IPPB1/415-1117/11-3/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1117/11-3/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych w związku z prowadzeniem działalności za pośrednictwem zakładu położonego na terytorium Republiki Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych w związku z prowadzeniem działalności za pośrednictwem zakładu położonego na terytorium Republiki Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: "Wnioskodawca"). Wnioskodawca rozważa wdrożenie struktury, w której Wnioskodawca, będzie wspólnikiem spółki osobowej z siedzibą na Cyprze (dalej: "Spółka C1"). Spółka C1 będzie miała na Cyprze siedzibę i biuro. Spółka C1 będzie posiadała udziały w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze (dalej: "Spółka C2"). Spółka C2 będzie natomiast posiadała udziały innych spółkach kapitałowych (Wnioskodawca zakłada, że będą to polskie spółki kapitałowe, ale niewykluczone są również udziały w innych spółkach).

Forma prawna Spółki C1 będzie odpowiadać formie polskiej spółki jawnej lub polskiej spółki komandytowej. W razie wyboru formy zbliżonej do polskiej spółki komandytowej, Wnioskodawca będzie wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności, który nie prowadzi spraw Spółki C1 (funkcja Wnioskodawcy będzie odpowiadać funkcji komandytariusza w polskiej spółce komandytowej). W razie wyboru przez Wnioskodawcę takiej formy Spółki Cl, wspólnikiem odpowiadającym za zobowiązania Spółki Cl i prowadzącym sprawy Spółki Cl, którego funkcje odpowiadają funkcjom komplementariusza w polskiej spółce komandytowej, będzie inna spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (dalej "Spółka C3"). W tym scenariuszu, Spółka C3 będzie zajmowała się wyłącznie reprezentowaniem Spółki Cl i dokonywaniem czynności w imieniu Spółki Cl. W szczególności, w imieniu Spółki Cl będzie zawierała wszelkie umowy oraz będzie wykonywała wszelkie uprawnienia wynikające z własności akcji w Spółce C2 posiadanych przez Spółkę Cl (udział w wyborze władz spółki C2, udział innych decyzjach podejmowanych przez zgromadzenia akcjonariuszy Spółki C2, itp.). Spółka osobowa (tu: Spółka C1), podobnie jak polskie spółki osobowe, nie jest podatnikiem podatku dochodowego na Cyprze. Podatnikami podatku dochodowego są natomiast wspólnicy takiej spółki.

Spółka Cl będzie posiadać na Cyprze biuro, przez które będzie prowadzić działalność holdingową. Spółka Cl będzie posiadać cypryjski rachunek bankowy, jej księgi rachunkowe będą znajdować się na terytorium Cypru, będzie również zarejestrowana w cypryjskim rejestrze spółek. Spółka Cl będzie prowadzić na Cyprze działalność holdingową w odniesieniu do Spółki C2. W szczególności, Spółka Cl będzie właścicielem udziałów w Spółce C2, będzie zarządzać tymi udziałami, ustanawiać i koordynować strategie działania spółki C2 (monitorować ryzyko gospodarcze, finansowe i kredytowe towarzyszące działalności spółki C2), a także sprawować typowy nadzór właścicielski (m.in. jako udziałowiec Spółki C2, Spółka Cl będzie brała udział w wyborze władz Spółki C2 oraz będzie wykonywała wszelkie czynności prawne zastrzeżone prawem cypryjskim dla właścicieli udziałów w spółce kapitałowej np. zatwierdzanie sprawozdań finansowych.

Głównym źródłem dochodów Spółki C1 będą dochody z tytułu posiadania udziałów w Spółce C2 w postaci dywidend wypłacanych Spółce Cl przez Spółkę C2. Niezależnie od powyższego dochodu, Spółka C1 może uzyskiwać inne dochody: z wykonanych usług lub z odsetek od pożyczek udzielonych przez Spółkę C1 lub od środków deponowanych przez Spółkę C1. Zyski osiągnięte przez Spółkę C1 będą dystrybuowane do jej wspólników, w tym do Wnioskodawcy poprzez tzw. wypłatę zysków Spółki C1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym za pośrednictwem spółki osobowej z siedzibą na Cyprze oznacza, że stanowi ona "zakład" Wnioskodawcy w rozumieniu umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Cyprem (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523; dalej: "Umowa").

2.

W przypadku uznania, że Spółka C1 stanowi zakład, to czy uzyskiwane przez położony na Cyprze zakład dochody z dywidend wypłacanych ze Spółki C2 będą zwolnione od opodatkowania w Polsce na podstawie art. 10 ust. 4 oraz art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy.

3.

Czy dystrybucja zysku Spółki C1 na rzecz Wnioskodawcy w sposób opisany we wniosku powoduje obowiązek podatkowy po stronie Wnioskodawcy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 i 3 W zakresie pytania oznaczonego nr 1 wydana zostanie odrębną interpretacja indywidualna.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy jak zostało wskazane w stanie przyszłym, Spółka C1 będzie prowadzić działalność holdingową, Spółka C1 może osiągać dochody z akcji Spółki C2, których będzie właścicielem, a w szczególności może być odbiorcą dywidend wypłacanych przez Spółkę C2.

Artykuł 10 ust. 1 Umowy stanowi, iż dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Jak wskazano, podmiotem wypłacającym dywidendę będzie Spółka C2 (rezydent podatkowy Cypru),

Przez "osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie" rozumie się, zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy, każdą osobę, która zgodnie z ustawodawstwem tego państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu lub miejsce, w którym faktycznie wykonywany jest zarząd, siedzibę prawną albo z uwagi na inne kryteria o podobnym charakterze. Spółka C1 jako spółka osobowa jest uważana zarówno w cypryjskim, jak i w polskim prawie za transparentną podatkowo. Oznacza to, że nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego, podatnikami są natomiast jej wspólnicy, a zatem nie może być uznana za osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na Cyprze. W rezultacie, w świetle Umowy, odbiorcą dywidend wypłacanych przez spółkę C2 będą wspólnicy Spółki C1, w tym Wnioskodawca, który jest polskim rezydentem podatkowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy, dywidendy mogą być opodatkowane w państwie, w którym spółka je wypłacająca (tu: Spółka C2) ma siedzibę. Jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to tak wymierzony podatek nie może przekroczyć 10%. Przepis art. 10 ust. 2 Umowy wskazuje wypadki, w których Cypr może pobierać podatek od dywidend wypłacanych przez cypryjskiego rezydenta (tu: Spółka C2) na rzecz polskiego odbiorcy dywidend (tu: Wnioskodawca). W Umowie nie ma żadnego innego przepisu, który umożliwiałby opodatkowanie na Cyprze dywidend wypłacanych przez podmiot cypryjski na rzecz polskiego podatnika.

Zgodnie jednak z art. 10 ust. 4 Umowy, postanowień ust. 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidend będący rezydentem jednego z umawiających się państw (tu: Wnioskodawca będący rezydentem Polski) wykonuje w drugim umawiającym się państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy (tu: na Cyprze), działalność zarobkową przez położony w tym państwie zakład, pod warunkiem, że udział z którego wypłaca się dywidendy rzeczywiście wiąże się z działalnością takiego zakładu. W takim przypadku stosuje się postanowienia art. 7 lub art. 14 Umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 10 ust. 4 Umowy znajdzie zastosowanie w przedstawionym stanie przyszłym. W doktrynie podkreśla się, ze dochody bierne są opodatkowane jako zyski stałego zakładu, gdy prawa majątkowe generujące te dochody (akcje, udziały itp.) są efektywnie związane z takim zakładem (Prawo podatkowe przedsiębiorców, Tom 1, red. nauk H. Litwińczuk, P. Karwat, Warszawa 2008). Spółka C1 jako podmiot prowadzący działalność holdingową, polegającą na zarządzaniu udziałami Spółki C2 będzie właścicielem tych aktywów. Ponadto, wszelkie funkcje związane wykonywaniem prawa własności udziałów w Spółce C2 będą wykonywane na Cyprze. W konsekwencji, dochody uzyskiwane przez Spółkę C1 z tytułu posiadania akcji/udziałów Spółki C2 będą związane z działalnością zakładu, a tym samym znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 4 Umowy.

Artykuł 14 dotyczy dochodów osiąganych z wykonywania wolnego zawodu, a więc nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sytuacji. Art. 7 Umowy dotyczy zysków przedsiębiorstw i zgodnie z jego ust. 1, jeżeli przedsiębiorstwo umawiającego się państwa wykonuje działalność w drugim umawiającym się państwie za pośrednictwem położonego tam zakładu, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane tylko w tym drugim umawiającym się państwie, ale tylko w takiej wysokości, w jakiej dają się przypisać do zakładu. W rezultacie oznacza to, że dochód, który będzie uzyskiwał Wnioskodawca z tytułu uczestnictwa w spółce C1, w szczególności w postaci otrzymywanych dywidend wypłacanych przez Spółkę C2, może być opodatkowany na Cyprze.

W art. 24 Umowy zostały wskazane metody unikania podwójnego podatkowania. Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a Umowy, w sytuacji gdy polski rezydent podatkowy osiąga dochód, który może być opodatkowany na Cyprze (z wyjątkami określonymi w Umowie), Polska powinna zwolnić taki dochód od opodatkowania.

Metoda kredytu podatkowego określona w art. 24 ust. 1 pkt b Umowy, ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy osoba mająca miejsca zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami art. 10, 11 i 12 Umowy może być opodatkowany na Cyprze. Ponieważ jednak postanowieniem art. 10 ust. 4 Umowy wyłączone zostały w odniesieniu do analizowanego stanu przyszłego przepisy art. 10 ust. 1 i 2 Umowy (umożliwiające opodatkowanie dochodu z dywidend na Cyprze), art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy nie może być stosowany. W konsekwencji, dochód, który Wnioskodawca będzie osiągał z tytułu dywidend wypłacanych ze Spółki C2 na rzecz Spółki C1, będzie u Wnioskodawcy zwolniony z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym na podstawie art. 24 ust. 1 pkt a Umowy.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, dystrybucja zysku ze Spółki C1 do Wnioskodawcy nie będzie wiązała się z obciążeniami na gruncie polskiego podatku od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że polskie prawo podatkowe nakazuje opodatkować dochody spółki osobowej na poziomie wspólnika spółki osobowej z chwilą ich uzyskania przez spółkę osobową. Jednocześnie, wypłata zysku ze spółki osobowej na rzecz wspólnika tej spółki jest neutralna podatkowo - w polskim prawie podatkowym brak jest jakichkolwiek przepisów wskazujących na opodatkowanie wypłat zysku przez spółkę osobową na rzecz jej wspólnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna dotycząca przepisów prawa wydana została w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl