IPPB1/415-1193/13-6/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1193/13-6/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych - jest prawidłowa.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 2009 r. sprawuje w Spółce funkcję Prezesa Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej w spółce kapitałowej (dalej "Spółka").

Jako Prezes zarządu Podatnik zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki wspólnie z innymi członkami zarządu oraz jej reprezentowaniem na zewnątrz w szczególności do jego obowiązków należy:

* Kierownictwo strategiczne dotyczące polityki komercyjnej Spółki w polskim środowisku medialnym,

* Kierownictwo strategiczne w definiowaniu rozwoju portfolio Spółki w zakresie usług, kanałów i programów w celu zapewnienia Spółce przewodniej roli na polskim rynku telewizyjnym,

* Kierownictwo w zakresie eksploatacji posiadanego kontentu,

* Zawierania i utrzymywanie międzynarodowych relacji z głównymi grupami mediowymi pod kątem możliwej współpracy,

* Uczestnictwo w międzynarodowych forach, konferencjach, targach i wystawach w celu umocnienia przewodniej roli Spółki w zakresie innowacji na polskim rynku mediowym,

* Kierownictwo nad brandingiem i komunikacją z publicznością Spółki.

Za pełnienie funkcji Prezesa Zarządu, Podatnik otrzymuje wynagrodzenie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.

Zważywszy na fakt, że Spółka potrzebuje profesjonalnego wsparcia i doradztwa w zakresie opracowywania i wdrożenia strategii biznesowej, planowane jest zawarcie umowy o świadczenie usług (dalej: Urnowa o współpracy) z Podatnikiem w obszarze m.in. usług doradztwa w zakresie rynku telewizyjnego. Umowa ta byłaby realizowana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej między innymi na świadczeniu usług doradczych w zakresie rynku telewizyjnego.

W przypadku podjęcia współpracy doradczej z Podatnikiem w ramach jego działalności gospodarczej usługi wykonywane przez Podatnika na rzecz Spółki będą obejmowały w szczególności:

* Analizę międzynarodowych trendów oraz kierunków rozwoju przemysłu medialnego pod kątem możliwości implementacji na polskim rynku,

* Poszukiwanie biznesowych możliwości zwiększenia aktywów Spółki,

* Ocenę działalności Spółki pod kątem międzynarodowych standardów,

* Monitorowanie trendów programowych na rynku globalnym pod kątem możliwości implementacji w Polsce,

* Doradztwo, co do technologii odpowiednich do wykorzystania kontentu programowego Spółki w przyszłych modelach dochodów,

* Analizę strategiczną w odniesieniu do nowych rozwiązań handlowych z punktu widzenia możliwości prawnych,

* Doradztwo w zakresie oceny zarządzania oraz efektywności i jakości pracy pracowników,

* Doradztwo strategiczne w odniesieniu do interesu akcjonariuszy pod kątem optymalizacji tworzenia wartości,

* Doradztwo strategiczne w odniesieniu do marketingu i komunikacji w branży telewizyjnej i rynku reklamy.

Podatnik będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej. Na Podatniku będzie spoczywała również pełna odpowiedzialność za rezultat usług doradczych. Podatnik, jako niezależny przedsiębiorca nie będzie podlegał kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług doradczych. Ponadto, usługi doradcze świadczone przez Podatnika, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Spółkę.

Podatnik podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach planowanej współpracy nie będzie dotyczył czynności wykonywanych przez Podatnika, jako Prezesa Zarządu Spółki.

W szczególności w ramach Urnowy o współpracy, Spółka nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o współpracy będą jedynie czynności, których istotą jest doradztwo i które będą odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej. Po rozpoczęciu świadczenia usług przez Podatnika na rzecz Spółki, Podatnik nadal będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu i za czynności wykonywane na tym stanowisku będzie otrzymywał on wynagrodzenie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.

W takim przypadku, Spółka będzie wypłacała na rzecz Podatnika wynagrodzenie:

* przyznane na podstawie uchwały Rady Nadzorczej z tytułu czynności wykonywanych jako Prezesa Zarządu, oraz

* z tytułu świadczenia przez Podatnika usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłej Umowy o współpracy.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku a mianowicie wskazał, że:

* pełni i w przyszłości będzie pełnił w Spółce funkcję Prezesa Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki powołującej Podatnika do pełnienia tej funkcji. Jednocześnie, pragnie podkreślić, iż nie był i nie będzie zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę,

* zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach umowy o świadczenie usług doradczych nie będzie obejmował czynności zarządczych na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych, będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług może podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 5a u.p.d.o.f., za działalność gospodarczą przyjmuje się działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, z opisanego zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie, iż usługi doradcze spełniają przytoczony warunek.

Prawidłowość tego stanowiska potwierdza, bowiem przedstawiona poniżej argumentacja. Zgodnie z art. 5b u.p.d.o.f., aby działalność mogła zostać uznana za działalność gospodarczą, wobec wykonywanych w ramach niej czynności nie mogą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Podatnik będzie prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu i jako niezależny przedsiębiorca, w ramach której świadczyć będzie usługi analityczne i konsultingowe. Wynagrodzenie za świadczone usługi doradcze będzie wypłacane Podatnikowi na podstawie Umowy o współpracy, zgodnie z wystawianymi fakturami.

Podatnik będzie ponosić pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej; na nim będzie spoczywała również pełna odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat usług doradczych zleconych Podatnikowi przez Spółkę. W związku z wykonywaniem na rzecz Spółki usług doradczych Podatnik nie będzie podlegał kierownictwu Spółki.

Ponadto, usługi doradcze świadczone przez Podatnika, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Spółkę.

Podatnik podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach planowanej współpracy nie będzie dotyczył czynności wykonywanych przez Podatnika, jako Prezesa Zarządu Spółki. W szczególności, przedmiotem Umowy o współpracę nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych. Zakres usług doradczych nie będzie, zatem pokrywał się z ww. czynnościami Prezesa zarządu, a dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym, odrębnym od czynności wykonywanych, jako członek zarządu.

Nie będzie można również przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie będzie można uznać, by były one świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, a tym samym, by zastosowanie znalazł tu art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą miały, bowiem charakter wyłącznie doradczy i nie przewidują zarządzania Spółką ani reprezentacji Spółki. W szczególności w ramach Umowy o współpracy, Spółka nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) przedmiotem umowy o współpracy będą jedynie czynności, których istotą jest doradztwo i które będą odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.

Biorąc, zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie, bowiem z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f., przy czym zgodnie z art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f. oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści przywołanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru opodatkowania przychodów 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali jedynie ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż dotychczas nie był zatrudniony i nie zamierza zawierać umowy o pracę ze Spółką.

Ze względu na fakt, iż dochody z tytułu usług doradczych będą osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oraz w związku z faktem, że Podatnik złoży stosowne oświadczenie do Spółki zgodnie z art. 41 ust. 2 u.p.d.o.f., Spółka nie będzie odprowadzała zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w tym zakresie. Podatek będzie rozliczany w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2012.04.17 (IPPB2/415-124/12-2/MG), z dnia 2013.01.17 (IPPB1/415-1503/12-4/EC) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28.06.2013 (ILPB1/415-425/13-2/AA).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednakże, tut. Organ wskazuje, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi

organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl