IPPB1/415-1126/12-4/MS - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej z siedzibą na terytorium Cypru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1126/12-4/MS Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej z siedzibą na terytorium Cypru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) oraz piśmie (data nadania 3 grudnia 2012 r., data wpływu 6 grudnia 2012 r.) uzupełniającym braki formalne o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego (udziałów) do spółki mającej siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego (udziałów) do spółki mającej siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i rezydentem podatkowym Polski. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o interpretację (data wysłania: 10 sierpnia 2012 r.) dotyczącym planowanych działań restrukturyzacyjnych. W związku z tym, że planowane działania uległy pewnym modyfikacjom, Wnioskodawca występuje niniejszym z odrębnym wnioskiem o interpretację.

Wnioskodawca jest właścicielem udziałów cypryjskiej spółki kapitałowej (dalej: "Udziały"). Aktualnie rozważa on możliwość przystąpienia do istniejącej lub nowo zorganizowanej spółki osobowej z siedzibą na Cyprze (dalej: "Spółka"). Spółka będzie zorganizowana w formie prawnej limited partnership, która jest transparentna podatkowo, tj. jej przychody nie są opodatkowane na poziomie spółki, ale przypisywane w odpowiedniej proporcji jej wspólnikom i opodatkowane na ich poziomie.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do Spółki jako Limited Partner, tj. wspólnik ograniczony w odpowiedzialności za zobowiązania spółki i pozbawiony prawa zarządu spółką. Wnioskodawca rozważa możliwość wniesienia do Spółki wkładu niepieniężnego w postaci Udziałów. Poza Wnioskodawcą wspólnikami (Limited Partners) Spółki mogą być również inne osoby fizyczne, polscy rezydenci podatkowi i osoby prawne z siedzibą w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej. Spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze przystąpi natomiast do Spółki jako General Partner, tj. wspólnik zarządzający, odpowiadający za zobowiązania Spółki bez ograniczenia.

Z tytułu prowadzonej działalności Spółka może otrzymywać dochody, w tym m.in. dochody z tytułu dywidend, umorzenia udziałów/akcji, dochody ze zbycia udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych. Zyski wypracowane przez Spółkę będą dzielone pomiędzy wspólników na zasadach określonych w umowie spółki, w tym dzielone i wypłacane na rzecz Wnioskodawcy.

Spółka będzie zarejestrowana w rejestrze spółek na Cyprze oraz będzie zarządzana z terytorium Cypru (przez cypryjską spółkę kapitałową). Księgi rachunkowe Spółki będą znajdować się na Cyprze. Poza uczestnictwem w Spółce, Wnioskodawca nie planuje prowadzić innej działalności gospodarczej na Cyprze.

Pismem z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe poprzez wskazanie, że przedmiotem działalności spółki jest działalność inwestycyjna prowadzona na Cyprze, tj. w szczególności udzielanie pożyczek, nabywanie i zbywanie udziałów/papierów wartościowych itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy aport Udziałów do Spółki przez Wnioskodawcę będzie skutkował powstaniem u niego przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

2.

Czy dochody przypisane Wnioskodawcy z tytułu bycia wspólnikiem w Spółce, a następnie wypłacone Wnioskodawcy, podlegać będą opodatkowaniu jedynie na Cyprze, będąc jednocześnie zwolnionymi z opodatkowania w Polsce jako dochody zakładu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1. W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Udziałów do Spółki nie będzie skutkować powstaniem dla niego przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Wnioskodawca jako polski rezydent dla celów podatkowych podlega w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł podatkowych, zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT.

Dochody podlegające opodatkowaniu we wskazany sposób zostały określone w przepisie art. 9 ust. 1 Ustawy PIT. Zgodnie z brzmieniem wskazanego przepisu: Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku".

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy, zwolnione z opodatkowania są m.in.: "przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki".

W świetle wskazanego przepisu, wniesienie wkładu niepieniężnego (jakim jest niewątpliwie aport Udziałów) do spółki niebędącej osobą prawną nie skutkuje rozpoznaniem przychodu po stronie wnoszącego aport (w tym wypadku Wnioskodawcy).

Możliwość zastosowania wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT uzależniona jest przede wszystkim od uznania danego podmiotu, do którego wnoszony jest wkład (w opisanym zdarzeniu przyszłym - Spółki) za spółkę niebędącą osobą prawną. Pojęcie "spółki niebędącej osobą prawną" zostało zdefiniowane w przepisie art. 5a pkt 26 Ustawy PIT jako "spółka niebędąca podatnikiem podatku dochodowego".

Oznacza to zatem, iż aby uznać dany podmiot za spółkę niebędącą osobą prawną w rozumieniu Ustawy PIT, musi on być po pierwsze spółką w rozumieniu odpowiednich przepisów prawa, zgodnie z którymi została założona, oraz musi nie być opodatkowany jakimkolwiek rodzajem podatku dochodowego. Do tej kategorii zalicza się spółki osobowe, które zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej: "Ustawa CIT") nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w przypadku zagranicznej spółki osobowej (jaką jest Spółka) istotne jest także, aby również w kraju swojej rezydencji (Cypr) nie była ona podatnikiem podatku dochodowego. W świetle przepisu art. 1 ust. 3 Ustawy CIT: "Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania".

Wskazana regulacja prawna wskazuje na trzy przesłanki, jakie dana zagraniczna spółka osobowa musi łącznie spełnić, aby być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, tj.:

* spółka ta nie może posiadać osobowości prawnej w państwie rezydencji,

* musi być jednocześnie traktowana dla celów podatkowych w podatku dochodowym jak osoba prawna oraz

* musi być opodatkowana od całości swoich dochodów w państwie rezydencji, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z prawem cypryjskim, spółka osobowa założona zgodnie z przepisami tego prawa (Spółka) nie spełnia zarówno drugiego, jak i trzeciego ze wskazanych powyżej warunków, jest bowiem traktowana na potrzeby cypryjskiego podatku dochodowego jako transparentna podatkowo, tj. przychody Spółki nie są opodatkowane na jej poziomie, ale przypisywane w odpowiedniej proporcji jej wspólnikom, którzy są podatnikami z tytułu przypisanych im przychodów i kosztów.

W związku z powyższym Spółka spełnia, w opinii Wnioskodawcy, definicję spółki niebędącej osobą prawną zawartą w Ustawie PIT. Tym samym przepis art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT będzie miał zastosowanie do przedstawionego zdarzenia przyszłego, zwalniając z opodatkowania wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Udziałów do Spółki w Polsce.

Powyższe stanowisko (dotyczące zwolnienia z opodatkowania w Polsce aportu do zagranicznej spółki osobowej) potwierdzone zostało w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydanych przez Ministra Finansów, w tym w interpretacji wydanej dnia 17 listopada 2011 r. (sygn. IPTPB2/415-484/11-4/AKr; organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez niego wkładu niepieniężnego w postaci Udziałów do Spółki, nie będzie skutkowało powstaniem u niego przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołana przez Wnioskodawcę interpretacja dotycząca przepisów prawa wydana została w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcie organów podatkowych nie jest wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl