IPPB1/415-1137/12-2/MS - Możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania usług w zakresie elektromechaniki na rzecz podmiotów posiadających osobowość prawną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1137/12-2/MS Możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania usług w zakresie elektromechaniki na rzecz podmiotów posiadających osobowość prawną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

* możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania usług w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej, naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych, usługi w zakresie tele-i radiomechaniki, na rzecz zakładów lub firm posiadających osobowość prawną (pytania Nr 1) - jest prawidłowe,

* kwalifikacji wykonywanych usług do określonej pozycji tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (pytanie Nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.09 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania usług w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej, naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych, usługi w zakresie tele-i radiomechaniki, na rzecz zakładów lub firm posiadających osobowość prawną oraz kwalifikacji wykonywanych usług do określonej pozycji tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar otworzyć działalność usługową objętą opodatkowaniem w formie karty podatkowej w następujących zakresach (załącznik 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku...):

1.

Usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej (pozycja 20).

2.

Naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych (pozycja 21).

3.

Usługi w zakresie tele-i radiomechaniki (pozycja 22).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy jako zakład usługowy wykonujący usługi w zakresie wymienionym w pozycji 68 (1,2,3) Wnioskodawca będzie mógł je świadczyć dla zakładów lub firm posiadających osobowość prawną.

2.

W przedmiocie działalności - usługi w zakresie elektromechaniki (pozycja 68.1) są pomiary elektryczne i badania odbiorcze odbiorników elektrycznych, czy w takim razie pomiar stanu izolacji, skuteczności zerowania i uziemienia instalacji elektrycznych (gniazda jedno i trójfazowe, szafy sterownicze, silniki i inne elementy instalacji) wchodzą w zakres tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1.

Wnioskodawca uważa, że usługi wymienione w pozycji 68 punkt 1,2 i 3 (elektromechanika, naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych, tele-i radiomechanika) może świadczyć dla firm (zakładów) posiadających osobowość prawną.

W przytoczonej Ustawie Wnioskodawca nie znalazł żadnych zastrzeżeń, interpretacja podatkowa indywidualna IPTPB1/415-85/12-4/KSU z dnia 27 kwietnia 2012 r. dotycząca usługi w zakresie tele-i radiomechaniki podziela stanowisko Wnioskodawcy.

Ad 2

Wnioskodawca uważa, że termin pomiary elektryczne obejmuje pomiary stanu izolacji, skuteczności zerowania i uziemienia instalacji elektrycznych takich jak gniazda jedno i trójfazowe, szafy sterownicze, silniki i inne elementy instalacji elektrycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania usług w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej, naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych, usługi w zakresie tele-i radiomechaniki, na rzecz zakładów lub firm posiadających osobowość prawną jest prawidłowe natomiast w zakresie kwalifikacji wykonywanych usług do określonej pozycji tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W załączniku nr 3 do powyższej ustawy - Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej w poz. 20 wymieniono - usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej. W załączniku nr 4 - stanowiącym charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo - usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej wskazano, że wymienione powyżej usługi obejmują: wyrób i naprawę silników i prądnic elektrycznych, wyrób i naprawę zmechanizowanego sprzętu gospodarstwa domowego, spawarek i zgrzewarek elektrycznych, prostowników, stabilizatorów i transformatorów, aparatury łączeniowej (łączników), urządzeń elektromechanicznych. Wyrób i naprawa urządzeń grzejnych i oświetleniowych. Wyrób i montaż zapalarek piezoelektrycznych. Wykonywanie instalacji elektrycznych do maszyn i urządzeń elektrycznych. Naprawa i konserwacja instalacji elektrycznych. Wyrób podzespołów i urządzeń elektromechanicznych i elektronicznych oraz rozdzielni elektroenergetycznych do 1 kV. Pomiary elektryczne i badania odbiorcze odbiorników elektrycznych. Wyrób, regeneracja, naprawa i ładowanie akumulatorów. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Usługi w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych określono w poz. 21 załącznika 4 do ustawy. Obejmują one: Naprawa zespołów i kompletnych urządzeń stosowanych w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku, w energetyce, elektronice, elektrotechnice i automatyce przemysłowej, jak np. zasilacze, urządzenia sygnalizacyjne, alarmowe, sterownicze, wzmacniacze elektroakustyczne, magnetowidy, kamery, aparatura diagnostyczna, naukowa, elektroniczny sprzęt pomiarowo-kontrolny, urządzenia cyfrowe służące do zbierania i przetwarzania informacji itp. Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń pomocniczych. Naprawa zegarków i zegarów elektronicznych (z wyłączeniem analogowych). Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia świadczonej usługi.

Zakres usług tele-i radiomechanika szczegółowo określonego w poz. 22 załącznika 4 do ustawy obejmuje: Naprawa i konserwacja oraz instalowanie urządzeń i aparatów radiowych, telewizyjnych, teletechnicznych, elektroakustycznych, w tym również domofonów, sygnalizacyjnych oraz elektronicznych i elektromechanicznych urządzeń współpracujących, w tym również anten telewizyjnych, z wyjątkiem instalacji i montażu anten satelitarnych i sieci telewizji kablowej. Konserwacja i naprawa telefonicznej sieci wewnątrzzakładowej, central telefonicznych, aparatów telefonicznych i urządzeń dyspozytorskich wewnątrzzakładowych. Wykonywanie nietypowych urządzeń stabilizacyjnych, antenowych oraz części zamiennych, elementów i podzespołów. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Natomiast usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji: grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego - dla ludności, ujęte zostały w części I ww. tabeli pod poz. 75.

Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, obejmuje: wykonywanie, naprawę i konserwację wszelkiego rodzaju wewnętrznych i zewnętrznych instalacji oraz urządzeń: wodociągowych, kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, klimatyzacyjnych, w tym również przemysłowych i specjalnych (np. kuchni parowych, pralni mechanicznych, suszarni). Czyszczenie wykonanej instalacji i zabezpieczenie jej przed korozją, a w razie potrzeby położenie izolacji termicznej. Wykonywanie nietypowych elementów instalacyjnych. Wykonywanie, naprawa i konserwacja wszelkiego rodzaju wewnętrznych i zewnętrznych instalacji i urządzeń gazowych, w tym również przemysłowych i specjalnych (np. instalacji gazów technicznych i sprężonego powietrza, instalacji bezprzewodowej na gaz płynny. Czyszczenie instalacji i zabezpieczanie antykorozyjne. Malowanie instalacji gazów technicznych w kolorach ustalonych przez dozór techniczny. Wykonywanie nietypowych elementów instalacyjnych. Wykonywanie, naprawa i konserwacja: instalacji elektroenergetycznych siły, światła i sygnalizacji sterowania i słaboprądowych, instalacji piorunochronowej i uziemiającej, linii elektroenergetycznych i telefonicznych napowietrznych i kablowych, rozdzielnic elektrycznych i pulpitów sterujących, instalacji w stacjach i agregatów prądotwórczych. Instalowanie i konserwacja odbiorników elektrycznych. Pomiary i badania odbiorcze instalacji, odbiorników i urządzeń elektrycznych. Wykonywanie pomiarów stanu izolacji i skuteczności zerowania, uziemienia itp. Wykonywanie i naprawa instalacji aparatury kontrolno-pomiarowej, sterowania i automatyki. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczenia.

Co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Ustawodawca wprowadza wyjątek od powyższej zasady. Dotyczy on wyłącznie wykonywania usług w zakresie złotnictwa - jubilerstwa, wymienionych w części I tabeli pod poz. 4, które mogą być wykonywane tylko dla ludności, oraz usług wymienionych w części I tabeli pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym w 2012 r. kwoty 60 724 zł przychodu rocznie.

Za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

W myśl art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczące się w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ww. ustawy w zakresie: Usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej (pozycja 20); Naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych (pozycja 21); Usługi w zakresie tele-i radiomechaniki (pozycja 22), Wnioskodawca będzie mógł świadczyć na rzecz zakładów lub firm posiadających osobowość prawną. Natomiast pomiar stanu izolacji, skuteczności zerowania i uziemienia instalacji elektrycznych (gniazda jedno i trójfazowe, szafy sterownicze, silniki i inne elementy instalacji) nie mieści się w katalogu wymienionym w poz. 20 części I Tabeli - usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej. Powyższe usługi zaliczyć należy do usług w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego - dla ludności, które ujęte zostały w części I ww. tabeli pod poz. 75.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002, r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl