzymanej zaliczki, wypłaconej na poczet wydatków oraz kwota pozostała do rozliczenia. Nie jest możliwe określenie tych kwot / części rozliczonej zaliczki samodzielnie przez Beneficjenta z wniosku o płatność, będącego propozycją rozliczenia zaliczki.

Ad. 4)

Jeśli dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tejże ustawy to w tym przypadku w dacie wystawienia (w styczniu roku następnego) przez Instytucję Wdrażającą "Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność", w której jest określona wysokość kwoty uznanej za rozliczoną z otrzymanej zaliczki, wypłaconej na poczet wydatków należy ująć ją jako przychód w Księdze Przychodów i Rozchodów.

Natomiast koszty poniesione w miesiącu grudniu (i/lub w miesiącach wcześniejszych) roku poprzedniego rozliczone we wniosku o płatność i "Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność" wystawionej przez Instytucję Wdrażającą w styczniu roku następnego, należy ująć w roku podatkowym w którym zostały one poniesione czyli w tym przypadku w roku poprzednim w stosunku do uzyskanego przychodu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał na podstawie ww. wniosku interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Nr IPPB1/415-1210/08-2/EC z dnia 30 grudnia 2008 r., w której uznał stanowisko Pani za nieprawidłowe.

W powyższej interpretacji stwierdzono, iż dofinansowanie otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacja jest przychodem z działalności gospodarczej w momencie jej faktycznego otrzymania. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, w roku, w którym zostały poniesione.

Interpretacja została doręczona Pani w dniu 7 stycznia 2009 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem Pani Bożena W. pismem z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) wezwała tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe tut. Organ pismem z dnia 19 lutego 2009 r. Nr IPPB1/415-1210/08-6/EC (skutecznie doręczonym w dniu 5 marca 2009 r.) stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

Pani B. W. w dniu 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) złożyła za pośrednictwem tut. Organu skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na wydaną interpretację indywidualną Nr IPPB1/415-1210/08-2/EC z dnia 30 grudnia 2008 r.

Wyrokiem z dnia 24 listopada 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Pani Bożeny W. na interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2008 r. Nr IPPB1/415-1210/08-2/EC w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż skarga zasługuje na uwzględnienie. Zasadny jest bowiem sformułowany w niej zarzut dotyczący błędnej wykładni art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. i odnoszący się do stanowiska Ministra Finansów, wyrażonego w zaskarżonej interpretacji - co do problemu przedstawionego w pkt 2 wniosku Skarżącej. Kwestia ta ma również kluczowe znaczenie dla pozostałych pytań zawartych w tym wniosku.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż (...) sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest jedynie kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla określonego w art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Kluczowe znaczenie dla tej kwestii ma natomiast ustalenie źródła pochodzenia środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu, który ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy. Nie ma zatem znaczenia czy wypłata tych środków odbywa się zastosowaniem systemu prefinansowania, przez budżet lub inny podmiot, a następnie ich refinansowania ze środków bezzwrotnej pomocy udzielanej przez wymienione w powyższym przepisie podmioty (por. wyrok NSA z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II FSK 874/07, wyrok NSA z dnia 30 października 2008 r., sygn. akt II FSK 1069/07, wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1457/07 - dostępne w elektronicznej Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych).

W rozpoznawanej sprawie oznacza to, iż sam fakt prefinansowania realizowanego przez Skarżącą programu ze środków budżetu państwa, nie stanowi przeszkody w zastosowaniu zwolnienia od podatku dochodowego w oparci o art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

W ocenie Sądu, skutkiem zwolnienia podatkowego jest to, że określony rodzaj przychodu - mimo iż generalnie jest on przychodem ze źródeł podlegających opodatkowaniu, nie jest jednak opodatkowany. Przychodu tego nie uwzględnia się przy obliczaniu dochodów, a w związku z tym kosztów jego uzyskania nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 31 u.p.d.o.f.).

Jeżeli zatem powyższe rozważania prowadzone były w kierunku zaklasyfikowania otrzymywanych przez Skarżącą środków (dotacji) na realizację wskazanego we wniosku programu, jako mieszczących się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., czyli podlegających zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o ten przepis i tak też stwierdziła sama Skarżąca, to nie do pogodzenia z takim jej stanowiskiem jest wyrażony przez nią pogląd odnośnie pytania postawionego w pkt 1 jej wniosku, tj. iż otrzymana dotacja nie jest przychodem podatkowym na podstawie art. 14 u.p.d.o.f. Skoro bowiem otrzymana przez nią dotacja na realizację zadania leżącego w zakresie wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, podlegać ma zwolnieniu od podatku, to nie może nie być traktowana jak przychód podatkowy. Innymi słowy, jeżeli coś nie jest przychodem podatkowym, to nie może być rozważane jednocześnie w kategoriach przychodu podlegającego zwolnieniu od podatku.

Odnośnie natomiast pytań przedstawionych w pkt 3 i 4 wniosku o wydanie interpretacji, z treści tego wniosku wyraźnie wynika, iż zostały one postawione alternatywnie - tylko na wypadek uznania, iż otrzymana przez Skarżącą jako Beneficjenta, dotacja nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. Uznanie za wadliwe stanowiska Ministra Finansów odnośnie spełnienia określonej w tym przepisie przesłanki "pochodzenia środków" sprawia, iż odpowiedź na te pytania stała się niecelowa.

Wyrokiem z dnia 16 września 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną, wniesioną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 24 listopada 2009 r., - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie nie powstania przychodu z działalności gospodarczej z tytułu przyznanej dotacji oraz za prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwa warunki.:

* środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Norma ta zawiera szereg przesłanek, których spełnienie warunkuje zastosowanie zwolnienia, do których należy zaliczyć:

* ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. ustalenie beneficjenta,

* zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany/wynagradzany,

* bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej pomocy.

Z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W przypadku projektów realizowanych w ramach Funduszy Strukturalnych środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach poakcesyjnych Funduszy Strukturalnych jest więc prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu Państwa.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wynika, że istotną przesłanką nabycia zwolnienia przedmiotowego jest tylko "pochodzenie" dochodów otrzymanych przez podatnika od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy.

A zatem sposób finansowania programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO ma znaczenie drugorzędne i jest tylko kwestią techniczną i nie mającą istotnego znaczenia dla nabycia prawa do zwolnienia przedmiotowego. Zatem metoda "refinansowania (zaliczka)" nie może bezpośrednio wpływać na to zwolnienie, podobnie jak i to czy środki te pochodzą ze środków zgromadzonych na odpowiednim rachunku bankowym. W takiej sytuacji środki na wdrożenie działań w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego należy uznać za środki pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż spełniona została przesłanka wskazana w lit. a art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 wskazuje na dwie przesłanki zwolnienia, które muszą zaistnieć łącznie. Drugą przesłanką zwolnienia, jest "bezpośrednie realizowanie celu programu przez podatnika ze środków bezzwrotnej pomocy". Przy czym należy zwrócić uwagę, iż "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni realizuje projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

W tym projekcie Podatnik jest projektodawcą - Beneficjentem, dotacja na sfinansowanie niniejszego projektu wypłacana jest w formie transz - kilku zaliczek. Pierwsza zaliczka została wypłacona po podpisaniu umowy a kolejne po dokonaniu rozliczenia poprzedniej w kwocie nie mniejszej niż jej 80% wartości. Po rozliczeniu poprzedniej zostaje wypłacona kolejna zaliczka (przy czym nierozliczona część z poprzedniej zaliczki powiększa kwotę zaliczki następnej) i w ten sam sposób wypłacane są kolejne zaliczki.

W świetle powyższego można uznać, iż to Wnioskodawczyni bezpośrednio realizowała cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. A zatem spełnione zostały przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutkiem zwolnienia otrzymywanych przez Wnioskodawczynię środków finansowych (przeznaczonych na sfinansowanie realizowanego przez nią programu) z podatku dochodowego od osób fizycznych jest to, że określony rodzaj przychodu - mimo iż generalnie jest on przychodem ze źródeł podlegających opodatkowaniu, nie jest jednak opodatkowany.

Przychodu tego nie uwzględnia się przy obliczaniu dochodów, a w związku z tym kosztów jego uzyskania nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 31 u.p.d.o.f.).

Wskazać należy, iż otrzymana dotacja jest przychodem podatkowym na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem otrzymana dotacja na realizację zadania leżącego w zakresie wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, podlegać ma zwolnieniu od podatku, to nie może nie być traktowana jak przychód podatkowy. Innymi słowy, jeżeli coś nie jest przychodem podatkowym, to nie może być rozważane jednocześnie w kategoriach przychodu podlegającego zwolnieniu od podatku. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem stanowisko Wnioskodawczyni, iż kwota otrzymanej przez Beneficjenta dotacji nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji za prawidłowe

Odnośnie natomiast pytań przedstawionych w pkt 3 i 4 wniosku o wydanie interpretacji, z treści tego wniosku wyraźnie wynika, iż zostały one postawione alternatywnie - tylko na wypadek uznania, iż otrzymana przez Wnioskodawczynię jako Beneficjenta, dotacja nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uznanie za prawidłowe stanowiska Wnioskodawczyni odnośnie zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z dotacji sprawia, iż odpowiedź na te pytania stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl